Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ...en barsk madamme :D  (Læst 6440 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hønsene på Bakken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 152
Sv: ...en barsk madamme :D
« Svar #15 Dato: 24 Marts , 2012, 22:38 »
Nej hvor dejligt :D! Tillykke med det - vi glæder os også vældig meget. Både manden og jeg, heldigvis. Det er rart at dele forventningens glæde med nogen.
Vores hane er heller ikke just en gammel svend (snart 1 år), men har været kønsmoden længe og er en meget aktiv bejler så jeg håååber at æggene er befrugtede.
Og jeg håber alt kommer til at gå godt hos jer. Og at i ender med en masse dejlige kyller :)
8 dejlige kyllinger - køn endnu ukendt
0.1 Farverolle (Irma)
0.1 Lille blandingshøne (Punky)
0.1 Brahma (Bakker)
0.2 Sussex (Maude - mor til 8 kyllinger, Vera - skruk!)
1.1 Dejlige katte (Misse og Bombom)
0.1 Hængebugsvin (Afrodite)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: ...en barsk madamme :D
« Svar #16 Dato: 24 Marts , 2012, 22:45 »
Ja, sjovt nok, så har en af mine damer nu lagt sig skruk  *y.
Da jeg ikke er helt sikker på i hvor stor grad vores unge hane har held med at få lov at "betjene" damerne, har jeg købt mig til lidt ekstra æg, for jeg vil have kyllinger og vi glæder os, børnene og jeg. Manden, til gengæld, syntes at jeg er godt tosset med mit fjerkræ-kuller  ::)

Har du overvejet at skifte ham ud med en mere moden model? Nej, ikke hanen for den da, manden.  *g *g
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: ...en barsk madamme :D
« Svar #17 Dato: 24 Marts , 2012, 22:54 »
Hønen er som hun skal være. Hun passer sit 'job' og ser 'farlig' ud.
Det er nu sjældent at de er så farlige som de giver udtryk af.
Hvis man stikker en hånd hurtigt ned til hønen, bag hovedet, og begynder at 'nusse' hende i nakken mens man taler beroligende til hende, vil de fleste høner overgive sig, og acceptere at man er der.
Samme fremgangsmåde hver gang man forsøger at komme i kontakt med hønen.
Blot fordi man har opnået kontakt den ene dag skal man ikke regne med at man forsigtigt kan føre en hånd ind foran hønen næste dag. Der vil være kontant afregning ved kasse et, med nogle gevaldige hak i hånden til følge. 
Mvh
Erik Andersen

Offline kærlund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 163
Sv: ...en barsk madamme :D
« Svar #18 Dato: 24 Marts , 2012, 22:54 »
 :) Jeg har heldigvis en evne til at forholde mig fuldstændig ligegyldig til hvad han syntes om den sag. Det er nemlig ham som er helt galt på den. Ethvert fornuftigt menneske kan da ikke andet end at begejstres over udsigten til små dunbolde  ;). Men, han er nu ikke værre, end at han uden brok hentede rugeæg i dag. Dog blev jeg lidt bekymret for ham tidligere i dag. For da jeg begyndte at tale om at udvide besætningen og dermed også have to haner og evt større hus og gård, ja så blev han så mærkelig og nynnede pludselig temmelig højlydt med en finger i hvert øre. Måske han er på vej til at gå i barndom igen, tjah hvem ved.  ???
1,5 brun Dansk Landrace
0,2 New Hampshire/dværgblanding
0,0,15 herlige kyllinger af blandet herkomst og alder
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
1,0 shetlandspony med krudt
3,2 æsler med knap så meget krudt
3 herlige døtre
Men dog kun 1 stk ægtemand :-D

Offline kærlund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 163
Sv: ...en barsk madamme :D
« Svar #19 Dato: 24 Marts , 2012, 22:56 »
Jeg fik også et par pæne hak af min lille skruk, da jeg ville skifte æg under hende. Til stor morskab for min ældste datter. Mærkelig familie jeg har  :)
1,5 brun Dansk Landrace
0,2 New Hampshire/dværgblanding
0,0,15 herlige kyllinger af blandet herkomst og alder
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
1,0 shetlandspony med krudt
3,2 æsler med knap så meget krudt
3 herlige døtre
Men dog kun 1 stk ægtemand :-D

Offline Hønsene på Bakken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 152
Sv: ...en barsk madamme :D
« Svar #20 Dato: 24 Marts , 2012, 23:02 »
Pile - Ja, hønen er som hun skal være, det er dejligt. Hun fik hønseguf på sengen tidligere i dag, det var vist så tilpas delikat at hun tillod nusseri.
Min mands modenhed fejler intet.

Kærlund - uanset hvad han siger til udsigten til smukke små kyllinger, så smelter han vel totalt når han får den lille varme dunbold i hænderne om tre ugers tid :) ?
8 dejlige kyllinger - køn endnu ukendt
0.1 Farverolle (Irma)
0.1 Lille blandingshøne (Punky)
0.1 Brahma (Bakker)
0.2 Sussex (Maude - mor til 8 kyllinger, Vera - skruk!)
1.1 Dejlige katte (Misse og Bombom)
0.1 Hængebugsvin (Afrodite)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: ...en barsk madamme :D
« Svar #21 Dato: 24 Marts , 2012, 23:08 »
@ Marie

Det var ikke din mand jeg hentydede til, men 'kærlund's mand.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline kærlund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 163
Sv: ...en barsk madamme :D
« Svar #22 Dato: 24 Marts , 2012, 23:08 »
Ja, jeg tror egentlig også han syntes det er lidt hyggeligt, men vil nok ikke være ved det  ;). Ellers nyder han, at det for en gangs skyld er ham, som kan beskylde mig for at være tosset  ;D. Han er da ikke mere hård i det, end at det er mig som står for slagtningen herhjemme. Det kan han nemlig ikke få over sig at gøre.
1,5 brun Dansk Landrace
0,2 New Hampshire/dværgblanding
0,0,15 herlige kyllinger af blandet herkomst og alder
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
1,0 shetlandspony med krudt
3,2 æsler med knap så meget krudt
3 herlige døtre
Men dog kun 1 stk ægtemand :-D

Offline Hønsene på Bakken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 152
Sv: ...en barsk madamme :D
« Svar #23 Dato: 25 Marts , 2012, 00:33 »
...nej, her i huset er det også den handlekraftige kvinde der skal til :). Nej, det passer faktisk ikke... Min mand plejer at hente ofrene og give dem et eftertrykkeligt nakkedask. Så hugger jeg knoppen af, plukker, renser osv. Det er mig der er pylret når det kommer til bedøvelsesslaget :/.
8 dejlige kyllinger - køn endnu ukendt
0.1 Farverolle (Irma)
0.1 Lille blandingshøne (Punky)
0.1 Brahma (Bakker)
0.2 Sussex (Maude - mor til 8 kyllinger, Vera - skruk!)
1.1 Dejlige katte (Misse og Bombom)
0.1 Hængebugsvin (Afrodite)

Offline kærlund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 163
Sv: ...en barsk madamme :D
« Svar #24 Dato: 25 Marts , 2012, 08:58 »
Hurra for teamwork  /o
Jeg fandt ud af, at med en stump vandrør, et dask i nakken, så går de ud som et lys. Faktisk fik jeg slået så hårdt sidste gang, at han døde af slaget. Nemt og hurtigt  :).
Men tilbage til skrukke-glæden. Selvom hun ligger der på reden, bred og "oppustet" og ser brysk ud, så er det da et herligt syn.
Jeg tror jeg har gjort ret i at anskaffe rugeæg udefra. Da jeg for lidt siden fodrede og gjorde rent i hønsehuset, så jeg hanen gøre et par forsøg på at parre hønerne. Han går noget hårdt til værks og tager fat i nakken, med det resultat, at de kæmper sig fri og stikker af. Så jager han hønsegården rundt i et stykke tid efter dem. Men de er altså hurtigere end ham. Jeg hakkede hovedet af min "gamle" hane og fik ham her i stedet, fordi den gamle jagtede os og slet ikke parrede damerne, men han var noget så rar ved dem. Den nye er nærmest bange for os, men ser heller ikke ud til at have held med at bringe slægten videre, spændende. 
1,5 brun Dansk Landrace
0,2 New Hampshire/dværgblanding
0,0,15 herlige kyllinger af blandet herkomst og alder
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
1,0 shetlandspony med krudt
3,2 æsler med knap så meget krudt
3 herlige døtre
Men dog kun 1 stk ægtemand :-D

