Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dags dato - racehunde  (Læst 22675 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Dags dato - racehunde
« Dato: 25 Februar , 2009, 22:19 »
I aften på tv2 om rarcehunde. Hvis nogen ligesom mig skulle ha interesse i det ;).. Der bl.a. noget om bulldogs der bliver avlet så meget efter standarden at de ikke kan få luft. Handler også om indavl, for at få et bedre resultat :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Dags dato - racehunde
« Svar #1 Dato: 25 Februar , 2009, 22:35 »
Jeg blev lidt(meget) forarget for nogle år siden, da jeg så et program om engelske bulldogs blandt andet, som skulle ha kejsernsit hver gang de skulle føde. Det synes jeg er forkert.

Meget forkert. Og schæferhunde der blev avlet så hældende at de fik problemer med at komme af med afføringen og deres anal kirtler blev helt umulige at tømme for hunden.

Stadigvæk er jeg en fortaler for racehunde. Jeg går altid ind for målrettet avl med papirer. Men der er brådne kar imellem opdrætterne, og højst sandsynligt nogle standarder som kræver kraftig revidering.

Jeg vill aldrig vælge en engelsk bulldog, men muligvis en fransk. Og kun fra et kuld der var blevet født naturligt.

SELVFØLGELIG skal man da hjælpe den stakkels tæve, hvis den har problemer med at føde, det kan jo ske for alle. Men der er bare noget forkert i at bestille tid til kejsersnit den dag tæven bliver parret.

Min hund er en rottweiler, og han kan snorke så meget at huset ryster. Men han har dog masser af luft ;D han kan foreksempel nemt trække hans 15kg tungere ejer 10 meter ned ad gaden når han dufter noget spændende he he.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Dags dato - racehunde
« Svar #2 Dato: 26 Februar , 2009, 01:08 »
Det er fuldstændig groteske grader af overtypning der bliver udstillet der!
Kan ved min, til tider manglende, fornuft ikke forstå at opdrætterne ikke selv kan se problemet i at avle hunde til et liv i lidelse, og likke øjnene for det!!!

Er selv FOR raceavl og FOR kennelforeninger , og det bør være en af deres fornemmeste mål netop at imødegå racetypiske sygdommes voldsomme stigning!

Har, også, selv rottweiler... Pt kun en enkelt, og hun blev faktisk købt med håbet om hun kunne indgå i avl, og jo jo hun er også avlsgodkendt, og skulle have stilet efter avlskåring... Men men men... Skønt hun har RIGTIG mange gode sider, og ikke mindst hendes sind hehe, at tilføje racen, så er det altså desværre også sådan at 8 af hendes helsøskende er ramt af HD... Og selvom hun selv er fri, så skal hendes gener ikke i avl... Det er MIN beslutning...  Det af off topic sorry :)

Men at man som *fagperson* som det skete i udsendelsen, kan sidde og benægte problemerne på den måde det blev gjort er jo fuldstændig vanvittigt!
Så også nyhederne forud, og tv2 burde måske lige undersøge hvad de laver eftersom DRU jo IKKE har noget med FCI at gøre, det er DKK der er FCI repræsentant her i landet ( Og DRU som restriktionsfortaler? Var lige før jeg fik kaffen galt i halsen!)

Men HÅBER, sikkert naivt, at det kan få nogen kommende hundejere til at tænke sig lidt om og tage hovedet og forstanden med sig når de skal ud og se på hvalpe, og at det kan afføde en debat om de forskellige problematikker i DK...
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Dags dato - racehunde
« Svar #3 Dato: 26 Februar , 2009, 07:41 »
Jeg synes det er en rigtig beslutning du har taget Ladalmor, det kunne mange andre lære af, jeg har selv synes jeg, jordens dejligste gravhund, jeg kender ingen med det temprement (staves) han er super, men inden han skal indgå i avl skal han rygundersøges og øjnlyses, for hvis der er noget galt med ryg eller øjne skal der ikke avles på ham, når det er ryg og øjn jeg nævner så er det fordi det er gravhundens svaghed hvis man kan sige sådan.
 :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Dags dato - racehunde
« Svar #4 Dato: 26 Februar , 2009, 09:18 »
DKK (www.dansk-kennel-klub.dk) har en nyhed på idag, som jeg synes er værd at læse inden man forarges vildt over den engelske udsendelse. Synes den var lige lovlig 'BT/Ekstrablads-agtig'. Selvfølgelig kan man også finde grelle eksempler på overtypede racehunde og useriøse opdrættere i Danmark. Alle racer har nogle potentielle 'defekter'/mangler (ethvert levende individ bærer f.eks. på min. 5-8 lethale gener), men i langt de fleste racer forvaltes det godt og de har ikke problemer med sygdomme/defekter. Problemerne kommer 'sjovt nok' i de populære racer, hvor alt kan sælges.....
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Dags dato - racehunde
« Svar #5 Dato: 26 Februar , 2009, 11:49 »
Nej, tilstandende i DK er endnu ikke så ekstreme som i GB, men vi er sgu på vej derhen!

Bare se brugshunderacerne, der ikke længere kan holde til brugshundearbejde, pga bla deformiteter i ryg og ben ( Schæfer bla. )

At det nærmest kan være som at se på 2 forskellige racer, at se på en hund af brugs- og en hund af udstillingslinier indenfor samme race...

For et par år tilbage stødte jeg på en udstilling på en italiensk importeret Rottweilerhan, der havde en snude der retteligt kunne have hørt hjemme på en boxer... Og den fik cert...

Stiller man sig ved ringen med små selskabshunde, kan man betragte flere individer vralte forbi, mens de nærmest ikke kan få vejret...

Allergi er et af de helt store samtale emner i hundekredse, også i DK, furunkolose er snart et begreb de fleste hundeejere er bekendt med...
Antallet af kejsersnit er for nogen racer på 0ver 80%
Eng. bulldogs bliver nærmest rutinemæssigt opereret,( bla. øjne og luftveje) og kan stadig indgå i avl...

Hunde der er så overtypede, med dertil hørende hængehud rundt omkring at de skal pudres flere gange ugentligt for at undgå svamp... 
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Cirkeline Kyndesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
  • begynder kylling...
Sv: Dags dato - racehunde
« Svar #6 Dato: 26 Februar , 2009, 12:59 »
Vi har alle vores fejl...hunde, katte, høns, mennesker. Vi har dog mulighed for at gøre noget ved sagen. Følg jeres racehundeklubs (dkk's) avls bestemmelser og som ny hundeejer sæt dig ind i den pågældende race du ønsker og hjælp med til at sikre at racen forbliver så rask som muligt. Der er grunde til at vi tjekker for hd og albuer samt øjensygdomme m.m. Det er fordi vi ved at der er problemer og fordi vi ved, at vi med omtanke med tiden kan udfase disse skavanker. Så kan man sige: så køber jeg bare en blandingshund, fint, men her ved du bare ikke hvad der kan være i posen, vi er da i det mindste ærlige...Kort og godt brug hovedet og lav en grundig forundersøgelse.

Det er ikke for at trampe nogle over tærerne, så tag det som et indlæg. ;)

Venligst Cirkeline
Ejer af 1 Labrador og 3 Gravhunde.
0.3 gravhunde, ca 80.000 buckfast bier og 4.6. gul orpington, 1.3. blå orpington, 1.2 sort orpington og forhåbentligt en lille lab pige på vej...

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Dags dato - racehunde
« Svar #7 Dato: 26 Februar , 2009, 13:44 »
Kan heller ikke se du tramper på nogen :)

Tværtimod... Som jeg selv har skrevet tidligere er jeg FOR raceavl, ingen tvivl om det... Og jeg har også haft blandingshunde, det er ingen hemmelighed... Kan dog ærligt sige at det er ikke noget jeg igen vil indlemme i min husstand ( Så skulle det ihvertfald være af ganske særlige omstændigheder)

Og Easy er skam også fin DKK´er ;) Og kunne ikke drømme om at anskaffe hund der ikke var med FCI-papirer... ( Skrevet fordi en race jeg har i overvejelserne ikke opdrættes i DK)

Desværre er der stor forskel, og vi der sværger til DKK-hunde, bliver jo faktisk regnet for snobbede mange steder ... Vi vil bare have en stamtavle som vi kan vifte folk om næsen med...
Og ALLE kan jo se at racehunde er mere sygdomsbefængte end blandingshunde ( Det har INTET at gøre med at blandingshunde ikke bliver tjekket i samme grad som racehunde)
Blandingshunde lider jo heller ikke af racetypiske sygdomme vel ? ( Skrevet med tyk ironi)

Min sidste blandingshund, Sacha havde jeg i 10,5 år... Hun var for mig en ener, ingen tvivl om det :) Hun var forresten Samojede/Rottweiler...
Hun var ud af et kuld på 8, hvoraf 5 blev aflivet/opereret pga HD...
Sacha selv led af allergi, i mild grad, men alligevel...
Som hund, og træningspartner, brugte hende bla til LP-konkurrencer og i hjemmeværnet, var det altid et spørgsmål om hun havde tænkt sig at være rottweiler eller samojede i den enkelte øvelse/på den enkelte dag også indimellem...
Og kender RIGTIG mange med blandingshunde, hvor de enten også selv kan se det, eller jeg ihvertfald kan, at hundene der er blandet lemfældigt af forskellige hundetyper, har vidt forskellige reaktionsmønstre og instinkter, i et nærmest ugennemskueligt samsurium af de typer/racer de slæber med i anetavlen...
Og fra min tid som hundetræner har jeg også rigtig ofte mødt hunde, der nærmest ikke vidste hvilket *race-ben* den skulle stå på...

Men stadig... Der ER opdrættere der sætter rosetter over hundens sundhed!

Folk der efter deres hund ikke har bestået fx en mentaltest, i forbindelse med avlskårings, smider den i avl med dens udstillingsgodkendelse...
Opdrættere der trækker hvalpe på alt der har opnået en 2. præmiering på udstilling
Opdrættere der laver avl på hunde med kendt allergi

Jeg er FOR alle de sundhedsrestriktioner vi næsten kan finde på, ingen tvivl om det... Men det er altså svært at gå ind og ændre folks moral og etik åbenbart, ihvertfald hos dem der lugter kolde kontanter
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Dags dato - racehunde
« Svar #8 Dato: 26 Februar , 2009, 15:32 »
Hej Ladalmor
Jeg er temmelig enig med dig. Det jeg bare er lidt ærgelig over ved sådan en udsendelse er at 'almindeligt dødelige' står tilbage med indtrykket at ALLE racehunde er nogle syge skravl og at ALLE opdrættere sætter udstillingspræmieringer over alt andet. Sådan er det jo ikke. Der er masser af racer, der er ganske problemfrie og har været det i generationer og vil formegentligt blive ved med at være det i fremtiden også. Det er alle de racer der ikke lige har 'det' der skal til for at blive populære, men som holdes, opdrættes og elskes af en trofast lille skare. De er på ingen måde ekstreme, de har aldrig været og bliver aldrig moderne, de når aldrig 'forsiderne' og - sidst men ikke mindst -de når aldrig de useriøse 'opdrættere', der øjner en chance for hurtige penge.
Jeg har selv sådan en race; ingen ville nogensinde købe den ud fra beskrivelsen alene; den fås kun i en farve, den har ikke nogen kropsmæssige egenskaber der er show-potentiale i at overtype, sindet og pelsplejen er bøvlet. Den har en enkelt kendt arvelig defekt (autosomal resseciv=den kan gemme sig i generne i mange generationer), men da opdrætterne tager deres arbejde seriøst er det maaange år siden der sidst har været et tilfælde. Man forelsker sig kun i dem, hvis man lærer en af dem at kende. Den slags racer findes der trods alt en hel del af; racer der lever ret upåagtet af hvad der nu lige er moderne.
Jeg har allerede hørt den første ytring omkring det negative i at jeg har fine 'racehunde'; Min hanhund er import fra Sverige, 7 år gammel, sund og rask, velfungerende konkurrencehund (DcH) med topfin mentalbeskrivelse, men altså han har stambog. Og så er han endda ekstriørchampion (jeg skulle jo skamme mig......). Min tæve er 10½ år gammel, hendes sygedage gennem livet kan tælles på en hånd, i vinterens løb er hun begyndt at få lidt grå stær, men er ellers frisk og rask og i god form. Hun fik i sin ungdom en 1.præmie på udstilling, hun er blevet brugt til træning (DKK LP og AG), men er nu pensioneret. Men hun har jo altså stambog - tsk tsk. Mine hunde er i ovennævnte henseender ganske typiske for deres race og for en hulens masse andre racer. Men altså; de er racehunde og derfor per definition syge skravl  ;).  Det var det budskab som -ihvertfald- mange 'ikkehundemennesker' desværre fik ud af udsendelse. Og det er sg.. ærgeligt for hvad nu hvis de mennesker en dag vil have hund? Køber de så en blandingshund i den tro at så er den hellige grav velforvaret? Det er grunden til at jeg ikke synes udsendelsen gjorde noget særlig godt for 'hundesagen'. Jeg er også hundetræner og oplever i den forbindelse mange blandinger, der har de samme problemer som de racer de er blandet af og derudover problemer med at 'finde' ud af hvem de selv er (hvis de er blandet af to psykisk meget forskellige racer).
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Dags dato - racehunde
« Svar #9 Dato: 26 Februar , 2009, 19:54 »
Enig Mette - vi er enige  :D

Havde faktisk Irere på træningspladsen hvor vi trænede, og er en af mine favorit terriere!

Og NEJ hvor er jeg glad for du skriver det samme, med dine oplevelser af blandingshunde, der ikke ved hvilken race de skal læne sig op ad! Mange af de blandingsejere jeg er i kontakt med, glor på mig som om jeg er sindssyg  ::)

Er også enig med dig i at der nok er båret ekstra brænde til bålet om at vores elskede racehunde pr defenition allesammen står med et ben i graven osv.. Og at alle racerne vil blive skåret over én kam... Samt at der vil komme en voldsom opblusning af blandingsavl nu...

På min gamle træningsplads snakkede vi ofte om at noget af det værste der kunne ske for en race var at den optrådte i en disneyfilm ( eller lign) Det er en sikker vej til der avles på ALT af pågældende race :( Vi har set det ske for dalmatinere ( Voldsom allergi) Collie ( mange med dårligt/nervøst temperament) osv...

Selv kigger jeg lidt på, at foruden at have Rottweilerene, som jeg aldrig slipper  ::) , Podengo portugesee Medio... Vil gerne have en mindre race i huset også, det dur altså ikke så godt med en 9-årig ( og nedefter) med en Rotte i snor  ;)
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Dags dato - racehunde
« Svar #10 Dato: 26 Februar , 2009, 20:07 »
Tja syge racehund.

Min er som sagt en rotte, og med dkk papirer. Ja han har da kastet og og haft tynd mave ud over køkkengulvet. Men bortset fra ormekur og vaccination har han endnu ikke kostet en krone i dyrlæge og er en sund og glad vaps. Og det er ikke fordi han ikke har ædt det ene og det andet! Elsker når resten af familien kommer på besøg. Gør når der kommer gæster.

Jordens skønneste hundedreng, eneste fejl er at jeg skulle ha haft mig en mindre hund- men det er jo ikke hans skyld ;D

Jeg har ikke fået tjekket HD status på ham- den er forhåbentligt god for han er efter HD fotograferede forældre, A og B. Hans temperament synes jeg er rigtigt godt, selvom jeg er førstegangshundeejer, og nok har gjort alle de fejl med ham som man kan. Venner og familie får ikke et ord med på vejen. Fremmede får alarmen slået til

Det er ikke sidste gang jeg får en dkk hund, måske min sidste rottweiler. Men nu skal han forhåbentligt også være ved mig de næste 9-10 år!

Jeg snakkede hund med min hundeglade veninde, og spurgte om hun syntes jeg skulle få en kongepuddel eller en fransk bulldog næste gang. Hun sagde hvad med at få en normal hund? Puh ha, hvad er dog det?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Dags dato - racehunde
« Svar #11 Dato: 26 Februar , 2009, 23:04 »
Nu er stamtavler, heller ikke dem fra DKK, jo ikke en garanti :)

Har som sagt også Rotte, fra HD-frie forældre... Men men men gener kan jo nogen sjove ting, og nogen kombier er ikke made in heaven!
Der er 12 helsøskende ( 2 kuld) og ihvertfald 8 af disse har HD/AD fra B/1 og op...
Min egen er også testet fri, dog ved penn-hipp, som jeg har lige så stor tiltro til som foto... Men nevermind, hun er stadig en lækker vovse , hun kommer jo så bare ikke i avl...

Og nu er der jo flere *race-sygdomme* hos rotterne, end bare HD... vi venter vel bare spændt på hvornår restriktionerne kommer! Bla. hjerteproblemer, katarakt og allergi...

Men nej, jeg mener faktisk ikke racehunde er mere *syge* end blandinger... Der bliver bare holdt mere *øje* med racehundene... Og det er noget lettere at føre statestik *GG*
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Dags dato - racehunde
« Svar #12 Dato: 27 Februar , 2009, 14:45 »
Hej Ladalmor
Ja,  irene er jo også min favorit-terrierrace ;D ;D ;D ;D

Det allersidste du har skrevet er simpelthen 'spot on'; grunden til at man finder flere syge racehunde end blandinger er, at dem med stamtavler er nemmere at holde øje med og føre statistik på.
Det er li'som ikke rigtigt kommet frem i medierne at det der ligger allerøverst på dyrlægernes statistik i DK over aflivninger er 'blandning'  <A

Jeg vil gerne have mig en lidt mere 'konkurrence-egnet' hund næste gang. Jeg vil altid have en irer, men de har nogle gange lidt for meget 'humor' til at øvelserne altid bliver udført 'efter bogen' til konkurrencerne - eller måske det bare er nogle regler som kun Carlson kender ;D (retfærdigvis skal siges at han har lavet rigtig gode resultater, han kan sagtens og har vundet ting og sager, men nogle gange er han ret pudsig  ;)). Mit valg er så faldet på Dobermann. En race der har en del arvelige sygdomme at slås med. Her er det da netop ret smart med stambøger, så man har en chance for at vælge en hund med aner med kendt sundhedsstatus og derved forøge chancerne for at få en hund, der kan få et godt langt sundt hundeliv.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Dags dato - racehunde
« Svar #13 Dato: 27 Februar , 2009, 16:05 »
Jamen Mette dog!

Sjovt vi hver især vil udvide vores hundebestand, med det den anden har af type :)

Har jo netop Rottweiler fordi den er eminent at træne med, og samtidig har en veludviklet *slukknap* De er RIGTIG gode til at ligge i sofaen og lave ingenting  ::)

Jeg er jo så faldet for Podengo´en som ekstra hunderace... Det er en kvik, omgængelig hund, der deler mange egenskaber med pudler ( som også er en af mine totale favoritter ;) )

Og så er jeg i den grad tabttil Podengo´ens gadedrengslook



Er ikke lige sikker på det der billede virker hehe
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Dags dato - racehunde
« Svar #14 Dato: 27 Februar , 2009, 19:32 »
@ Mette

Et lille pip fra en ikke hundekyndig hundeelsker.  En familiekrønike:

Da min fætter var ung - engang i stenalderen - havde hans familie en irsk terrier.  Min fætter var ude i skoven med den, og den løb fra ham.  Til familiens udelte fryd spurgte han derefter alle, han mødte i skoven, mens han ledte efter den:

"Har I set en lille brun hund med sort saddel?" 

Vovsen blev fundet og levede et langt og godt liv.
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk