Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: aldis hundefoder?  (Læst 102538 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #30 Dato: 25 Juni , 2011, 00:46 »
Det er iøvrigt interessant hvordan folk blændes af forholdet mellem pris og kvalitet.

Hvis man altid køber det dyreste fordi man tror det er det bedste, smider man efter min mening en frygtelig masse penge unødigt ud. Reklamens (eller 'brandingens' magt er ufattelig stor).

Der er mange eksempler men jeg vil blot fremhæve 2 her.

Fransk vin anses for noget af det ypperligste inden for vin. Og der skal ikke herske tvivl om at der laves meget god vin i Frankrig. MEN, for langt de fleste franske vine tror jeg at det vil være muligt at finde en vin fra 'den nye vinverden' der kan matche den franske vin, og anskaffes til under halv pris.

Jeg har en del transporttid ifm arbejdet da jeg arbejder i Kbh. Jeg kan godt lide at have lidt bolcher til hjemturen dagligt (jeg kører i bil). Efter en lang dag på kontoret kan man godt gå lidt sukkerkold.

Jeg har tidligere i Dansk Supermarked (Bilka) købt bolcher fra Støvring Bolcher, blandede bolcher. De kommer i en lille plastikbøtte med 200 g til kr 18,95.
Nogen af Jer er måske bekendt med at Dansk Supermarked har indført deres 'Budget' koncept. Billige varer der på emballagen har nogle orange felter hvor der står Budget.
Blot 2 hylder fra hvor bolcherne fra Støvring står i deres små fine plastikbøtter, ligger budget bolcherne. De ligger i en plastikpose, 200 g indhold, og lidt orange farver, til en pris af kr 10 pr pose.
Indholdet af den lille plastik bøtte og den lidt kedelige plastik pose er 100 % identisk.

Den der vil bedrages, bliver bedraget.
Mvh
Erik Andersen

Offline Twilight

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #31 Dato: 25 Juni , 2011, 07:46 »
Jo det er da bestemt også vigtigt med nøgletallene, men du kan sagtens få fine nøgletal og så hvis resten bare er fyld er det jo knap så godt alligevel. F.eks kan du bare fylde en sæk op med multivitaminer og blande det med vand. Så ser det hele jo godt ud, men det mætter ikke og giver ikke den nødvendige næring.

Et eks i vores egen hobby er at vi jo også kan nøjes med at fodre vores høns med hvede da der er masser af næring i dette, men vi ved jo godt at der for at de skal både vokse ordentligt og have det godt kræver det både, kalk, grønt m.m

Jeg er dog helt enig i at man ikke bare skal tro på reklamerne og tage det andre siger er godt, reklamer er dyre og forbrugeren betaler disse penge. Og man kan sagtens finde god mad til hunde som er billigt. Har kigget på det som mange nævner fra Aldi og det virker okay. Jeg kan dog ikke se nogen steder hvad der præcist er i dette foder og det kunne jeg godt ønske. Kan dog se at der er en del inulin i, og netop inulin er et fiber produkt som hindrer tynd afførring  ???

Vi bliver aldrig helt enige allesammen om hvad der er godt og ikke godt for vores dyr. Men vi vil jo deres bedste og så længe man har disse intentioner så er jeg sikker på at dyrene langt hen af vejen har det godt. /o

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #32 Dato: 25 Juni , 2011, 08:11 »
Mine to hunde får også aldis/lidl/brugsens det billige foder, dertil tilsætter de selv hønsenes rester, datterens ubevogtede nutellamad, alle enderne på pålægget når der smøres madpakker, det der måtte tabes på gulvet og det de selv tror aligevel sikkert vil blive tabt før eller siden  ::) og så lidt a38 en gang i mellem.
en gang om ugen har de fiskedag, så får de enten sild, torsk, pangasius, filet,eller hvad der nu lige findes i fryseren /fiskemandens overskudslager :) min lille sorte labber har den blankeste pels en labber kan have, min schæfer har jeg haft så kort tid at jeg ikke kan måle hverken for eller i mod,men ved at han heller ikke har været fodret dyrt før.

Da jeg havde Grand danois fodrede jeg med Royal Canin de første 2 år af hans levetid fordi de vokser så stærkt at jeg (naivt) tror på at racetilpasset foder er bedst. JEg tror på at foder til hvalpe og unghunde skal være nøje tilpasset den enkeltes hunds behov, men når de er færdig udvoksede tror jeg ikke det har den store betydning (læg mærke til at jeg siger TROR og jeg pointerer også lige at der er hunde med særlige behov som allergi og høj yde evne etc. der har brug for specialfoder)

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Brahmadame

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #33 Dato: 25 Juni , 2011, 08:16 »
Dejligt med så mange eksperter samlet på et sted.
Jeg er bestemt ikke ekspert i hundefoder så hører gerne andres mening om en deklaration som denne:
Råprotein 26 %
Råfedt 16 %
Råfibre 2,5 %
Råaske 5,8 %
Vand 8 %
Kalcium 1 %
Natrium 0,35 %
Magnesium 0,1 %
Fosfor 0,75 %

Der står ikke noget om hvad de sidste ca 40 % er men formoder det er fortjenesten.  *f *f

Det er analysen du har fået fat i, og ikke ingrediensoversigt. Dvs. De vitaminer og mineraler der er i, (eller tilsat foderet for at den overholder lovgivningen), og den siger intet om foderets indhold, men vi kan da lige se på de 2 første dele.

Råproteinen er den af naturlig oprindelse, dvs. fra kød, eller er det tilsat? Vi så jo for 3 år siden hvad der skete med proteintilsætningen i modermælkserstatninger fra Kina. Det viste sig senere at en ikke ubetydelig del af petfoodproduktionen indholdte samme melanin, fordi proteinen var købt billigt fra Kina.

Råfedt er dette af vegetabilsk eller animalsk oprindelse?
I billigt foder er det som regel af vegetabilsk oprindelse (planteolier) og igen, hunde optager dårligt vegetabilsk foder.

Prøv at se forskellen på et "standard" (dvs. det er end ikke det billigste foder fra supermarkedet, men fra dyrlægen!!!), og det tørfoder jeg til nøds giver mine hunde.

Indhold
Ris, majs, byg, kyllingemel, roefibre, hydrolyseret kyllingemel, vitaminer, globin pulver, lakseolie, kyllingefedt, sildemel, lammekød, oksetalg, gær, hydrolyseret kyllingelever, æggepulver, lecithin, L-lysin, hørfrøolie, kaliumklorid, DL-methionin.

....jeg kunne jo fodre mine høns med dette!!!! /d


Indhold
Frisk udbenet kylling, kyllinge kødmel, frisk udbenet laks, kalkun kødmel, silde kødmel, ”russet” kartofler, ærter, batat, frisk udbenet kalkun, friske hele æg, frisk kyllinge lever, frisk udbenet lake whitefish, frisk udbenet walleye, soltørret alfalfa, ærte fibre, kyllingefedt (konserveret med E-vitamin), organisk tang, græskar, cikorie rod, gulerødder, spinat, majroer, æbler, tranebær, blåbær, lakridsrod, kvan rod, bukkehorn, morgenfrue blomster, sød fennikel, pebermynte blade, kamille, mælkebøtte, almindelig sar (bønneurt), rosmarin.

Læg mærke til at der står kyllinge KØDmel i det sidste produkt og ikke kyllingemel. Det første siger sig selv. Det sidste dækker over ben, tæer, hoveder mm. dvs. Slagteaffald. I øvrigt har jeg arbejdet med eksportstatistikker til Kina, og vinger, tæer og halse bliver eksporteret, så gad hvide hvor meget der er tilbage til petfoodindustrien?.
« Senest Redigeret: 25 Juni , 2011, 10:43 Fra Inga »
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #34 Dato: 25 Juni , 2011, 23:42 »
Ja selvfølgelig er det analysen jeg har fat i. Eller nøgletallene om du vil.
Jeg har ikke den store interesse i farver, følelser og fornemmelser, når det drejer sig om indkøb.
Det er et spørgsmål om at få mest mulig valuta for pengene.

Jeg lagde mærke til at der stod kyllinge KØDmel og ikke kyllingemel i beskrivelsen af kvalitetsfoderet.
I den forbindelse har jeg fundet en hjemmeside der beskriver de forskellige ingredienser i hundefoder og her fundet følgende:

'Tørret fjerkrækød & kalkun og kyllingekødmel:
Udspring: Hoveddelen af det fjerkrækød vi mennesker spiser, sælges ikke som "hele fjerkræ" klar til tilberedning, men i form af klargjorte dele, hvilket er praktisk, da det giver den enkelte husholdning "mindre spild".
OBS: Ferskt fjerkrækød er som regel en råvare der bliver til ved at male fjerkræskelettet med tilbageværende kødrester. Den største fordel ved at anvende disse råvarer er markedsføringsmæssigt.
"Ferskt fjerkrækød" indeholder meget vand (60-70%). Placeringen på råvarelisten bliver da også herved mere fordelagtig, og dette får forbrugeren til at tro at det færdige produkt indeholder meget animalsk protein. I virkeligheden svarer "ferskt kød" dog til en meget lille del af foderets proteinindhold, da vand jo udgør størsteparten'

Hjemmesiden er meget interessant så jeg linker lige til den http://www.dmm.dk/raavare.php . Jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvem der står bag siden, men det gør den ikke mindre interessant. Hvis ellers indholdet er rimeligt korrekt.

Jeg giver gerne oplysning om sammensætningen af det foder jeg tidligere gav analysen af:

Sammensætning: Majs, fjerkræbenmel, grevemel, oksefedt, biprodukt af tørret sukkerroe, mineralstoffer, tørret fjerkrælever, fiskeolie, fiskemel, gær, æggepulver, vitaminer, chondroitinsulfat, glucosamin.


 

« Senest Redigeret: 25 Juni , 2011, 23:48 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

frida

  • Gæst
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #35 Dato: 26 Juni , 2011, 01:29 »
Min "egen" erfaring med Aldis er; vores to første hunde levede primært af Aldis hundefoder. De trivedes ganske fint, og nåede en høj levealder uden sygedage. De virkede glade, tilfredse og mætte. Aldis foder så fint ud, og "duften" var ok. Det var labradorblandinger, og opnåede en levealder på 13 og næsten 15. Den på 13 blev aflivet pga. gigt, og den på næsten 15 blev aflivet pga. slidt hjerte og deraf vand i lungerne.
Vores nuværende hunde lever nu primært på Faktas hundefoder (det næstbilligste). Vi har pga. af "gode forbindelser" haft muligheden for at fodre med de dyre mærker. Det er vi holdt op med at fodre med. Ikke pga. pris, men fordi de ikke, som der er nogle der skriver, skal have så meget foder for at holde vægten (akkurat som forhandlerne siger). Det resulterer i at vores nuværende hunde, bliver urolige, tiggende og stjælende. De er simpelthen vildt sultne når de er på det dyre foder ???.
Derfor har vi besluttet at fodre med det nuværende, og vi har (rimeligt) mætte hunde, der kan være rolige og velafbalancerede mellem måltiderne.
Vores nuværende hunde er også labradorblandinger, og er nu 5 år og sunde og raske. Alle vores hunde har dog også fået rester fra vores bord ;).
Jeg vil mene det er en tillidssag at købe foder til dyr.
Ps. Jeg har haft arbejde på et slagteri, hvor vores "affald" blev gemt til hundemad. Det var ok kødaffald, der blev opbevaret under ok forhold. Det blev solgt til "billig" hundefoder-producenter.
Pps. I tiden fra vores første hunde til nuværende har Aldi ændret på hundefoderet. det har fået en anden lugt, og andet udseende. Vores nuværende hunde er ikke vilde med det. derfor har vi fundet en anden kæde at handle hos ;)
« Senest Redigeret: 26 Juni , 2011, 01:33 Fra AnetteJ »

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #36 Dato: 27 Juni , 2011, 12:57 »
Jeg er dog helt enig i at man ikke bare skal tro på reklamerne og tage det andre siger er godt, reklamer er dyre og forbrugeren betaler disse penge. Og man kan sagtens finde god mad til hunde som er billigt. Har kigget på det som mange nævner fra Aldi og det virker okay. Jeg kan dog ikke se nogen steder hvad der præcist er i dette foder og det kunne jeg godt ønske. Kan dog se at der er en del inulin i, og netop inulin er et fiber produkt som hindrer tynd afførring  Huh?

Jeg ville nu betænke mig lidt, hvis man køber et foder hvor man er nød til at tilsætte Inulin, for at de hunde der spiser det ikke skal skide sig selv ihjel....
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Stald Mønsted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 120
    • Dansk Hvid Land Kanin
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #37 Dato: 27 Juni , 2011, 16:09 »
Jeg ville nu betænke mig lidt, hvis man køber et foder hvor man er nød til at tilsætte Inulin, for at de hunde der spiser det ikke skal skide sig selv ihjel....

Prebiotika er ikke fordøjelige komponenter i fødevarer eller foder der er tilsat med det formål at stimulere væksten af fordelagtige mikroorganismer i colon hos mennesker eller dyr. Inulin er et eksempel på et prebiotika.


Det er ofte at hunde (og dyr i det hele taget), for tynd mave, hvis man uden tilvæning skifter mærke, og det gælder alle mærker, man kan med fordel blive inden for det samme mærke også vælge et andet indhold, men det bliver det som regel ikke billiger af. ;)

Hilsen Flemming Mønsted
Lolland
______________________

0.1 kone
1.3 børn
0.1 Hovawart
2.8 Dansk Hvid Land
4.4 Hare blanding
1.0 Fransk vædder Havana
0.1 Fransk vædder Chin
1.1 Alaska

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #38 Dato: 27 Juni , 2011, 21:11 »
Jeg er endnu ikke kommet mig over den vel efterhånden 25 år gamle "Taurin-skandale", hvor dyremadsproducenten  Hill's trods forsikring om at deres foder indeholdt "alt for dyret nødvendigt" - blev skyld i titusindvis af kattes hjertesygdom og død fordi foderet ikke indeholdt nok Taurin. Siden har jeg skiftet foder i en uendelighed til såvel hunde som katte. Det bevirker også at de IKKE får dårlig mave ved skiftene. Når de får billigt foder tilsættes der et par kogte æg - og altid hvad vi har af madrester. Ingen dyr er her på matriklen døde af fejlernæring eller noget dertil relateret. Men OK - jeg er altså også ernæringssygeplejerske og har et tælleværk  ::) i hovedet hvad angår næringsstoffer. Men man kommer jo også langt med sund fornuft.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

thorleif

  • Gæst
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #39 Dato: 27 Juni , 2011, 22:34 »
Professor Hahneman ("opfinder" af homoaepati) sagde for 150 aar siden: "ALL MAD ER SUND,            2 GANGE I UGEN".

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #40 Dato: 28 Juni , 2011, 14:15 »
Mht analysen, så er f.x. proterin jo altså ikke bare protein og det er ikke ligegyldigt om det kommer fra fx korn eller kylling ;)
Om det er OK at fodre med et billigt mærke der fx har et stort indhold af roetrævler, hvede eller lignende det afhænger helt af hunden - og ejeren....
Har man fx en inaktiv hund, hvis dagligdag består i at slumre, spise sin mad og lige trisse ud og forrette sin nødtørft i haven, jo så kan det jo være fint nok at fylde den med noget der suser lige igennem den, så ikke man en dag forveksler den med sofabordet  /d
Og trives hunden med det jo så er det vel OK. Så er det så bare lige hvordan man definere at hunden trives ? Kan man sige at den trives hvis den er mat i pelsen, huden skæller, den er lidt energiforladt og lidt 'kvabset' ? Og synes man at det er OK at der næsten kommer mere ud end man fylder ind ? Mine svigerforældre bruger noget billigt skrammel og deres hund er netop mat i pelsen, skællet og noget energiforladt, så de synes det er OK - og sådan er der noget mange der har det. Og de 'kager' vovsen lægger er jo kæmstore, så det kan ikke være meget glæde hunden får at sit foder.
Personligt synes jeg ikke at hundmad skal have vegetabilier som de første ingredienser.
Jeg har selv en 'sportshund og en pensionist der ikke laver dagens gode gerning. Min aktive hund er 9½ år gammel. Jeg træner ham dagligt og vi deltager i kunkurrencer (DcH Lydighed) næsten hver week-end i sæssonen og er jævnligt til på f.eks. træningsweek-ender. Han skal altså have 'noget at leve af'. Ham kan man altså ikke spise af med en gang majs og roetrævler, så ville han blive rimeligt afpillet og ikke have energi til at holde en til en hel dags aktivitet. Jeg fodrer med Acana (deres kornfrie varianter). De får begge to det samme. Pensionisten får bare en meget mindre mængde. De er superflotte i pelsen (noget man jo lægger ret meget mærke til hos trimmehunde hvor man jo har 'fingrene' i den tit) og har fin hud. Særligt den gamle har alle dage været noget sart i den retning; der skal ingenting til så har hun enorme mængder skæl og klør sig til blods og må til dyrlægen.
Pt er den gamle dog ved at blive noget bred over ryggen, da det med motion ikke lige står højest på listen over hendes foretrukne aktiviter mere  ;) og vi forkæler hende lidt, da vi har truffet beslutningen om at vi siger farvel inden efteråret.
Jeg får ofte spørgsmålet om hvordan jeg dog kan holde et par gamle hunde så flotte og svaret er: At de grundlæggende er sunde (avl!) og så bliver der passet ordentligt på dem med fodring, motion og anden pleje.
Her på boardet går vi jo meget op i at vores høns skal have det godt herunder at det er en hønseret at få grønt at spise hver dag. Jeg synes så også at mine hunde skal have det der er godt for dem  ;)
mvh
Mette (cand.agro m. husdyrbrug som speciale)
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #41 Dato: 17 Juli , 2011, 17:04 »
Hej Erik

