Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: ØV:(  (Læst 3599 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KRISTINA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
ØV:(
« Dato: 12 April , 2013, 20:01 »
Har lige tilset min skruk (dværg silkehøne) igen her til aften, da jeg igår fandt tre døde kyllinger uden for reden.

Her til aften fandt jeg de sidste to kyllinger under hende døde. Jeg mistænker, at de var dehydrerede, da jeg ikke har set skrukken gå af reden for vise de små, hvor de kan drikke og spise.

Er det normalt for en 1.gangs skruk, at hun er så optaget af at skrukke, at hun glemmer de små? Jeg har ikke haft problemer før med hverken min dotte eller maranerne.
1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: ØV:(
« Svar #1 Dato: 13 April , 2013, 01:27 »
Hvis der stadig er æg der ikke er klækkede, kan nogle høns have svært ved at forlade reden. Jeg fjerner derfor uklækkede æg efter et døgn og lægger dem i rugemaskinen. Og hønen placeres så Kyllingerne altid kan komme til hende. Vand og startfoder tæt på familien.
« Senest Redigeret: 13 April , 2013, 01:29 Fra Helle Enevoldsen (josefineamanda) »
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline KRISTINA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
Sv: ØV:(
« Svar #2 Dato: 13 April , 2013, 08:06 »
Jeg har fjernet det sidste æg, hvor fosteret var dødt af samme årsag, men undrer mig meget over, at skrukken ikke rigtig har gjort forsøg på at få de små ud at spise og drikke. Mad og vand står tilgængeligt under en halv meter fra reden)

Her til morgen ligger hun stadig og trykker sig flad i reden uden kyllinger:(
1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: ØV:(
« Svar #3 Dato: 13 April , 2013, 10:02 »
Hvis mine skrukhøner ikke er gået af reden senest 1 dag efter sidste kylling er klækket så tager jeg dem af. Nogen gange er hønen blevet ved med at gå tilbage på reden. I disse tilfælde har jeg fjernet reden helt.

Hvor længe siden er det at kyllingerne klækkede?
De plejer, uden problemer, at kunne klare sig op til 2 døgn efter klækning, uden mad og drikke.

Danny.
Himlen bør altid være blå!

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: ØV:(
« Svar #4 Dato: 13 April , 2013, 10:49 »
Ja det spekulerede jeg også lige på.. Hvor længe har der været imellem klækning til du har fundet dem døde? Sidste år fattede min høne heller ikke, at den havde fået 13 kyllinger, men det er altså lidt som om, der ved nogle høns går melllem 1 og 3 døgn inden de kommer ud af den der rugetrance igen.. Min høne gik først af på 3. døgn, men inden da, var kyllingerne på døgn to begyndt at gå uden for reden. Du kan evt give den et par nye daggamle, fjerne resterende æg og
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: ØV:(
« Svar #5 Dato: 13 April , 2013, 10:51 »
..og tjekke til den og de små hver dag?? Det skulle da være mærkeligt, hvis den ikke er en god hønemor ;-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline KRISTINA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
Sv: ØV:(
« Svar #6 Dato: 13 April , 2013, 12:03 »
Den første kylling var tør allerede i lørdags (dag 20) og den sidste i tirsdags. Den første kylling fandt jeg onsdag morgen uden for reden - død.

Til Metmus, jeg har overvejet at finde et par daggamle til hende, men håber nu hun går af reden i løbet af weekenden ellers må jeg tænde op for min nyindkøbte madam blå.

Til Danny, det med at fjerne reden giver god mening, den vil jeg have i baghovedet, hvis det samme skulle ske igen.

 
1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: ØV:(
« Svar #7 Dato: 13 April , 2013, 15:41 »
Jeg tror ikke helt jeg forstår.. Hvorfor håber du på, hun går af reden i weekenden? Med kyllingerne fra de sidste æg, hun ligger på eller hvad?For hvis hun ligger på det bare ingenting, golfbolde eller døde æg...så jeg er jeg 99,99% sikker på, at din høne bliver liggende lige indtil den får kyllinger :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline KRISTINA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
Sv: ØV:(
« Svar #8 Dato: 13 April , 2013, 18:19 »
Hun har samlet ligget i ca. 5-6 uger og er efterhånden lidt trist at se på. Her i eftermiddag har hun været af reden og har nydt det gode vejr.

(Der er ingenting i reden, jeg synes bare det var synd, hvis hun skulle ligge tre uger mere).
1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.