Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Debat om startfoder til kyllinger  (Læst 51845 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #30 Dato: 03 Marts , 2008, 09:01 »
Hold da op, jeg som har haft høns i så mange år ca 15år eller mere, får jeg nu svar på mange tanker man går og gør sig, og nu hvor jeg er begyndt at både læse og selv stille diverse spørgsmål inde på fjerkræ, har jeg fået en god viden, man berøre jo mange spørgsmål, bla startfoder, jeg havde aldrig vidst at jeg kunne bruge det indtil de var klar til at lægge æg, jeg er så glad for dette forum, i gør det bare godt alle sammen. <E
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #31 Dato: 03 Marts , 2008, 09:09 »
Jeg kan se på vores hvide silkehøne, at hvis man giver majs, og man tænker på at gå på udstilling, så skal man holde meget igen med majsene, da de farver fjerene.
Dette gælder sikkert kun hvide høns.

Hun har fået en rigtig fin gylden farve, i forhold til de sidst ankomne, der er helt hvide.
Men.... de elsker majs, *ggg
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #32 Dato: 03 Marts , 2008, 11:54 »
Det er sjovt du siger det Børge. Jeg har lige snakket med en opdrætter af hvide italienere var det vistnok og han siger at for meget hvede giver gule fjer hos de hvide dyr. Men at han sagtens kan give majs uden at der sker noget med farven i fjeren. Nu bliver det først svært at forstå. Umiddelbart ville jeg også tænke at majsen giver farve mere end hvede, det kan jeg jo se på løbene på mine dyr. Men han har en anden erfaring ::) ::)
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #33 Dato: 03 Marts , 2008, 12:10 »
Jeg kan tænke, at det ligger i hvordan, eller hvilke majs der er blevet givet.
Jeg gav dåsemajs en overgang, bare som hygge spisning, og jeg tror, at det er disse der har farvet igennem, og ikke så meget de tørrede.

Ved ikke, om der er nogen forskel på det.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #34 Dato: 03 Marts , 2008, 12:24 »
Det afhænger af den hvide fjer, den er meget forskellig fra race til race. Der findes hvide farver, der er mættet hvid og hvor der ikke ændres farve ved fodring med f.eks majs, hvede, gulerødder, rejer og rødbeder, mens der er andre hvide farver, hvor den oprindelige farve er fortrængt af luft og dermed ser fjeren hvid ud, men er det ikke.

Jeg har lært det af Flemming Schjøtte og har det på papir et sted, skal nok få det fundet frem og videre givet til jer.

Farve arvegang er enormt spændende.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #35 Dato: 03 Marts , 2008, 12:53 »
Det er al genetik egentlig, men noget af det er bare p.... besværligt.

Kan godt huske, da jeg begyndte på farvegenetikken på vores katte, jeg forstod ikke en dyt, men har da efterhånden temmelig godt fat i det nu.

Nu kan man så starte forfra, men der er det så godt, at man kender grundbegreberne, *gg

Er da spændt på, om du kan finde det stykke papir, og indvie os i noget af det genetiske.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #36 Dato: 03 Marts , 2008, 13:22 »
Jeg behøver ikke lede, har fundet dem på nettet

http://hadstenfjer.dk/php-files/downloads.php?cat_id=1

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #37 Dato: 18 Marts , 2008, 17:04 »
hej er der nogle der har prøvet startfoder til fasanar til kyllinger
det skulle indeholde mere dyreprotein ind almindelig startfoder mhv jesper
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Ole Nørgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 116
    • Strynø Hereford Kød
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #38 Dato: 19 Marts , 2008, 10:26 »
Hej, er der nogle af jer, som kan sige præcist, hvilket startfoder, købt eller selv blandet, vi skal bruge til vores første kuld økologiske kyllinger som kommer den 30. marts?
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #39 Dato: 19 Marts , 2008, 10:32 »
DLG er da et bud
LINK

Næsten nederst

NATUR KYL OP START 90, PC
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Ole Nørgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 116
    • Strynø Hereford Kød
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #40 Dato: 19 Marts , 2008, 11:00 »
Hej Finn, jeg mener, at der i det økologiske foder fra DLG, mangler noget vigtigt. DLG skriver:

"Indenfor økologisk foder til fjerkræ kan der opstå et problem med at tilgodese de definerede krav til Methionin, der er en livsvigtig aminosyre for fjerkræ. Indhold af Methionin i de råvarer, der er til rådighed, er ikke tilstrækkeligt til at dække de gældende behov i relation til fodring af fjerkræ. Derfor arbejdes der i videst muligt omfang på at kompensere for manglende Methionin, bl.a. ved tilsætning af betain, som udvindes af roer."

Er der nogen af jer, der har erfaring med dette?
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #41 Dato: 19 Marts , 2008, 14:33 »
Det gælder for alt økologisk foder at der ikke længere må tilsættes syntetisk Methionin, ikke bare fra foder fra DLG, men der bruges så andre råvarer for at rette op på det.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #42 Dato: 19 Marts , 2008, 19:31 »
Methionin hører til blandt aminosyrerne og er derfor en nødvendighed. Aminosyrer i al almindelighed findes proteiner og i stor og naturlig mængde i bønner og nødder. JDe vegetabilske proteiner vil vi nok foretrække og jeg tror ,uden at vide det med sikkerhed, at det er den genmodificerede soyaskrå som giver de økologiske foderproducenter kvaler. Mig bekendt findes ikke soyaskrå som ikke er genmodificeret og konventionelst dyrket.
Overført til høns kunne måske tilsættes skummetmælkspulver eller b-gærvitaminflager som iøvrigt smager mums. Se indhold mængde her http://www.natur-drogeriet.dk/frame.cfm?id=4620&sprog=1&grp=12&menu=1
Voksne høns som kommer på græs og spiser animalsk protein som regnorm/biller/myrer og frøstande fra ukrudt oa. ville jeg ikke være spor bekymret for-jeg er sikker på at de ikke har behov for ekstra aminosyrer medmindre vi vil anvende det i en behandling fordi dyrene er syge.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #43 Dato: 19 Marts , 2008, 19:39 »
Fandt også salg af betain til svin udvundet på planter og økologisk certificeret.
http://www.ringsemler.dk/feed.htm
Umiddelbart har jeg ingen erfaring med at give det til fjerkræ men jeg tror da sagtens de kan tåle det selvom det er produceret til svin.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #44 Dato: 19 Marts , 2008, 19:54 »
Tak Mimi, så kom jeg i tanke om denne fra december omkring fritgående høns der skal have mindre tilskudsfoder.
http://www.foejo.dk/nyhedsmail/december_2006/fouragering.html

Der er netop lysin og methionin nævnt.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi