Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: mangler rottegift.  (Læst 28914 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline poultry

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
mangler rottegift.
« Dato: 25 November , 2012, 20:58 »
hej forum er der nogle der ved hvor man kan købe rottegift henne? mvh dennis.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: mangler rottegift.
« Svar #1 Dato: 25 November , 2012, 21:00 »
Du kan ikke købe rottegift.
Du har anmeldelsespligt til kommunen, som så kommer og evt. lægger gift mod rotterne.

Offline poultry

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Sv: mangler rottegift.
« Svar #2 Dato: 25 November , 2012, 21:20 »
mon ikke der er nogen der sælger det løst? så kan jeg selv fodre dem efter behov

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: mangler rottegift.
« Svar #3 Dato: 25 November , 2012, 21:22 »
mon ikke der er nogen der sælger det løst? så kan jeg selv fodre dem efter behov
Man kan ikke købe rottegift med mindre man har et certifikat til at udrydde rotter proffesionelt. Til gengæld kan man købe museblokke og musekorn, som også rotterne dør af på sigt. Det bedste er at få en god aftale med sin rottemand. Er han flink, så vil han måske give dig et lille lager, så han ikke skal rykke ud hver uge, men det er ikke sikkert.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: mangler rottegift.
« Svar #4 Dato: 25 November , 2012, 21:26 »
Nej. Få fat i kommunen.

http://rottegift.dk/
Vi gør dog opmærksom på at det siden maj 2010, ikke længere er tilladt for privat personer uden autorisation,  at besidde eller anvende rottegift i Danmark.

Det eneste tilfælde hvorpå rottegift må anvendes på private ejendomme, er i forbindelse med rottebekæmpelse udlagt af kommunens rottebekæmper, eller hvis den i forbindelse med forebyggelse er udlagt af en autoriseret skadedyrsbekæmper.


Du må jo gerne sætte fælder op som supplement, men ikke gift
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: mangler rottegift.
« Svar #5 Dato: 25 November , 2012, 21:29 »
"Fodre dem efter behov"...... Hvad sker der lige...

Offline poultry

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Sv: mangler rottegift.
« Svar #6 Dato: 26 November , 2012, 01:25 »
hej tanja. virker de musekorn godt nok også på rotter?? har du erfaring med det??

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: mangler rottegift.
« Svar #7 Dato: 26 November , 2012, 07:08 »
hej tanja. virker de musekorn godt nok også på rotter?? har du erfaring med det??
Ja, det er min erfaring. Da vi flyttede ind i 2009 var der så mange rotter i selve huset, at kommunens rottemand valgte at give os rotteblokke og rottekorn til ca. 1 måneds forbrug. Det er uden for reglerne, det ved jeg, og vi har heller ikke fået mere end det, dengang, fordi vores rotteproblemer var så massive. Siden da har jeg købt museblokke til gitstationerne på nettet, og det har holdt mus og rotter væk lige siden, ind til i år. Jeg stoppede nemlig med giften for 1½ år siden pga. risikoen for forgiftning i de rovfugle der tager de giftdøde gnavere, men det har så givet lejlighed for de små bæster til at genetablere sig, denne gang ved hønsegården. Nu kommer rottemanden ud når jeg ringer, og fylder giftstationerne op, som jeg så selv sætter der hvor jeg vil have dem. Når alle tegn på rotter er væk igen, stopper jeg med giften igen. Det er nemlig op mod 100% af alle danske rovfugle der har giftrester i lever og væv, pga. muse/rottegift :(.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: mangler rottegift.
« Svar #8 Dato: 26 November , 2012, 07:19 »
Hvis rotter fodres lidt efter behov, så udvikler de resistens og hvad skal de så udryddes med til sidst ??

Ligeledes hvis rotter f.eks spiser æbler eller hønsepiller, hvor der er k-vitamin i, så modvirker det også giften.

Der var også en rottemand, som engang sagde til mig. At hvis man havde rottegift liggende, så var det mad, som faktisk kunne tiltrække nye rotter.

Så fat i kommunen med det samme og så få lagt ud, så der ikke ses/tages mere gift.

Endvidere kan rotter forgribe sig på og  æde fjerkræ. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: mangler rottegift.
« Svar #9 Dato: 27 November , 2012, 18:15 »
Dennis, du har faktisk pligt til at anmelde mistanker om rotter.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline poultry

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Sv: mangler rottegift.
« Svar #10 Dato: 28 November , 2012, 11:26 »
det er meldt til kommunen nu, det er hvis håbløst og komme af med dem selv

tak for alle svar

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: mangler rottegift.
« Svar #11 Dato: 28 November , 2012, 11:30 »
Jeg håber, I har en god rottemand i jeres kommune.
Jeg har selv to gange anmeldt en mistanke, og begge gange kom han prompte, begge gange var heldigvis falsk alarm - bare store musehuller. Men der blev lagt nogle giftblokke ned og afdækket med en flise.
Personligt synes jeg da, det er meget fint at slippe for besværet, nu når vi alligevel skal betale for det. Det kræver så, at der er en anstændig betjening, og der kan jeg heldigvis ikke klage. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: mangler rottegift.
« Svar #12 Dato: 28 November , 2012, 11:34 »
Jeg har også kun gode erfaringer med kommunens Mr. Rat /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: mangler rottegift.
« Svar #13 Dato: 28 November , 2012, 12:12 »
Også jeg. Vi bor på en gård og så kommer han helt af sig selv en gang om året. Han er en hyggelig fætter, som tager sit job meget alvorligt. Men kan godt blive klog af en snak med ham og vi betaler jo til ham over skatten alligevel, så der er da ingen grund til at tænke længe over at få ringet ;)

Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline cmilton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 336
  • Be Happy :D
Sv: mangler rottegift.
« Svar #14 Dato: 28 November , 2012, 12:46 »
Har selv lige haft fat i ham :) Han kom inden for 30 min. og satte fælder/stationer op :) Og så skal jeg ellers ikke tænke mere over det, det klare han :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama