Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nybegynder - To skrukhøns  (Læst 4588 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pia Hansson

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Nybegynder - To skrukhøns
« Dato: 11 Juli , 2014, 11:47 »
Hej  :)
Jeg er ret ny inden for det her fag med høns, har kun haft høns i små 5mdr. Så har en masse spørgsmål omkring skruk høns.
Det er sådan at to af mine høns har lagt sig på reden. Den ene med 3 æg, den anden med hele 16 æg :o Ifølge hende jeg har købt dem af er de begge to gode skrukhøns, men jeg tænker på, de er kun omkring ½år begge to. Er det ikke for tidligt?
Og hvad med den høne med 16æg, er det ikke for mange?
kan jeg tage nogle af hendes og lægge over til den anden? 
Er det for sent at få kyllinger nu?
Skal de have en gård for sig selv? Hvis ja, kan jeg flytte dem mens de er på reden eller skal jeg vente til de er klækkede?
Håber der er nogen erfarne hønse kendere der kan hjælpe mig.
Det skal siges jeg glæder mig som et lille barn til juleaften, hvis der kommer små kylleryller ud af dem her.   *p
 <E på forhånd.
Mvh Pia
Den lykkelige ejer af en blandet havehønseflok.

Offline lonekær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 142
Sv: Nybegynder - To skrukhøns
« Svar #1 Dato: 11 Juli , 2014, 14:29 »
Du kan dele æggene så de har lige mange.
husk at mærke ruge æggene, hvis de ligger i redekasser de andre høns bruger.
hvis du har mulighed/plads til det. Så flyt dem så de får ro fra de andre høns.
1.0 mand.
0.1 barn.
0.1 hund.
2.6 katte.
2.0 heste
1.0 lys sussex.
1.5 dværg farverolls.
0.2 maran/jersey kæmpemix
0.1 orpington.
0.4 orpington/lohmanmix.
1.2 sølv sortrandet wyandot.
0.0.5 sølv sortrandet wyandot kyllinger.
0.0.9 stor farverolls kyllinger.
0.0.7 gæslinger.
3.2 moskosænder.
0.0.5 ællinger.

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Nybegynder - To skrukhøns
« Svar #2 Dato: 11 Juli , 2014, 14:45 »
Inden du flytter æg fra den ene rede til den anden, skal du lige være sikker på, at de har ruget lige længe - skrukken vil forlade reden, når kyllingerne er klækket, men ikke vente på evt. yderligere kyllinger der klækker flere dage senere.

Held og lykke med projektet  /o
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Pia Hansson

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: Nybegynder - To skrukhøns
« Svar #3 Dato: 11 Juli , 2014, 15:38 »
Den ene har ligget i en uge, den ligger inden i hønsehuset i rugekasse.
Den anden var "forsvundet" igår aftens. Så ledte efter den idag, (de har temmelig meget plads) og fandt den nede bagerst i deres fold, bag tjørn og krat, så den har jo nok kun ligget 1-2dage.
Men jeg vil jo gerne have den op i huset og være, eller i en evt ny indhegning, jeg er bare bange for hun går af reden hvis jeg flytter på hende. Skal jeg lade
hende være hvor hun er? De andre høns syntes at lade hende være lidt for sig selv.
Den lykkelige ejer af en blandet havehønseflok.

Offline Lunder

  • Bruger
  • Indlæg: 77
Sv: Nybegynder - To skrukhøns
« Svar #4 Dato: 11 Juli , 2014, 17:07 »
De unge mødre  ;D
Er hanen lige så ung?

Jeg ville bestemt IKKE blande æggene, da de vil klække på forskellige tidspunkter. Og som MOK skrev, så venter skrukmutter ikke en uge på de sidste æg.

Hvis du synes 16 er for mange, så kan du jo bare tage nogle fra.

Mht den i rugekassen så skal du lige være opmærksom på, om kyllingerne kan komme ned, og op igen :)

Jeg har lavet en egen hønsegård og rugehus på knapt 1 m2 til min skrukmutter. Så kan der både stå mad og vand derind. Det var hun meget glad for at være i.

Held og lykke, og hvis det hele glipper, så kan du jo starte lidt mere planlagt op til næste år. For det er ikke altid let at flytte en skruk.
1,6 BK Maran
0,1 splash Maran

Offline Pia Hansson

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: Nybegynder - To skrukhøns
« Svar #5 Dato: 11 Juli , 2014, 18:31 »
Hanen er ca. 2år gammel. ( Ved det ikke helt, det er en jeg har fået foræret, da jeg startede mit hønsehold.)
Kyllingerne vil sagtens kunne komme ud og ind af redekassen af sig selv, den står på jorden, men med fast bund i.
Ja, jeg tænker også bare jeg giver dem et forsøg og hvis det ikke lykkes i år så prøver vi til næste år, de skal jo lige have lov til at lærer det.
Hvor tidligt kan man lyse et æg? Og hvad skal jeg evt kigge efter første gang jeg lyser?
Den lykkelige ejer af en blandet havehønseflok.

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Nybegynder - To skrukhøns
« Svar #6 Dato: 11 Juli , 2014, 23:52 »
Hvis den ene som har ruget en uge er den med 16 æg kan du lyse dem nu. Så er der måske nogle ubefrugtede æg som du kan fjerne. Du skinner med en led lommelygte i det runde ende af en æg. Kan du se en prik med nogle blodåre omkring er der en kylling på vej. Hvis du er i tvivl prøver du at skinne gennem en frisklagt æg. Sådan ser en ubefrugtet æg ud.
Jeg ved ikke om der er ræve i nærheden af jer men hvis det er fare for rovdyr ville jeg flytte den ene høne som ligger udenfor. Hun holder måske op med at ruge men det er bedre end at hun bliver spist. Og der er en chance for at hun fortsætter en ny sted bare hun har æg.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Pimu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Nybegynder - To skrukhøns
« Svar #7 Dato: 12 Juli , 2014, 09:23 »
Hvis du har et kaninbur eller mindre, så kan du også vælge at sætte det over hende, der ligger udendørs. Altså til natten og så fjerne det igen hver morgen.
- Det har jeg selv haft held med :)
Gæs, moskusænder og høns

Offline Pia Hansson

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: Nybegynder - To skrukhøns
« Svar #8 Dato: 28 Juli , 2014, 16:21 »
Hønen på de 16 æg forlod reden en dag der var frygtelig regnvejr, den anden ligger stadig på reden og misandten om ikke det ene æg er begyndt at pippe idag. Ej hvor jeg glæder mig til der kommer en lille kylling til verden. Jeg skal være Bedstemor *p
Den lykkelige ejer af en blandet havehønseflok.