Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: "mavebælte" på silkeæg  (Læst 1233 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kathrine

  • Bruger
  • Indlæg: 37
"mavebælte" på silkeæg
« Dato: 02 Maj , 2013, 09:29 »
2 ud af en stamme på 3 silkehøner lægger æg med "mavebælte" altså en fortykning af skallen midt på ægget.
Jeg har set dette ind imellem ved andre høns, når de starter æglægning, er blevet flyttet eller har stresset lidt. Men disse 2 høner har nu lagt æg i snart 2 mdr. og æggene er stadig med bælte på. Det er høner der er købt til avlsforbedring, men jeg frygter da at det her er arveligt ???
Nogle kloge hoveder derude?
« Senest Redigeret: 02 Maj , 2013, 09:38 Fra Kathrine »

Offline cmilton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 336
  • Be Happy :D
Sv: "mavebælte" på silkeæg
« Svar #1 Dato: 02 Maj , 2013, 11:18 »
Jeg ved intet om arvelighed ved ægudformning... Men vil da bare tro at "støbeformen" ikke er helt "kalibreret" endnu :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: "mavebælte" på silkeæg
« Svar #2 Dato: 02 Maj , 2013, 18:36 »
Jeg havde en høne, som konsekvent lavede den slags æg. Jeg rugede kyllinger efter hende, hvilket gik fint, MEN flere af kyllingerne lavede som voksne også æg med mavebælte. Så det tyder da på, at der er i hvert fald noget påvirkning af gener - også for mavebælter  :)

Som sagt kan man godt ruge på æggene, men det er selvfølgelig en skavank i lighed med alle andre skavanker. Så det er jo egentligt lidt op til dig, om du kan leve med sådan en skavank hos (nogle af) dine høns. Men rugeæg bliver nok ikke nemt at sælge efter sådan en høne. Det i sig selv kan jo være træls, hvis det ellers er gode dyr, som man gerne vil sælge æg efter.
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Kathrine

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: "mavebælte" på silkeæg
« Svar #3 Dato: 02 Maj , 2013, 18:44 »
Ja, jeg håbede også på at det bare var startvanskeligheder, meeen jeg begynder at tvivle... Tror at de desværre snart ender deres liv som tarteletter. Ærgerligt...