Da jeg købte mine første aflagte burhøns, var det den måde, man købte høns på her i området! Jeg startede med en flok racehøns da jeg flyttede hertil og nu havde fået hønsehus. Jeg var lidt til grin som Københavneren med de fine høns.... Racehønsene havde Salmonella og kostede mig en mindre formue i dyrlæge og desinfektion. Så da karantænen var ovre, kørte jeg med naboen til "hønseudsalg". Han skulle have 20 "suppehøns" men mente da også at de solgte dem levende. Det gjorde de
. De stod i store tremmebure udenfor i kulden og man kunne vælge at få hoved og fjer af - eller få dem med hoved og med lidt fjer
. De så rædsomme ud men kom sig hurtigt. Nogle år efter hentede jeg nogle nye. Denne gang i selve bur-stalden. Det var ved den lejlighed at min ven fik én på opleveren. Hønsesælgeren tog dem ud af burene og slæbte dem afsted i benene - 12 høner på én gang, mens de skreg hjerteskærende. De blev også til søde og meget produktive høns.
Men nej, man køber dem nok ikke længere af økonomiske årsager, selvom jeg kan se at der går aflagte burhøns i nabolandsbyen. Det er der vel heller ikke noget galt i. Det, der er galt, er vel at de overhovedet havner i de bure, ikke?
Hvor mange her køber i øvrigt økologisk bacon?