Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Avl med blå " Splash hane på Blå høner"  (Læst 5916 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Michael L

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
Avl med blå " Splash hane på Blå høner"
« Dato: 04 December , 2013, 21:24 »
har et par spørgsmål omkring avl med blå.

Ved ikke om racen har noget at sige, men i det her tilfælde er det Blå Araucana.

Jeg er ved at anskaffe mig en splash hane til min avls stamme næste år, pga det bliver en splash hane er at den har Tufter og det har mine Blå Araucanaer ikke. så stammen kommer til at blive 1 splash hane og 3 Blå Høner.. som jeg kan læse mig til med avl med blå gir splash+ blå 50% blå kyllinger og 50% splash kyllinger.

så til spørgsmålet, har hørt at hvis man fx. har en stamme med en slash hane og sorte høner, så de kyllinger der kommer ud bliver noget mere mørke i den blå farve, iforhold til hvis man laver blå på blå.  vil der så ske det samme med min splash hane på mine blå høner at den blå farve bliver meget svag i det ?
Mvh Michael

Avler: Blå/guldhalset Araucana

-http://www.youtube.com/watch?v=9xUKNJ3VqFY
-http://www.youtube.com/watch?v=Tu9jkC1aldM

     -Bjerringbro Fjerkræklub-
http://bjerringbrofjerkraeklub.dk/

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Avl med blå " Splash hane på Blå høner"
« Svar #1 Dato: 05 December , 2013, 07:59 »
Al avl med blå er uforsigeligt, så hvordan det bliver er ikke til at forudsige. Jeg har ikke selv fundet den perfekte opskrift. Men jeg vil tro at dyrene vil blive lysere hvis man bliver ved med at parre spættet på spættet.

Problematikken med at bruges splash/spættede dyr er at man ikke ved hvordan de havde været i randtegningen, men nu skal den blå Araucana ikke have randtegning, så det er jo så et problem mindre.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

  • Gæst
Sv: Avl med blå " Splash hane på Blå høner"
« Svar #2 Dato: 05 December , 2013, 10:28 »
For at oege chancerne ved avl af blaa udaf blaa hoener, boer du bruge den splashe hane foerst, og saa bydte den ud med en sort hane udaf en blaa mor, og faa et kuld der. Husk dog at lade den nye hane gaa med hoenerne 2-3 uger inden du samler aeg. Saa maa du vaelge ud og fra-sortere, det bliver mange der maa kasseres. Og, lav saa store kuld du kan, saa er chancerne ganske gode. At avle blaa er svaert med alle racer, og endnu svaerere naar naar du IKKE skal have dem randede?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Avl med blå " Splash hane på Blå høner"
« Svar #3 Dato: 05 December , 2013, 10:31 »
Tror nu nok det er sværest at lave dem randede.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Avl med blå " Splash hane på Blå høner"
« Svar #4 Dato: 05 December , 2013, 17:58 »
Ja avl af blå er ikke nemt om det er randtegnet eller ej. Begge har deres problemer om at få den tydelig nok eller slippe helt af med det sidste.

Der er en grund til at Andalusieropdrættere kun bruger Blå randtegnede dyr i avlen og ikke bruger de splash og sorte som falder ud af kombinationen. Det er fordi man ikke kan se på den sorte eller splash hvordan den påvirker den blå farve og om du vil få et dyr med fin randtegningen eller ingen randtegning samt intensiteten af randens farve.

En anden ting er den blå farve og overordnet siges det at hvis man bruger splash ind på vil den generelt blive lysere og hvis man bruger sort ind på vil de blive mørkere. Og det holder da også i de fleste tilfælde, men har også set det omvendt hvor man brugte splash dyr gang på gang og de blev mørkere og mørkere i den blå farve og ligeledes nogle sorte hvor den blå farve blev mere uregelmæssig og lysere i det.

Derfor er det bedst med blå på blå så man kan se hvad de indeholder og vil arve videre. En Splash eller sort faldet efter en ensartet blå stamme vil nok også have tendenser til at arve en pænere og mere ensformig farve videre.
Dog gør det ikke noget at bruge en sort eller splash engang imellem, man skal bare huske at bruge de blå med bedst farve i videravl og måske i næste generation sætte blå på blå. for at holde lidt styr på det.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Avl med blå " Splash hane på Blå høner"
« Svar #5 Dato: 05 December , 2013, 18:01 »
Nå jo lige en ting mere. Det er vigtigere at de blå er ensartet i farve og så de er lidt til den mørke eller lyse side end at de er lidt spraglet i den blå farve og måske rammer lidt bedre med det meste af fjerdragten for den rigtige farve. Ensartethed vigtigere og nemmere at arbejde videre med end spraglet blå.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

thorleif

  • Gæst
Sv: Avl med blå " Splash hane på Blå høner"
« Svar #6 Dato: 12 December , 2013, 23:38 »
Alt er godt, Frank. Men du maa huske: Andalucians er den ENESTE race der avler blaa naturligt. Saa, at avle Andalucians er en helt anden videnskab.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Avl med blå " Splash hane på Blå høner"
« Svar #7 Dato: 13 December , 2013, 10:07 »
Undskyld Thorleif jeg kan ikke helt forstå hvad du siger for der kommer da også splash og sort ud af Andalusieravl. Eller misforstår jeg hvad du har skrevet????
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

thorleif

  • Gæst
Sv: Avl med blå " Splash hane på Blå høner"
« Svar #8 Dato: 13 December , 2013, 17:34 »
Det er rigtigt, men Andalucians originale hoved-farve er blaa med rand. Derfor, hvids du leser gamle hoenseboeger om andre racer i blaa, saa kaldes farven "Andalucian". Det er jo den eneste race der blaa er den naturlige farve.