Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kønsbestemmelse af kylling med gul ring  (Læst 7874 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nygaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 208
Kønsbestemmelse af kylling med gul ring
« Dato: 15 Juni , 2012, 20:50 »
Jeg ved godt, at det er svært med silker og kønsbestemmelse, men jeg vil meget gerne høre jeres bud og evt. andre kommentarer :)
1.1 store gule orpingtoner
1.3. guldvildfarvede dværg silkehøns
0.2 sorte dværg silkehøns
2.0 hunde
1.0 kaniner
3 dejlige børn: teenagepige på 13 år, og to drenge på 7 og 9 år

Susanne

  • Gæst
Sv: Kønsbestemmelse af kylling med gul ring
« Svar #1 Dato: 15 Juni , 2012, 23:16 »
Igen - der er lidt laksefarvet/rødt på brystet på dem begge, og det er ikke korrekt - hverken på en hane, som skal have sort bryst - eller på en høne, som skal have gråbrunt bryst uden rødt skær.

Og også her er hovedområdet for lyst - det er ihvertfald svært at forstille sig, at toppen bliver sort på nogen af dem.

Haner eller høner - ja, det er spændende  8)

Og du skal vide, at de guldvildfarvede er svære - rent farvemæssigt. Jeg har i år tre fine stammer - sammensat af fint bedømte dyr fra sidste år. Alligevel har jeg kun fire-fem kyllinger, der fra starten har den "rigtige" vildfarve-farve. Ud af ca 40 kyllinger  :(

Det er heldigvis sjovt undervejs - ellers ville jeg forlængst have satset på en "nemmere" farve - f.eks ensfarvet. Men udfordringen trækker - hehe! jeg håber, du får nogle flere æg/kyllinger/voksne at arbejde videre med  /o

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Kønsbestemmelse af kylling med gul ring
« Svar #2 Dato: 15 Juni , 2012, 23:33 »
Kyllingen er nok for ung endnu til kønsbestemmelse, og billederne måske heller ikke optimale.

Men, hvis jeg, ud fra billedmaterialet, skulle finde på et passende navn tror jeg at jeg ville kigge på drengenavne.
Mvh
Erik Andersen

Offline nygaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 208
Sv: Kønsbestemmelse af kylling med gul ring
« Svar #3 Dato: 16 Juni , 2012, 07:11 »
@susanne.Endnu engang tak fordi du deler din viden :) Rart at vide det med farver på bryst hane/høne og hoved.

@pilegaarden.
Jeg ved godt, at det er svært med køn allerede, men når du hentyder til hane, hvad er det du ser? :) Jeg vil jo godt blive klogere på, hvad jeg skal se efter.
1.1 store gule orpingtoner
1.3. guldvildfarvede dværg silkehøns
0.2 sorte dværg silkehøns
2.0 hunde
1.0 kaniner
3 dejlige børn: teenagepige på 13 år, og to drenge på 7 og 9 år

Susanne

  • Gæst
Sv: Kønsbestemmelse af kylling med gul ring
« Svar #4 Dato: 16 Juni , 2012, 09:28 »
Kender du "Standarden"?

Den hedder rigtigt øhhh...."Skandinavisk standard for racefjerkræ" eller noget i den retning (hjælp mig venligst, hvis jeg husker forkert, andre)

Det er et opslagsværk, hvor hver enkelt race/farve/variant beskrives minutiøst, og den danner grundlag for bedømmelsen af de dyr, der udstilles.

Den kan lånes på biblioteket, og har de den ikke hjemme, bestiller de den hjem til dig. (Denne service er gratis  :))

Der får du alle detaljer om, hvordan en guldvildfarvet dværgsilkehøne/hane skal se ud. Samt forklaring på, hvad de forskellige udtryk betyder. Fantastisk håndbog :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kønsbestemmelse af kylling med gul ring
« Svar #5 Dato: 16 Juni , 2012, 09:33 »
Skandinavisk Fjerkræ Standard kan godt lånes på biblioteket, men tjek om det er den "nye" fra 2004 og at den er opdateret.
Der kommer nemlig rettelses blade til den hvert andet år. Senest 2011.

Den kan også købes igennem DFfR og i øjeblikket kører de tilbud på den med alle rettelses bladende til.

Jeg vil mene at den er uundværlig for dem som vil avle seriøst-
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Susanne

  • Gæst
Sv: Kønsbestemmelse af kylling med gul ring
« Svar #6 Dato: 16 Juni , 2012, 09:42 »
Skandinavisk Fjerkræ Standard kan godt lånes på biblioteket, men tjek om det er den "nye" fra 2004 og at den er opdateret.
Der kommer nemlig rettelses blade til den hvert andet år. Senest 2011.

Tak for det korrekte navn, Lene.
 
Lige til ekstra info: Biblioteket modtager helt automatisk nye udgaver og rettelsesblade af de udgivelser, de stiller til rådighed for borgerne. En super landsdækkende service :)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Kønsbestemmelse af kylling med gul ring
« Svar #7 Dato: 16 Juni , 2012, 12:28 »
den gule ring indikerer da at den er fra 2011, og det er den vist ikke gammel nok til, men det er måske ikke et problem ?
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

karina dj

  • Gæst
Sv: Kønsbestemmelse af kylling med gul ring
« Svar #8 Dato: 16 Juni , 2012, 12:45 »
Pia, så kan jeg bedre forstå du havde problemer med at ringe dine kyllinger. Hvis de skal ha' ringe på som gælder for udstilling skal det være de ringe du får hos DFfR, og de er bestemt ikke svære at få på i den alder kyllerne har...tværtimod  ;) Husker du skrev at de lige var med nød og næppe du fik ringe på silkekyller der var 5 uger, men der er jo fordi du bruger nogle helt andre ringe end de som jeg tænkte på  ;D

Skal du ha dem med på udstilling/fremvisning skal de ha' DFfR ringene på, og det kan godt gå hen og blive et problem, da kyllerne jo snart er 6 uger og der er op til 3 ugers ventetid på DFfR ringe  :-\

Offline nygaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 208
Sv: Kønsbestemmelse af kylling med gul ring
« Svar #9 Dato: 16 Juni , 2012, 13:41 »
tak for hjælpen fra jer alle /o Jeg har ringene de blå fra Dffr, og det var dem, der drillede mig på min sorte silkekylling.
Samtidig har jeg de der klik ringe fra america, som er i blandede farver. Børnene har givet hver silke en farve, så de kan kende dem fra hinanden. Så den gule, sorte og grønne ring, som mine silker har, er ikke dem fra Dffr ;)

1.1 store gule orpingtoner
1.3. guldvildfarvede dværg silkehøns
0.2 sorte dværg silkehøns
2.0 hunde
1.0 kaniner
3 dejlige børn: teenagepige på 13 år, og to drenge på 7 og 9 år

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kønsbestemmelse af kylling med gul ring
« Svar #10 Dato: 16 Juni , 2012, 13:59 »
Ved nogle racer, deriblandt Silker er det ikke altid let at se køn, når de skal ringes. Så en god ide er at sætte en hanering og en hønering på og så klippe den forkerte af, når kønnet vides 100 %.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

  • Gæst
Sv: Kønsbestemmelse af kylling med gul ring
« Svar #11 Dato: 16 Juni , 2012, 14:09 »
tak for hjælpen fra jer alle /o Jeg har ringene de blå fra Dffr, og det var dem, der drillede mig på min sorte silkekylling.
Samtidig har jeg de der klik ringe fra america, som er i blandede farver. Børnene har givet hver silke en farve, så de kan kende dem fra hinanden. Så den gule, sorte og grønne ring, som mine silker har, er ikke dem fra Dffr ;)



Godt så, så var det en misforståelse  ;D Jeg siger osse som Lene...en hane og en hønering på  ;) Det har jeg osse m¨tte gøre med mine haleløse araucanaer...

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kønsbestemmelse af kylling med gul ring
« Svar #12 Dato: 16 Juni , 2012, 14:11 »
Jeg gør det også med nogle af mine Sumatra. Sætter en ring på af hver.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline nygaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 208
Sv: Kønsbestemmelse af kylling med gul ring
« Svar #13 Dato: 16 Juni , 2012, 17:08 »
Jamen det med hane og høneringe på, har jeg helt styr på /o For det har jeg lært her på forum ;D
Den med gul ring kunne jeg få både hane og hønering på, den med sort ring kun hanering, og min sorte kylling med grøn ring kunne jeg hverken få høne eller hanering på :o
mht. Skandinavisk Fjerkræ Standard, så har jeg haft lånt den på det lokale bibliotek, en gammel slidt grøn sag af et ringbind ::) jeg vil rigtig gerne eje den selv i nyere udgave, så jeg kigger hos Dffr om jeg kan finde den /o
1.1 store gule orpingtoner
1.3. guldvildfarvede dværg silkehøns
0.2 sorte dværg silkehøns
2.0 hunde
1.0 kaniner
3 dejlige børn: teenagepige på 13 år, og to drenge på 7 og 9 år

Offline nygaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 208
Sv: Kønsbestemmelse af kylling med gul ring
« Svar #14 Dato: 16 Juni , 2012, 17:58 »
Jeg har kigget på Dffr hjemmesiden, og må erkende, at jeg simpelthen ikke kan finde, hvor jeg kan bestille Skandinavisk Fjerkræ Standard.  ::)
1.1 store gule orpingtoner
1.3. guldvildfarvede dværg silkehøns
0.2 sorte dværg silkehøns
2.0 hunde
1.0 kaniner
3 dejlige børn: teenagepige på 13 år, og to drenge på 7 og 9 år