Hj.siden er fra Royal Canin.

Jeg mener som du man skal passe på ikke at betale udelukkende for mærket,mine hunde spiste også tit aldis,så fik de jo lidt æg og grøntsager som tilskud,de fleste hunde er feks.meget glade for gulerødder rå self.

De fleste hunde jeg har haft har været næsten altædende,hvis jeg kunne spise det mente de også de kunne,med enkelte undtagelser citrus,appelsin,clementin,pomelo nej tak der stopppede de godtnok.

                               Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #42 Dato: 17 Juli , 2011, 17:38 »
Sjovt du skrive citrus, mine ELSKER appelsin og clementiner. Op til jul har jeg et hyr med at holde dem væk hvis jeg skræller en appelsin ;D ;D ;D
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Kicki

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #43 Dato: 17 Juli , 2011, 21:35 »
Jeg vil også lige blande mig...  ;)

For et par år siden, var netop tørfoder til hunde emne i forbrugerprogrammet "Rene ord for pengene" - og her vandt Aldis tørfoder, foran PedigreePal og hvad de ellers hedder de andre "dyre" mærker, man kan købe i dagligvarebutikkerne.

Jeg har to store hunde, der tilsammen fortærer ca 20 kg. hundefoder om ugen. - De får Aldis tørfoder, blandet med div. rester fra bordet. Derudover får de et skvat lakseolie i maden. Det er to sunde og raske hunde jeg har. Jeg kan roligt anbefale det.
Hilsen Kicki

0.2 New Hampshire 0.2 Bantamm 0.2 Skalborg 1.1 Faverolles
0.1 Bullmastiff 1.1 kaniner
1.3 skønne børn 1.0 dejlig mand

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #44 Dato: 18 Juli , 2011, 09:27 »
Jeg har to store hunde, der tilsammen fortærer ca 20 kg. hundefoder om ugen. - De får Aldis tørfoder, blandet med div. rester fra bordet. Derudover får de et skvat lakseolie i maden. Det er to sunde og raske hunde jeg har. Jeg kan roligt anbefale det.

Og vi skal da se billeder af hundene  ;) Især din bullmastiff, men den anden er sikkert også skøn. Vi har jo en "Vis mig din hønsehund"-tråd:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=14922.0

Forskellige hunde trives på forskelligt foder, mine får foder fra Olivers - noget højenergi-halløj til den tynde, småtspisende hanhund og diet-versionen til den altædende steriliserede tæve med tendens til rundhed. Der ud over får de jævnligt en masse råt - kødben, grisehaler, fisk, æg og andet.

Tæven er tosset med grøntsager og lige i øjeblikket elsker hun at komme med i køkkenhaven, hvis man er heldig kan man tigge sig til en gulerod eller agurk. 
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.