Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan jeg bruge splash høne til noget?  (Læst 5215 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Kan jeg bruge splash høne til noget?
« Dato: 08 Juli , 2014, 00:03 »
Jeg har kyllinger af Barnevelder i stor. De er i farvene blå og sort dobbelt sømmet. Sidste år har jeg prøvet at hente nogle sorte barnevelder fra Holland. Jeg har kun en høne holden fra dem, en splash. Hvad sker der hvis jeg bruger hende sammen med en af hanerne fra de kyllinger jeg har nu? Hønen er flot stor og har fint kam, men hvis det går meget ud over stribning i fjer duer det nok ikke, eller?
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kan jeg bruge splash høne til noget?
« Svar #1 Dato: 08 Juli , 2014, 00:11 »
Splash/spættet kommer når man parrer blå med blå. Og kan bruges igen til at lave blå med, for sort på spættet giver blå.

Det eneste minus der er ved spættet er at man ikke ved hvordan randtegningen ville have været. Så det kan være et sats at bruge de spættede i videre avl.
Men igen er det et fantastisk dyr typemæssigt osv. så prøv at bruge den. Om ikke andet så kan en enkelt høne ikke lave så meget "ravage" i avlen, som f.eks. en hane kan.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Kan jeg bruge splash høne til noget?
« Svar #2 Dato: 08 Juli , 2014, 00:20 »
Det var meningen at det var rent sorte dyr, så nok ingen randtegningen. Jeg vil prøve hvad der sker. Fordelen med hønseavl er at man kan spise dem når der ikke kommer hvad man forventede. Hun er i hvert fald slet ikke i familie med de andre så det kan også være en fordel.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kan jeg bruge splash høne til noget?
« Svar #3 Dato: 08 Juli , 2014, 00:26 »
Ok rent sorte, kunne det så tænkes at den var hvid så? For spættet kommer kun i blå avl.

Vil du bruge ren sort på de sort dobbelt/randede ?
« Senest Redigeret: 08 Juli , 2014, 00:31 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Kan jeg bruge splash høne til noget?
« Svar #4 Dato: 08 Juli , 2014, 00:49 »
Jeg købte rugeæg af sort barnevelder. Jeg fik 5 sorte haner og den hvide høne som har nogle få sorte fjer og der var lidt flere kyllinger som ikke kom ud af æg som var hvid. Hanerne blev desværre hentet af mikkel ræv, men hønen ser godt ud og lægger fine brune æg derfor tænker jeg at der kan komme noget interessant ud af at bruge hende lidt. Jeg har planen om at rydde alle de gamle høns til efterår derfor skal jeg finde ud af om jeg skal beholde hende eller om det er en dårlig ide.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kan jeg bruge splash høne til noget?
« Svar #5 Dato: 08 Juli , 2014, 00:53 »
Kommer nok an på hvad målet for din avl er.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Kan jeg bruge splash høne til noget?
« Svar #6 Dato: 08 Juli , 2014, 01:23 »
Jeg har haft krydsningshøns indtil nu men vil gerne over i nogle renracede. Barnevelder har altid tiltalt mig så det er nok dem jeg vil videre med. Jeg har kyllinger fra to forskellige steder nu og nu må jeg se hvad de bliver til. De er født for sent til udstilling, men kan godt blive forældre til næste års dyr. Jeg fornæmmer lidt at du mener at det går meget ud over farven hvis jeg bruger hende til avl. Jeg regner med at der er flere høns i de rigtige farve blandt kyllinger så de bliver nok brugt i større omfang. Heldigvis har vi plads til mange dyr så jeg prøver lidt med hende. Er det så bedst med en blå eller en sort hane?
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Sys Vad

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 79
    • www.vovseriet.dk
Sv: Kan jeg bruge splash høne til noget?
« Svar #7 Dato: 08 Juli , 2014, 09:17 »
Jeg mener at det går sådan i avl med blå:
Blå på splash gir 50% blå og 50% splash afkom.
Sort på splash gir 100% blå afkom.

Ved ikke nok om farvegenetik til at vide om den blå på splash på sigt vil udvande den blå farve så den blir fesen...... Eller om det ikke betyder noget på den blå farve, men det er der andre der ved :-)

Rigtig go fornøjelse :-)))

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kan jeg bruge splash høne til noget?
« Svar #8 Dato: 08 Juli , 2014, 09:24 »
Hvis den er spættet så må den være faldet ud af blå på blå. Og er det så ren blå eller blå dobbeltrandet, som er brugt.

Men hvis den er faldet i helt sort avl, så kan den ikke være spættet, men så er den hvid.

Hvis du vil avle ren sorte, så ville jeg ikke blande med de sort dobbeltrandede idet der er brunt i dem og det vil du sikkert så bøvle med at få væk igen.

Har du ikke et billede af den?  :D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub