Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår lægger en skruk æg igen?  (Læst 8399 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

StaldTobo

  • Gæst
Hvornår lægger en skruk æg igen?
« Dato: 26 August , 2008, 20:41 »
Ja som overskriften siger så har vi jo Lotte med kyllinger,men hvornår begynder de at lægge æg igen?

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvornår lægger en skruk æg igen?
« Svar #1 Dato: 26 August , 2008, 21:28 »
Det er meget forskelligt fra skruk til skruk. Nogle starter få uger efter klækning, andre bliver stædigt ved med at være MOR, på trods af at kyllerne er lige så store som hende selv - og samtidig ikke vil/kan lægge æg ;)

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Hvornår lægger en skruk æg igen?
« Svar #2 Dato: 26 August , 2008, 21:40 »
Jeg har hørt om en dværghøne, som fortsatte med at passe sine New Hampshire-unger, til de var næsten voksne...
Og så er der dem, der er mor til kyllingerne i fire-fem uger, for derefter at lade dem passe sig selv.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Majs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
Sv: Hvornår lægger en skruk æg igen?
« Svar #3 Dato: 26 August , 2008, 21:55 »
Mine australorps, 3 stk. var enige om at lægge æg igen ca. 5 uger efter de fik kyller :D ved ikke om det er normalt,
Jeg synes dog æggene er en anelse mindre end før de blev skruk ??? ved heller ikke om det er normalt

Mvh.
Majs <S
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hvornår lægger en skruk æg igen?
« Svar #4 Dato: 26 August , 2008, 22:16 »
Skrukker er ikke til at blive kloge på ::)

Jeg har en høne der i 5 uger har ligget på et gummiæg. Hver nat fik hun selskab af en anden skruk med store kyllinger. Lige indtil for et par uger siden. Da ville skruk med kyllinger ikke længere passe børn. Så de blev moderløse.. Lige indtil i går.

Manden min fik den geniale idé at ordne hønsehus. Og ud strittede han hønen med gummiægget. Efter en hård og brutal rengøring, frisk savsmuld kom nye redekasser ind. Vi bruger papkasser denne sommer, så er det bare at drøne dem ud og erstatte med nye fra Brugsen, Netto osv.

Nå, men ind med nye kasser minus gummiæg. Manden synes ikke hønen skal ligge og drive den af mere, så nu skulle der gøres en indsats.

Til aften da det 'nye' hjem slog dørene op, kom skrukken ligeså fint ind med de fire store kyllinger. Hun har simpelthen adopteret 4 stk's 10 ugers hanekyllinger. De putter hos hende og hun viser dem hvor maden er. Så yndigt!

Så det ser ud til at disse 4 hanekyllinger heller ikke nu bliver udsat for den sande virkelighed i vores hønsehold. De er under moder skruks beskyttelse - igen  ;D

Men mellem 4 og 8 uger efter klækning 'plejer' mine høns at putte æg igen.
Hilsen Susanne

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvornår lægger en skruk æg igen?
« Svar #5 Dato: 27 August , 2008, 08:59 »
Sikke en sød historie, Susanne  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Hvornår lægger en skruk æg igen?
« Svar #6 Dato: 27 August , 2008, 10:08 »
Modergenet er åbenbart forskelligt fra høne til høne, ligesom fra menneske til menneske  ;D ;D
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!