Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Foder mider  (Læst 3216 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Foder mider
« Dato: 17 ſeptember , 2012, 09:42 »
I går opdagede jeg nogle små røde plamager i foder spanden hvor jeg opbevarer hønsenes voksefoder.
Ved nærmere eftersyn bevægede de små prikker sig  <R

Ind og kigge i sækken hvor foderet er taget fra, og der var samme små røde plamager  /d

Gik alle sækkene igennem, åbnede en ny sæk af voksefoder, og der var også noget der mindede om dem, dog bevægede de sig ikke.

Andefoderet og æglægningsfoderet til hønsene, var der intet at se i.

Så opdagede jeg noget mel/støv lignende klumper i kyllingernes fodertrug, og ved nærmere eftersyn bevægede det sig, lignede nærmest bitte bitte små larver.
Ud og kigge i sækken foderet kom fra, men intet at se. Smed foderet i truget ud og hældte noget nyt op... i dag er der igen små klumper mel/støv der bevæger sig i deres trug.

Har googlet lidt og går ud fra det må være foder mider.

Foderet er opbevaret i vores garage som er tør, står på paller. Sækkene åbnes og jeg tager løbende fra dem enten direkte til fodertrug eller hælder over i fodertønde der er tæt sluttende.

Det er som sagt kun i noget af foderet, men hvad dælen kan vi gøre anderledes? Eller kommer det mon fra fabrikken`

Skal foderet kasseres eller kan de fint spise det alligevel?
Har mest lyst til at kassere det, men omvendt spiser høns jo gerne alverdens kryb  ???
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Foder mider
« Svar #1 Dato: 17 ſeptember , 2012, 10:35 »
du kan nå at gøre noget...
selv om det står i en "tør" garage eller skur så er det ikke tørt jeg har ting i min garage der stadig ruster det er pga din luftfugtighed er for høj.
noget kunne tyde på dit foder ikke er tørt nok og dermed kan den svampevækst som miderne lever af vokse hvis du helt vil ungå disse mider så kan du hvis du har et rum til det sætte dit foder derind og sætte en affugter op så fugtigheden kommer under 65% så dør svampen og miderne men svampesporre og æg vil stadig ligge og vente så hold fugtigheden nede. når foderet er brugt så gør grundigt rent (uden vand).
vi have på et tidspunkt melmider i hele vores køkken og jeg vaskede og sprøjtede intet hjalp men en afugter i en uge og miderne var døde /o det gælder for de fleste mider hus/mel/korn/fodder osv da de lever af det samme nemlig en svamp. jeg fandt samtidig grunden til høj fugtighed nemlig en vandinstalltion der var lidt utæt samt en ydervæg som ikke var tæt og som også var kold.

hvis dine dyr har tynd mave kan det meget vel være foderet og det bør så smides ud da antallet af mider/svampe/midelort er for højt indånding kan udløse allergi

håber det kunne bruges
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Foder mider
« Svar #2 Dato: 17 ſeptember , 2012, 10:40 »
Det kan absolut bruges - tak  /o

Vi har aldrig haft problemer med ting der ruster i garagen, da den er indbygget i huset så at sige, men luftfugtigheden må jo være for høj alligevel.

Det undrede mig bare at det kun var i noget af foderet og ikke det hele?
Men det vil så sige at miderne ligger latent i foderet altid, og kun venter på de rette betingelser??

Heldigvis ikke tynd mave hos dyrene.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Foder mider
« Svar #3 Dato: 17 ſeptember , 2012, 10:56 »
lidt svævene ja! de ligger og venter men jeg ved ikke om man sige noget om økologiske og ikke andet end økologiske produkter oftere får end ikke økologiske og det kan være de ikke økologiske netop har fået et skvat gift mod svamp og derfor optræder disse mider mere sjældent i dette.
tørring af korn/foder til under 13% er måske også svampebekæmpelse?
men det er der nok andre her som kan svare på der er da nogle landmænd her :D
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.