Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Debat om startfoder til kyllinger  (Læst 51648 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #15 Dato: 20 Februar , 2008, 08:14 »
Ja jeg kunne jo ikke vente til i aften med at udforske de links der Martin... og jeg må medgive dig du har ret, det er bedst for den daggamle kylling at spise med det samme.... Hold da op, det vil vække undren hos mine gamle fjerkrævenner når jeg fortæller om denne nye måde at håndtere daggamle kyllinger på. En ting er sikker jeg vil prøve det af selv i år.

Læs mere om emnet i denne rapport



MartinJ

  • Gæst
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #16 Dato: 20 Februar , 2008, 09:13 »
Fjerkræ er altså spændende :)

Jeg er naturligvis klar over at der er stor forskel på hobby- og produktionsdyr. Hobbydyr behøver jo ikke blive slagteklare i en fart, eller overhovedet slagteklare. Men en god start for kyllingen er meget vigtig for dens senere liv. De indre organer, fordøjelses- og kredsløbssystemet færdigudvikles de første ca. 10 dage. En superstart vil skabe robuste sunde kyllinger som kan klare næsten hvad som helst. Deres modstandskraft mod sygdomme øges meget og de bliver i stand til at udvikle sig helt perfekt.

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #17 Dato: 20 Februar , 2008, 10:01 »
Velkommen Martin  <I

Helen Jeg kan ikke se din henvisning til raport??

Et rigtig godt emne som jo nok optager de fleste som snart får eller har fået små  <L
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #18 Dato: 20 Februar , 2008, 10:22 »
Nytænkning må man jo nok sige, jeg har altid som Helen ventet, men vil helt klart prøve dette for mig, nye koncept. tak for info Martin ;)

Hanne

  • Gæst
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #19 Dato: 20 Februar , 2008, 12:33 »
Jeg kan huske at have læst om et sådant forsø på landbohøjskolen, hvor man havde inddelt kyllingerne i 3 grupper.

Jeg har altid fodret fra dag 1 :D

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #20 Dato: 20 Februar , 2008, 21:51 »
Jeg har også altid fodret dem med det samme... så kan de jo spise eller lade vær'.
Jeg vil skyde på at mine høns får 25-40% byg. Hvad er det i byg der er dårligt for fordøjelsen? Og hvilke gener/ulemper vil det give dyrene?
De spiser det da glædeligt ihvertfald.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #21 Dato: 20 Februar , 2008, 23:14 »
Jeg hører også til en af dem som har fodret såsnart kyllingerne har lyst at æde hvilket de har  6-8 timer efter klækning i rugemaskine. Jeg tager også kyllingerne ud af maskinen efter 4-6 timer hvis de ellers er friske og i vigør. Når de kommer ud bliver de sat i en kasse med varmt strandsand hvor de også straks finder små sandkorn oa.. Jeg drysser kanariefrøblanding i sandet og i vandtruget hvilket de straks tiltrækkes af. Har i ikkeogså set de første par kyllinger som er klækket under en høne hakke efter mad hist og pist imens deres søskende lige er kommet ud af ægget og hønen derfor ikke gider rejse sig. Så må de ældste pænt vente med maden indtil alle er med.
Jeg er sikker på at det er naturligt når kyllingerne søger føde såsnart de kan vakle afsted-det kan da kun være rigtigt.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #22 Dato: 20 Februar , 2008, 23:20 »
Se indlæg under problemer og sygdomme/øko-kyllinger og cocciodose.
Der står en masse om cicciodicider tilsat i foder.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #23 Dato: 20 Februar , 2008, 23:36 »
I 1998 skrev jeg i vores specialklub blad for Sebright og Bantamklubben .

Citér
Start af kyllinger

Hvert år dør der små Sebright- og Bantam kyllinger fordi de ikke kommer i gang med at æde og drikke. Garvede opdrættere tager dem med tommel og pegefinger og væk er de. Men det kunne måske nok undgås i vid udstrækning med lidt omtanke. Vores kyllinger er ikke meget større end fugleunger, og går de ikke ved en skruk har de kun vores på mange måder utilstrækkelige hjælp til at komme i gang.

Det er udmærket med små opholdsstationer de første kritiske døgn, der er god mulighed for at holde øje med kyllingerne, men der skal altså frisk luft til. Alle små dunede væsener skal have dyppet næbbet og sunket vandet inden de sættes ned i varmekassen. Foderet der sætter dem godt i gang kan være, kylllingestartfoder, knust med en kagerulle, smuldret godt sammen med et most hårdkogt æg, fra velfodret, gerne fritgående høns, tilsæt lidt skinnende kanariefrø. Jeg lover jer de kommer godt i gang. I varmekassen må der ikke mangle knust trækul og sand. I tænker måske det kan være ligegodt om ægget kommer fra fritgående høns eller ej, det er det altså ikke. Vi er, hvad vi spiser. Jeg spiser også hellere et af mine egne dyr, jeg ved, har fourageret i min egen usprøjtede have, end et dyr fra købmanden, der har fået en elendig ensidig kost. Jeg kan se forskel på æggene på de høns jeg har der går frit, og dem der er nødt til at spise hvad jeg synes de skal have. Den bedste start på livet er et godt måltid.

Giv dem ikke valsede havregryn, det giver mavepinde og klumper bag i. Synes I de absolut skal have valsede gryn, så køb valsede byggryn det tåler de godt.

Meget hurtigt, jeg starter 2. dag skal de have klippet grønt, og de tåler det godt.

Med lidt omtanke behøver vi ikke miste ret mange af de små. Og jo dygtigere vi bliver til at starte vore kyllinger og passe dem, jo mindre tillæg er det nødvendigt at lægge til hvert år.

Held og lykke med opdrættet i år.
 

og det var jo set i denne tråds info både rigtig og forkert :D


MartinJ

  • Gæst
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #24 Dato: 22 Februar , 2008, 12:10 »
Vedr. byg til kyllinger og høns.

Det var byg til kyllinger jeg ikke mener er en god idé. Byg indeholder relativt mange ufordøjelige cellevægsstoffer. Disse går ufordøjet igennem tarmen og belaster fortdøjelsessystemet unødig meget og gir våde klatter. Nærmere betegnet drejer det sig hovedsaglig om ligning, som ikke kan fordøjes. Ligning findes i alle planter. Hvis man ser et halvkomposteret blad fra et træ, kan man nogle gange se "skelettet" som det eneste der er tilbage. Dette "skelet" er bygget op af bl.a. lignin. Desuden kan betalucan og lidt højere indhold af kalium give problemer.
Høns og haner (altså voksne dyr) kan udmærket bruge 10-20% byg i foderet. Men hold det væk fra startfoderet. Brug majs! Majs er et fortrinligt fjerkræfoder, ikke mindst til små kyllinger.

se evt her:
http://www.eksperimenter.dk/hjemmeblander/xtema-hjembl-raav.html


Hanne

  • Gæst
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #25 Dato: 22 Februar , 2008, 16:21 »

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #26 Dato: 22 Februar , 2008, 16:29 »
Kom lige i tanke om at jeg jo har en kværn (på lager 4 i laden).  ;D
Hilsen Susanne

Offline Willy Littau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 215
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #27 Dato: 22 Februar , 2008, 17:53 »
En gammel kaffekværn - mølle er også udmærket til at lave noget malet foder med.
Jeg bruger at male en halv liter duefoder - med forskellige kornsorter, majs og ærter hver dag til at komme i mit blødfoder.
Også kyllingerne startes med dette malede korn og så noget special knækfoder fra Meldgaard.
Har man racer med gule ben og fodere tidligt med knækfoder med masse majs i, så er man ikke i tvivl når man sætter fodringe på i 6-10 ugers alderen om de avlsmæssigt har gule ben eller om de bliver lyse - lidt grå eller hvad - en nem måde at sortere på.

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #28 Dato: 03 Marts , 2008, 00:39 »
Jeg har altid brugt majs trods den meget modvind det har fået fordi det kan give for fede høns som ikke vil lægge æg. Jeg har aldrig fodret kun med majs og tror i det hele taget mest på at varieret kost er sundest. Men jeg har givet majs (1/4 del af foderet) til alle voksne dyr om vinteren hvor kulden har bidt og fordi jeg ikke bryder mig om at bruge æglægningsfoderet. Der er jo mange proteiner i majs og derfor har jeg en overbevisning om at det er en af grundende til at jeg får æg om vinteren uden kunstigt lys og æglægningsfoder. Jeg har aldrig haft problemer med for fede høns som ikke vil lægge æg. Jeg giver også rigeligt majs til hanerne et par måneder inden udstilling hvilket giver endnu flottere gule/røde løb på mine dyr. Og kyllingerne har bare fået majs fordi jeg har tænkt at proteinerne er godt når man skal vokse-de første 3 leveuger næsten kun kyllingestart og kun en smule majs-senere ca halvt af hver. Alle får knækket majs (eller som det hedder hos forhandleren knust)
Jeg skal da prøve at ligge mærke til løbsfarven hos de 6-10 uger kyllinger og se om der er forskel. Jeg har nu kun set gule ben de sidste to år og tror jeg har avlet mig ud af de grå ben jeg så inden.
Nu er kornkværne ret dyre men det kunne helt sikkert være godt at knække sit eget foder, så er det frisk  og man kan selv bestemme hvad der skal i. Det er jo sådan at korn som bliver malet/knækket/valset mister meget af sit krudt efter nogle måneder. Og når man først har smagt og duftet brød bagt med friskmalet mel er man ikke i tvivl. Uhmmmmm
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Debat om startfoder til kyllinger
« Svar #29 Dato: 03 Marts , 2008, 08:03 »
Jeg bruger også en lille kaffekværn til at male korn til kyllinger. Kan klart anbefale Meldgaards knækket majs, majs har kaffekværnen svært ved at tygge sig igennem.

« Senest Redigeret: 03 Marts , 2008, 08:05 Fra Helen Ørndorf »