Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Drivhus og vagtler  (Læst 200904 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #345 Dato: 02 Oktober , 2010, 16:42 »
Nu har jeg gået og holdt meget øje med dem her i dag. Umiddelbart ser de ud til at have det godt, men nogle af dem har nogle klatter, der er blevet lidt bløde i  det og sådan gullige. De plejer at have fine faste klatter sådan grønlige med lidt hvidt.
De får FAV startfoder, som er blendet til passende størrelse, blå birkes, tropeblanding, rød hirse, nogle dage får de også hårdkogte blendede hønseæg blandet med startfoder og vitaminer; desuden får de maddiker og en gang om dagen melorm. Jeg plejer at give mælkebøtteblade dagligt, men holder lige lidt igen med det.
Jeg har lige fået ny portion maddiker, de ser fine ud, men måske er der noget i vejen med dem?
De har fået æblecidereddike i deres drikkevand. Det og også blå birkes skulle jo holde maven i orden.
Gode råd modtages med kyshånd  <+
Bortset fra klatterne er der ingen der ser ud til at have problemer, de er aktive og fødesøgende, og der er ingen, der står og hænger. Men jeg ved jo hvor hurtigt, det kan skifte.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #346 Dato: 02 Oktober , 2010, 17:52 »
http://www.abilddyreklinik.dk/  i artikler (9) skal du gå om til "lad os køre med klatten". side 10

Abild dyreklinik v/Knud Steensborg, har været radiodyrlæge mange gange,
han er nok en af de mennesker der ved mest om fuglesygdomme i Danmark, jeg har brugt han når der har været problemer med mine papegøjer.
I hans artikler kan der hentes svar på mange ting der vedrører vore kæledyr..
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

frida

  • Gæst
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #347 Dato: 02 Oktober , 2010, 18:02 »
 *l *t Kram herfra. Ved hvordan du har det, men har ingen gode råd  *t *l

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #348 Dato: 02 Oktober , 2010, 18:56 »
Sikke en god side, John, men desværre ikke rigtig nogen hjælp i mit tilfælde.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #349 Dato: 02 Oktober , 2010, 19:44 »
Trist, ikke mindst fordi bekymringerne for de resterende bare bliver større nu :( Håber på det bedste! *l

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #350 Dato: 02 Oktober , 2010, 20:02 »
Der er vel ingen fare for at de får for meget af alt det gode ??????????
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #351 Dato: 02 Oktober , 2010, 22:02 »
Jeg tror nok at jeg ville starte med voksfoder.
startfoderet kan være for stærk til dem og den alder de har nu.

Der sker ikke noget ved at fjerne alt det gode fra dem en kort periode.

I naturen er det sådan at når der er små kyllinger er der utrolig meget næring i føden. Dette aftager når kyllingerne bliver ældre og ikke har så stort et behov længere.

Derudover kan det også være et problem at dagene er blevet kortere og hermed kortere dagslængde hvor de kan optage føde, samtidig med at de åbenbart ikke er helt færdig fældet og der er blevet mere kølig om natten.
Det er altid en fodel at de er ovre den første store fældning før det bliver koldt.
Dette har dog ikke været muligt i dette tilfælde.

Hvis du opsætter kunstig lys er det en fordel at det tænder tidlig om morgenen da det er her der er mest surt og koldt.

Det vil ikke være nogen fordel at opsætte varme, da det så vil kræve varme hele vinteren eller en meget langsom afklimatisering som ikke altid er lige let udendøre og med den svingende tempratur vi har nu. 

Du kan glæde dig til der kommer lidt frost om natten.
Dette er langt sundere end sure dage hvor det er mørkt og fugtigt.

Selv om man gøre visse foranstaltninger for at nedbringe fugten, vil den altid i perioder være lidt højere i et drivhus, voliere eller lignede.

Så sæt dem på en diæt af voksefoder evt. lidt knust byg eller undulatblanding og fortsæt med Æbleædike i en periode på ca. en ugestid.

Du kan også bruge afkog af Egeblade der indeholder Tanin en garvesyre der virker positiv på fordøjelsen.
 
Det kan også bruges til menesker der døjer med fodsved.

Det er dog ikke klogt at bruge både Æbleedike og egeafkog samtidig da det kan ødelægge maven på vagtlerne.
 
 
« Senest Redigeret: 02 Oktober , 2010, 22:10 Fra Bjarne Andersen »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #352 Dato: 03 Oktober , 2010, 10:08 »
Tak skal du have, Bjarne *l

Her til morger så det fint ud. Alle ungerne var livlige og fødesøgende. Jeg har givet dem en blanding af halvt startfoder og halvt tropeblanding/rød hirse.
Så vidt jeg kunne se, var der ingen bløde klatter til morgen.

De savner deres mælkebøtteblade og går og nipper i planterne i drivhuset.

Jeg vil langsomt gå over til voksefoder blandet med tropeblanding/rød hirse.

Jeg vil sætte mig over og kikke lidt på dem.

Mon jeg skal lade være med at give dem maddiker? Og melorm?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #353 Dato: 03 Oktober , 2010, 10:35 »
Hej Marianne.
Det lyder godt at alle er friske.

Lidt melorm kan vel ikke skade, de skal da have lidt slik.
 
Hvad fodrer du egentlig melormene med? du kan jo joglere lidt med den næringsmæssige værdi i ormene afhængig af det foder ormene får, nogle giver ormene et ordentlig drys vispumin med jævne mellemrum for at øge vitaminindholdet, hvor meget det så giver i den sidste ende ved jeg ikke.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #354 Dato: 03 Oktober , 2010, 10:39 »
Mine melorm går på kattemad og så får de også nogle halve æbler.

Men jeg kommer lige til at tænke på, at der måske også er en fremmed kat, der har stresset dem, for i går aftes, da jeg lige gik en runde, var der en kat, der lå på lur under en busk lige ved drivhuset. Det kan måske tænkes, den har forstyrret og stresset dem ved aften/natte-tide, så de måske ikke har sovet så tæt sammen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #355 Dato: 03 Oktober , 2010, 11:59 »
Marianne jeg tænkte at hvis der er noget udefra der kan stresse dine vagtler, så de ikke kan falde til ro, katte og andre fremmede dyr, så kan du sætte spejl på den nederste halvdel af den nederste rude på drivhuset, og det skal selvfølgelig vende sådan at vagtlerne kan se ud, men kattene mv. kan kun se sig selv.
Nu ved jeg godt at så kan vagtlerne også se katten, men den har jo ingen grund til at stå og stirre på sig selv, når den ikke kan se de små fugle.
Måske kunne en helt uigennemsigtig strimmel også være god, så kan ingen se nogen, og så kan det da ikke stresse dem helt vildt, med mindre de sidder oppe i planterne, men det er mit indtryk at de sover på jorden.
Bare en tanke
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #356 Dato: 03 Oktober , 2010, 18:27 »


Mon jeg skal lade være med at give dem maddiker? Og melorm?


Det vil nok være en god ide en ugestid, til du er sikker på at de fungere stabilt.

Det du nævner med katten. Hvor lagde de og var døde. Var det tæt på ruderne i drivhuset eller inde i drivhuset.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #357 Dato: 03 Oktober , 2010, 21:30 »
De to døde lå der, hvor gruppen normalt sover. Jeg tror ikke, de er fløjet ind i glasset.
Men jeg tænker, at de måske er kommet fra de andre, og så ikke har haft det varmt nok?
De 12 unger der er tilbage ser ud til at have det fint, de virker aktive og fødesøgende, de har spist godt af tørfoderet (1 del startfoder og 1 del trope/rød hirseblanding) i dag. Jeg har kun fundet en enkelt af de gule bløde klatter i dag. De gik og nippede af planterne i drivhuset, så de fik lidt mælkebøtteblade. De har også fået lidt maddiker i formiddags, men ingen melorm.
I morgen dropper jeg også maddikerne.
De har været fint stramme i fjerdragten alle sammen. de ligner fuldstændig de voksne nu, jeg skal prøve at tage lidt billeder i morgen.
Jeg bestiller også frisk voksefoder fra Danish Agro i morgen. Det har de desværre ikke på lager.
Tak for hjælpen, Bjarne *l
Også tak til jer andre for gode tanker og idéer, man er bare så lost, når de små ikke trives, og jeg er stadig noget famlende i forhold til vagtler, selv om jeg synes jeg googler og læser og spørger.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #358 Dato: 03 Oktober , 2010, 21:33 »
Kunne de måske have mast hinanden ihjel.....
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #359 Dato: 03 Oktober , 2010, 22:06 »
Jeg tror ikke, de er blevet mast, for de var de to største i kuldet, de vejede over 70 g begge to (en voksen vejer 140 – 170 g).
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk