Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rottegift  (Læst 2656 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Palle Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Rottegift
« Dato: 29 Marts , 2015, 11:54 »
Hej,
For et par måneder siden kunne vi se i en af vore hønsegårde, at der var et par huller i jorden, vi kontaktede rottemanden via kommunen, han kom og så på det, vi fik nogle poser gift, og han sagde at vi bare skulle hælde en pose ned i hullerne, hvor dum kan man da være, at forurene jorden med det stas, der blev slet ikke spist noget af giften, og i øvrigt fangede vi rotten i en smækfælde med en rosin i. For en god ordens skyld skal det siges at hønsene var blevet lukket fra og sat ind i en anden gård.
Nu er mit spørgsmål, om der er nogen der ved hvornår vi kan risikere at sætte høns ind i den gård igen.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Rottegift
« Svar #1 Dato: 29 Marts , 2015, 13:30 »
Jeg syntes du skal grave giften væk, derefter kan hønsene godt komme tilbage. I stedet for smækfælder, som høns også kan komme til skade i, bruger jeg tråd fælder, med mejsekugler smurt ind i Nutella, Jeg har en hund der lynhurtigt kan dræbe dem. Men man kan jo også smide fælden i en balje vand, så den er helt dækket.
Hilsen
Peter

Offline Palle Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Rottegift
« Svar #2 Dato: 29 Marts , 2015, 14:24 »
Tak for dit svar Peter, ville gerne undgå at udskifte alt jorden i hønsegården, i øvrigt undre det mig at dette rottegigt korn er begyndt at gro, er de planter måske også giftagtige?
Jeg har prøvet med tråd fælder, med chokolade kugler, men de går ikke i, jeg placere naturligvis smækfælder så hønsene ikke kan komme til dem.
I øvrigt har jeg tilsyneladende (indtil nu) løst problemet med rotter, ved at placere et stort plastik fad til opsamling af det foder hønsene skraber ud, det er sådan en man renser Webber grill riste i, og så kan alt det foder hønsene sviner bar hældes tilbage i foderbeholderen igen.(har prøvet at vedhæfte et billede, men det fylder for meget)
Hilsen Palle

Offline peterr

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Rottegift
« Svar #3 Dato: 29 Marts , 2015, 21:05 »
Hej Palle
Tror ikke du skal være nervøs for at lukke hønsene ind , hvis det er det samme rottegift jeres rottemand bruger som vores . Rottegiften virker blodfortyndene så rotten langsomt forbløder indefra .
Modgiften er K vitamin, og indholdet af k vitaminer i tilskudsfodret
Er stor nok til at ophæve virkningen af giften . Derfor skal man også være sikker på at rotterne ikke kan komme til tilskudsfodret
Jeg var engang så uheldig at hønsene fik fat på rottegiften, der var ingen der blev syge eller døde (Jeg kasserede dog æggene de næste par uger, for en sikkerheds skyld)
Vh. Peter

Offline Palle Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Rottegift
« Svar #4 Dato: 30 Marts , 2015, 09:37 »
Hej,
Det er rart at høre andres erfaring, så nu er jeg lidt mere rolig. Efter vi har lagt det Weber rensekar under foderautomaten, som bliver tømt hver aften, er der ikke mere til rotterene, for nu bliver det opsamlet og genbrugt, håber ikke de kommer igen. Men det er utroligt, hvor meget de høns spilder af foder, det kan vi se nu hvor vi opsamler det.
Hilsen Palle

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Rottegift
« Svar #5 Dato: 30 Marts , 2015, 15:36 »
Inden du bliver alt for rolig, vil jeg nok råde dig til at læse lidt flere erfaringshistorier - der findes adskillige her på forum, hvor det ikke er gået så godt som i 'peterr's' tilfælde

Her er en: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=30330.msg270772#msg270772
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14