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: ...en barsk madamme :D
« Svar #25 Dato: 25 Marts , 2012, 10:45 »
Hurra for teamwork  /o
Jeg fandt ud af, at med en stump vandrør, et dask i nakken, så går de ud som et lys. Faktisk fik jeg slået så hårdt sidste gang, at han døde af slaget. Nemt og hurtigt  :).
Men tilbage til skrukke-glæden. Selvom hun ligger der på reden, bred og "oppustet" og ser brysk ud, så er det da et herligt syn.
Jeg tror jeg har gjort ret i at anskaffe rugeæg udefra. Da jeg for lidt siden fodrede og gjorde rent i hønsehuset, så jeg hanen gøre et par forsøg på at parre hønerne. Han går noget hårdt til værks og tager fat i nakken, med det resultat, at de kæmper sig fri og stikker af. Så jager han hønsegården rundt i et stykke tid efter dem. Men de er altså hurtigere end ham. Jeg hakkede hovedet af min "gamle" hane og fik ham her i stedet, fordi den gamle jagtede os og slet ikke parrede damerne, men han var noget så rar ved dem. Den nye er nærmest bange for os, men ser heller ikke ud til at have held med at bringe slægten videre, spændende. 

Jeg vil da lige sige, at det er helt naturligt at hanen tager fat i nakkefjererne på damerne når han vil træde dem, ellers kan han jo ikke holde balancen.  ;D, og han skal måske lige øve sig lidt på at holde fast på dem, det skal nok komme.  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline kærlund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 163
Sv: ...en barsk madamme :D
« Svar #26 Dato: 26 Marts , 2012, 10:17 »
Ok. Måske er mine damer så bare lide sippede, fordi den game hane slet ikke gjorde noget som helst udi at parre, så vidt jeg ved da.
Den nye hane har snuppet et tak på en af hønsenes kam i sit forsøg på at parre hende, så hun skal vist ikke nyde noget. Hver morgen "planker hun den" ud af hønsegården og kommer først "hjem" igen når jagteriet er overstået.
1,5 brun Dansk Landrace
0,2 New Hampshire/dværgblanding
0,0,15 herlige kyllinger af blandet herkomst og alder
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
1,0 shetlandspony med krudt
3,2 æsler med knap så meget krudt
3 herlige døtre
Men dog kun 1 stk ægtemand :-D

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: ...en barsk madamme :D
« Svar #27 Dato: 26 Marts , 2012, 10:43 »
Synes også min unge hane er noget voldsom i sine anstrengelser. Måske er det bare øvelse der skal til for at de kan holde balancen. ;)
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline kærlund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 163
Sv: ...en barsk madamme :D
« Svar #28 Dato: 26 Marts , 2012, 11:33 »
Ja. Jeg er i hvert fald spændt på at se om nogle af vores egne æg giver kyllinger  :)
1,5 brun Dansk Landrace
0,2 New Hampshire/dværgblanding
0,0,15 herlige kyllinger af blandet herkomst og alder
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
1,0 shetlandspony med krudt
3,2 æsler med knap så meget krudt
3 herlige døtre
Men dog kun 1 stk ægtemand :-D

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: ...en barsk madamme :D
« Svar #29 Dato: 27 Marts , 2012, 10:38 »
Jeg er også noget spændt. Har en skruk der ligger på nogle æg jeg havde overset. Tror der er æg fra dem allesammen, både store og små, så jeg er spændt på om der kommer noget ud af det. ;)
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe