Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: "Skruk-amok"  (Læst 1563 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline crj100

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
"Skruk-amok"
« Dato: 05 April , 2012, 23:08 »
Vi fik en hane til vore høns for ca 14 dage siden. 4 dage senere lå en af madammerne skruk, og nu ruger hun på 9 æg i seperat aflukke. I går/dag er der så to mere (!) der har lagt sig skruk.

Hvad gør vi nu? De optager begge de to redekasser der er, og i dag forsøgte jeg mig med at "smide" begge af reden. Straks var en af de æglæggende høns på plads i redekassen, men den ene skruk gik fluks i redekassen, hakkede hende i hovedet og overtog igen redekassen......

Så nu ligger der igen to punkterede madammer og fiser den af. Og jeg kan jo ikke lægge æg under dem også, for så går det vel helt amok, hvis der samtidig er tre skrukker med kyllinger - eller hvad anbefales der at gøre?

Og er det tilfældigt at de skrukker nu der er kommet en hane i gården, eller har han sat gang i nogle "moder-hormoner"?
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

Offline Jimmy R J

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
  • Vil det gå galt at bevise Murphy's lov?
Sv: "Skruk-amok"
« Svar #1 Dato: 06 April , 2012, 10:40 »
Hos os har det aldrig givet problemer at have flere skruk, og derfor flere som fik kyllinger samtidig, vi har også haft dele familier som ja delte.. nogle dage havde de 5 hver andre dage var fordelingen måske 2 og 8, og mange gange gik de bare sammen så der var 2 mødre og 10 kyllinger. Så hvis du spørger mig, så ind med nogle æg og glæd  dig. Der er næsten intet så skønt som kyllingmor og kyllinger.
0.9 Isa Brown
0.3 New Hampshire.
0.3 Sorte Hellevad
2.1 børn.
0.1 Skøn Kone
0.1 Kæmpe Hund :)

If it's not broken. DON'T FIX
Husk En god overskrift betyder SÅ meget for interessen for din tråd!!!
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=24598.0

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: "Skruk-amok"
« Svar #2 Dato: 06 April , 2012, 10:44 »
du kunne evt blæse lidt af de "moder hormoner" lidt øst på ;) Mine ser ikke ud til og ville skrukke. Overvejer lidt og prøve og true dem til det :D
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: "Skruk-amok"
« Svar #3 Dato: 06 April , 2012, 10:47 »
Mine to blandingshøns lagde sig skruk samtidig.. De lå oven i hovedet på hinanden i flere dage. Jeg gave dem gårdkogte æg at ruge på, da jeg gerne ville have, at de skulle have kyllingerne fra maskinen. Det fik de så. Men inden da satte jeg en ekstra redekasse op LIGE ved siden af den anden, de lå altså stadig klods op og ned af hinanden blot med et lille skillerum. I dag deler de 20 kyllinger til UG og har det super fint sammen!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Dyre-tossen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 372
  • Der er plads til alle og en hver
Sv: "Skruk-amok"
« Svar #4 Dato: 06 April , 2012, 11:03 »
Mine ser ikke ud til og ville skrukke. Overvejer lidt og prøve og true dem til det :D

Det er blevet afprøvet her - ingen respons  /d
VIL GERNE HAVE KYLLINGER SNART <L <L <L
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.