Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor skruk har man lov at være?  (Læst 2889 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mgs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
Hvor skruk har man lov at være?
« Dato: 06 August , 2014, 20:15 »
Det er første sommer vi har vores skønne høns og jeg var helt klar over, da vi valgte kochin, at de var meget glade for at lave kyllinger...men...ud af vores tre høner lagde vores to unge høner sig skruk og det blev til 6 kyllinger ialt.
Efter to mdr begynder den ene at lægge æg igen, men efter en uge...bum så ligger hun der igen.  :o
Vi kan godt skaffe lidt rugeæg, men pladsen er allerede trang og jeg er lidt overrasket over at hun allerede er skruk igen. Er det bare sådan kochin er, eller er hun bare ekstrem produktiv? Det er jo ikke mange æg man får på den måde... :-\

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvor skruk har man lov at være?
« Svar #1 Dato: 06 August , 2014, 20:43 »
Uden selv at have erfaring med kochin, så tror jeg bare det er det du skal regne med. Mine silker og brahmaer opfører sig på samme måde. Jeg har brugt en formue på rugeæg og daggamle kyllinger til mine 6 voksne høns. Startede med 1,6 i foråret og har i skrivende stund 41 fjerkræ + 12 æg under skrukhøner. Den sidste der har lagt sig skruk får altså ingen æg.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline mgs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
Sv: Hvor skruk har man lov at være?
« Svar #2 Dato: 06 August , 2014, 21:19 »
Jeg overvejer også om vi skal tage kampen op, men hun er virkelig stædig.. Planen var at vi skulle ha 3-5 høns og så lidt kyllinger hver sommer til fryseren...syntes bare det er ved at tage lidt overhånd og bliver helt forskrækket når jeg læser 41 fjerkræ! *gisp*

Ikke at jeg har tænkt at skifte mine kochin ud, men findes der dværghøns der slet ikke skrukker?

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: Hvor skruk har man lov at være?
« Svar #3 Dato: 06 August , 2014, 22:44 »
En af mine araucanaer har ruget sig ihjel! Først fik hun æg, men hakkede kyllingerne da de kom ud, så har jeg flyttet hendes kasse, flyttet hende ind til andre høns, og flere andre ting for at stoppe det skruk pjat, men til sidst døde hun!!
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Egonsminde

  • Gæst
Sv: Hvor skruk har man lov at være?
« Svar #4 Dato: 06 August , 2014, 23:44 »
Død af sult eller for økse?

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: Hvor skruk har man lov at være?
« Svar #5 Dato: 07 August , 2014, 07:09 »
Sult
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Hvor skruk har man lov at være?
« Svar #6 Dato: 07 August , 2014, 20:54 »
Vores orpington lagde sig skruk i slutning af marts. Så igen i juni og nu igen i starten af august.

Forsøg på at afskrukke hende hjalp ved skrukningen i juni, hun gik i æglægning igen, men for 2 dage siden har hun skrukket igen.

Møghøne.

En af vore New Hampshires lagde sig også skruk og fik kyllinger under sig.

Vores ene faverolle høne fandt jeg også bag en busk i haven da vi kom hjem fra ferie, 10 æg (ubefrugtede) lå hun på. Det er 20 dage siden vi tog hende af reden og smed æggene væk. Hun er gået i fæld nu i stedet for at gå i æglægning.

Alt det skrukkeri er endt med at vi har 17 høns nu, 11 kyllinger i forskellig størrelse.

Fremover får alle høns der lægger sig skruk lov at ligge i fred så længe de vil. Men hvis de kan finde på at kradse af pga. skrukkeriet så vil jeg hellere at de ender i gryden mens der stadig er kød på skroget.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire