Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Debat om startfoder til kyllinger  (Læst 51645 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Debat om startfoder til kyllinger
« Dato: 02 Februar , 2008, 17:22 »
Emnet er blevet delt. Her er linket til det indlæg der har startet debatten: Indlæg om startfoder
/Susanne


Lige et lille spørgsmål....

Mange bruger startfoder hele året rundt til alle høns (syns jeg at have hørt)

Men nu har jeg bestilt en sæk startfoder til eventuelt kommende kyllinger, hvordan ved man om der er medicin i ? Det står måske på sækken ?

Ved godt det lyder lidt fjollet, men jeg vil da godt være 100% sikker  ;)
« Senest Redigeret: 21 Marts , 2008, 11:12 Fra Susanne Hansen »

Hanne

  • Gæst
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #1 Dato: 02 Februar , 2008, 17:34 »
Jeg forstår så udemærket dit spørgsmål, for jeg vil heller ikke spise æg med medicinrester i, når jeg giver det til voksne dyr!! :)

Du kan se det i indholdsfortegnelsen. Det heddder coccidium - evt med et længere navn.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #2 Dato: 02 Februar , 2008, 22:38 »
Tak for svaret, det vil jeg da lige tjekke når jeg neter foder her i næste uge.  :)

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #3 Dato: 03 Februar , 2008, 22:11 »
Hej

Jeg er en af dem som bruger kyllinger foder altid og til alle dyrene.
Der er vist ikke medicin i foderet mere, det blev jo kaldt vækstfremmer så det er vist fjerne.
Jeg har ikke tjekket mit foder, men vil da lige kikke på indlægssedlen og så vil jeg give svar her.

Jeg vil da godt begrunde hvorfor jeg bruge startfoder.

Det er småt, der var for meget spild da min høns ikke ville spise de store piller i.

Der er mere animalsk protein i start foderet og ikke så meget korn, så der for får min høns hvede ved siden af.
Det er det animalskeprotein som gør at hønse lægger æg.

Tommy 

Hanne

  • Gæst
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #4 Dato: 03 Februar , 2008, 22:22 »
Ved DLG kan man selv vælge om man vil have med eller uden.

Møllerens indeholder coccidiostat.

Skriv endelig videre Tommy - go' ide!

Offline Thomas Poulsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 304
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #5 Dato: 03 Februar , 2008, 22:27 »
Man skal huske at kigge på sidste salgsdag når man køber startfoder her først på sæsonen... det er næsten galt hver år i min foderbutik! ved ikke om det betyder noget hvis datoen er overskredet med 6 måneder men jeg tør ikke tage chancen ;)

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #6 Dato: 03 Februar , 2008, 22:42 »
DLG (Kartofte) har ofte udsolgt af startfoder fra oktober til april. Netop pga. holdbarheden er kort, og ikke mange køber det om vinteren.
Hilsen Susanne

Bjarne Andersen

  • Gæst
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #7 Dato: 03 Februar , 2008, 22:44 »
I det tilfælde datoen er overskredet er det ikke ensbetydende med at foderet ikke er brugbart hvis det har været opbevaret under tøre og gode forhold. det der betyder noget i den forbindelse er at vitaminer og mineraler ikke har så høj virkningsgrad lænngere og herme ikke svare til det optagne foder.
En anden ting drer kan give problemmer er overgang til voksfoder, da flere firmaer tilsættet et kroudvidende stof for at øge foderoptagelsen og hermed hurtigere vækst som vi ikke har behov for.
Bjarne

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #8 Dato: 03 Februar , 2008, 23:11 »
Og der er nogle som giver kyllingestartfoder til deres unghønniker for at trække tiden så de ikke kommer i æglægning før senere end naturen byder dem. Når de får startfoder kommer de ikke i æglægning og man kan så styre at give dem æglægningsfoderet tæt på udstillingstidspunktet fordi en høne sige at være flottest når hun kun lige har lagt de første æg.

Det gælder Barneveldere men så er det vel også for mange andre racer-så specielle er de vel ikke.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

MartinJ

  • Gæst
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #9 Dato: 19 Februar , 2008, 22:40 »
Ny i dette forum.

Jeg har arbejdet en del med fjerkræfoder og pasning af kommercielle dyr i en del år.
Tillad at jeg kommer med nogle bemærkninger:

Et forslag til selvblandere kunne være:
50 % Hvede, 10 % Havre, 15 % Majs, 5 % ærter, 15 % sojaprotein.
Hvede er godt foder generelt. Havre er godt for fordøjelsen og indeholder forholdsvis meget lysin (vigtig aminosyre). Ærster og soja indeholder meget protein. Resten en blanding af vitamin/mineral og gerne fiskemel.
Jeg er ikke ret glad for byg til fjerkræ, slet ikke kyllinger. Det er ikke godt for fordøjelsen. Mineraler er vigtige, især Calcium og Fosfor.

Coccidiostater er godt mod coccidiose - sjovt nok :o). Coccidiostater betragtes ikke som vækstfremmere, det er ret vigtigt! Derfor er de tilladt i fjerkræfoder indtil gældende frist før slagtning - aldrig til konsumæg naturligvis! På indlægssedlen står der coccidiostat - som regel Sacox eller salinomycin. Fristen for at foderet ikke må indeholde coccidiostat er 2-7 dage før slagtning i produktionsdyr.
Brug af coccidiostat er tilladt med dispensation i få år endnu. Man kan vaccinere mod coccidiose, men det er ikke ligetil. Husk at coccidierne formerer sig dårligt under meget tørre forhold.

Jeg er overbevist om at kyllinger skal tilbydes foder umiddelbart efter klækning. Jeg har hørt argumenter om at foder først skal tilbydes dag 1 eller 2 efter klækning for at blommesækken bedre bliver "brugt" eller optaget. Jeg (og jeg har det fra eksperter og erfaring) er overbevist om at indholdet i blommesækken fungerer som et tilsætningsstof til det foder der passerer tarmen. Indholdet i blommesækken ledes gennem en tynd kanal til tarmen, men kun når tarmen indeholder foder. Blommesækken indeholder ikke foder som sådan, men er en god blanding af vitaminer, mineralefr, aminosyrer og fedt i meget høj koncentration. Kyllingerne vil have svært ved at kapere denne blanding uden foder.

Lige umiddelbart ville jeg holde lidt igen med krydderurterne til helt unge kyllinger. Det kan være lige stærkt nok. Græs og "almindelige" urter (ukrudt) er udmærket.

vh
Martin

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #10 Dato: 19 Februar , 2008, 22:52 »
Hej Martin
Velkommen til og tak for et godt indlæg. Det er interessant på flere punkter. Jeg ved fra flere fjerkrævenner fra udlandet at man kan vaccinere mod coccidiose, men som du skriver er det en kompleks sag, hvor man skal vaccinere mange gange og med ganske bestemte dages interval.

Hvad du skriver om den daggamle kyllings evne til at optage foder, er yderst interessant, har du et link med mere info? Hvis vi kigger på hønen, så putter hun jo sine kyllinger det første døgn, det er knap du ser dem titte frem fra hende, og jeg har faktisk aldrig set en skruk fører sine kyllinger til hverken mad eller vand de første mange timer. Jeg har altid lært at kyllinger skulle opsuge deres blommesæk inden de skulle tilbydes foder, men selv om jeg er en gammel "høne" vil jeg gerne lære nyt :)

MartinJ

  • Gæst
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #11 Dato: 19 Februar , 2008, 23:33 »
Hej Helen

Tak for den venlige velkomst!

Jeg vil tro jeg kan finde et link vedr. foder og blommesæk, men nu er det for sent for i aften :)

Jo hønen holder gerne kyllingerne under sig fra starten. Men jeg tror det har mest at gøre med temperaturen. Kyllinger er uhyre dårlige til at regulere deres kropstemperatur de første 4-6 dage. Kropstemperaturen bør være 40 - 40,5 grader C, men den er stærkt afhængig af kyllingernes omgivende temperatur. Falder dem omgivende temperatur, falder kyllingernes kropstemperatur også - det er vigtigt. Hønen har den rette temperatur - naturligvis, men det er vigtigt at det underlag kyllingerne befinder sig på også er rette temperatur. Er det vådt eller koldt, afkøles kyllingerne, og det er skidt! De kan meget nemt blive syge, få diarré og blommesæksbetændelse.
I "produktionsstalde" starter man med en temperatur på 32-34 grader og helst 40-50 % relativ fugtighed. Gulvene (som altid er af beton) bliver varmet op il min. 30 grader inden kyllingerne sættes ind i stalden.

- jeg prøver at finde et link, men det bliver fra "min verden" altså målrettet til produktionsdyr under produktionsforhold. Men en kylling er stadig en kylling når vi taler fysiologi, og det vil det være her.

vh
Martin

MartinJ

  • Gæst
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #12 Dato: 19 Februar , 2008, 23:46 »
og så alligevel

http://www.aviagen.com/output.aspx?sec=16&con=368&siteId=2

http://www.hybro.com/template.php?sectionId=383

begge på engelsk.

Man skal huske på at det jeg har arbejdet er forskelligt fra mere "naturlige" forhold. Under produktiobsforhold klækker kyllingerne ´på rugeriet og køres ud til slagtekyllingeproducenterne. Her går der naturligvis nogle timer. Men på nogle rugerier fodrer man kyllingerne i klækkeren (ikke i DK) og andre steder fodrer man kyllingerne under transport.
Jeg er sikker på det er uheldigt at lade kyllingerne bruge hele blommesækken inden de får foder. Herved går man glip af mange af de enzymer som blommesækken indeholder. Disse enzymer er designet til at sætte fordøjelsen af foder igang. Hvis de er brugt inden kyllingen får foder vil der gå længere tid inden fordøjelsen fungerer og man risikerer at der bliver bedre plads til f.eks colibakterier (som findes alle steder).

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #13 Dato: 19 Februar , 2008, 23:54 »
Uha Martin du har virkelig fået det til at knage i mit hoved... jeg kan følge dig på flere punkter her..... og jeg vil bestemt ikke sige du íkke har ret, men er du klar over at du banker et 7 tommer søm gennem min kyllinge lærdom  :o

Det er sent og for sent til at jeg får noget ud af at tygge mig gennem engelske artikler, men jeg ryger på dem i morgen når jeg kommer hjem fra job og så tager vi debatten op igen.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #14 Dato: 20 Februar , 2008, 00:06 »
Velkommen Martin.

Som Helen er jeg meget interesseret i dine vinkler på kyllinger og deres fodring. Glæder mig til at læse lidt mere om det. Men det bliver også på et andet og mere vågent tidspunkt  <O
Hilsen Susanne