Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ØV!!  (Læst 5034 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
ØV!!
« Dato: 22 Marts , 2011, 08:32 »
Så gjorde vi det igen!! >:(
Første rugning i rugemaskinen er vi selv med til at ødelægge!! :'(
Vi flyttede 9 kyllinger fra den i går aftes....alt for tidlig, så 4 døde her til morgen!!
Æggene i rugemaskinen fik vi nok gjort for kolde, så klækningen er gået i stå!!
Hvor er vi dumme og utålmodige!!!! /d
SUK!!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: ØV!!
« Svar #1 Dato: 22 Marts , 2011, 08:58 »
Man bliver så klog af alle sine eksperimenter.
Dog vil jeg sige, at det er nu sjældent at kyllingerne dør fordi de kommer ud af rugemaskinen, de skal naturligvis helst være tørre, og de skal selvfølgelig under varmelampe eller skruk med det samme.
Jeg tænker der er andet der kan være årsag til dødsfaldende, der kan jo også være for varmt under varmelampen, eller for koldt.
Kyllinger går fint i rugemaskinen et par dage, og man vil opdage at de er superfriske når de så kommer ud.
Der er jo mange tråde her om rugning og klækning, og det går jo igen og igen, at man skal lade være med at blande sig, og sidde på hænderne indtil der står en flok glade friske kyller og hopper på 23-24 dagen.
Der er jo mange der har gjort sig de samme erfaringer som dig.

Bedre held næste gang, det skal nok lykkes  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline akmc

  • Bruger
  • Indlæg: 166
Sv: ØV!!
« Svar #2 Dato: 22 Marts , 2011, 09:01 »
øv er vist det rigtige at sige. Det bliver  bedre næste gang /o
0.4 Røde Amerikanere
0.2 Grünleger
0.4 Hvid italiener
0.2 Homo sapiens

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: ØV!!
« Svar #3 Dato: 22 Marts , 2011, 09:02 »
Ja, ja...Ina...jeg ved det jo godt og vi gør det galt hvert år ved første rugning!!
det er et stort skrummel af en rugemaskine vi har og vi har oplevet at kyllingerne har hængt fast, når de er kommet ud, så vi havde mange snakke frem og tilbage i går aftes om de skulle blive i maskinen eller om vi skulle tage dem ud!! Og ja, vi valgte forkert.....
Og så var vores rugemor nok ikke ordentlig gennemvarm, da vi så endelig tog dem ud!!
Så alt i alt er vi bare for DUMME!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: ØV!!
« Svar #4 Dato: 22 Marts , 2011, 09:13 »
Selvfølgelig ved du det, og selverkendelse er da en glimrende ting, men det er da også fjollet at begå den samme fejl igen og igen.
Jeg kan godt forstå, at du ikke kan se på at de sidder fast, det ville jeg heller ikke kunne, men så må der tages andre forholdsregler, kan du ikke gøre noget ved den bygningsfejl måske.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline NiNydk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
    • niny.dk
Sv: ØV!!
« Svar #5 Dato: 22 Marts , 2011, 12:08 »
Man bliver så klog af alle sine eksperimenter.
Dog vil jeg sige, at det er nu sjældent at kyllingerne dør fordi de kommer ud af rugemaskinen, de skal naturligvis helst være tørre, og de skal selvfølgelig under varmelampe eller skruk med det samme.
Jeg tænker der er andet der kan være årsag til dødsfaldende, der kan jo også være for varmt under varmelampen, eller for koldt.
Kyllinger går fint i rugemaskinen et par dage, og man vil opdage at de er superfriske når de så kommer ud.
Der er jo mange tråde her om rugning og klækning, og det går jo igen og igen, at man skal lade være med at blande sig, og sidde på hænderne indtil der står en flok glade friske kyller og hopper på 23-24 dagen.
Der er jo mange der har gjort sig de samme erfaringer som dig.

Bedre held næste gang, det skal nok lykkes  /o

Undskyld at jeg blander mig i tråden men mine er lige klækket/ved at klække... og så kommer spørgsmålet: dør de ikke af luft mangel, hvis jeg lader dem gå et par dage, i fladrugeren (lukket flamingokasse)?
Shropshire 1.10, Spælsau 0.7, Moskusænder, 1.7.7, Lys Sussex 1.12, plymouth rock 0.2, Staffordshire bullterrier 0.1, Schæffer 1.0, Børn 1.2 og en kone

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: ØV!!
« Svar #6 Dato: 22 Marts , 2011, 15:22 »
Jeg ved absolut ikke noget om fladrugere, men der er vel en blæser eller ?? og man kan jo lufte ud, når først alle er ude af æget, og tørre.
Der må nogen på banen med fladrugere der kan sige noget om det.

Det er jo ikke meget luft kyllinger bruger når det trækker vejret, og der skal jo også være luft under rugningen hmm godt spørgsmål.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Klausen

  • Bruger
  • Indlæg: 224
Sv: ØV!!
« Svar #7 Dato: 22 Marts , 2011, 21:06 »
Fandt lige det her på Skive og Omegens Fjerkræklub
http://www.123hjemmeside.dk/skive-fjerkraeklub/31331460

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: ØV!!
« Svar #8 Dato: 22 Marts , 2011, 21:19 »
Jeg ruger med America's Madam blå med motor og blæser. Det er jo en fladruger.
Jeg tager kyllingerne ud af rugemaskinen efterhånden som de klækker, lige så snart de er tørre (herved kommer der også lidt frisk luft ind i maskinen). Jeg har aldrig haft problemer med at kyllinger er gået til ved denne fremgangsmåde. Fugtigheden falder selvfølgelig lidt et øjeblik, men heller ikke dette synes at give problemer.
Når de er taget ud af rugemaskinen er de blevet placeret i et fuglebur med varmelampe (en 40 watts pære med en papskærm om i passende højde) ved siden af rugemaskinen. Deres pippen kan formentlig høres inde i rugemaskinen, og være med til at stimulere nogle af dem der fortsat arbejder på 'frigørelse'.
Mvh
Erik Andersen

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: ØV!!
« Svar #9 Dato: 22 Marts , 2011, 21:43 »
Jeg ruger med America's Madam blå med motor og blæser. Det er jo en fladruger.

Når der er en blæser monteret, så går maskinen under betegnelsen: Motorruger.
Ergo er din rugemaskine en motorruger, uanset hvor flad den er :D

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: ØV!!
« Svar #10 Dato: 22 Marts , 2011, 21:52 »
OK. Så blev jeg det klogere.

Kompromis.

Flad motorruger.  *g
Mvh
Erik Andersen