Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Integration af nye høns - vores udfordring (1 gammel Isa + 5 Maran kyllinger)  (Læst 4287 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Flavia

  • Bruger
  • Indlæg: 4
  • Vild med Høns
Hej Alle. Håber at få nogle gode tips her, jeg har haft høns i 4 år nu men er aldrig blevet meget klog på det. Nu har vi en udfordring og jeg håber, I kan hjælpe med jeres stor erfaring :)

For 4 år siden købte vi 4 Isa Brown høns. Det var en glad flok. Alt fungerede godt indtil for ca. 1 år siden den ene blev syg og skulle aflives. Efter det, blev 2 andre også syge i løbet af nogle måneder og skulle også aflives.

Så blev vi tilbage med 1 høne, en gammel dame på næsten 4 år. Vi vidste ikke noget om, at høns er flok dyr, og at det ikke var godt, at den levede alene i vores hønsegård.

Den havde været alene i nogle måneder, indtil jeg syntes, at den skulle få selskab igen og besluttede mig, for at købe nogle nye. Jeg havde ellers troet, at det ikke ville fungere, at komme med nye høns i hønsehuset, og at gamle x nye ikke ville få det til at fungere.

Så snakkede jeg med én, som anbefalede at jeg købte nye, og det skulle nok gå. Jeg tog til min lokale høns forhandler med det samme, for at skaffe nogle nye Isa Browns. Men så skete det. Jeg blev forelsket i nogle 3 uger gamle Maran kyllinger, de havde til salg. Så tog jeg 5 med hjem :O

Den gamle dame var slet ikke tilfreds, da hun så kyllingerne.  Vi har været forsigtig, og de sover i den samme hønsehus men i et separat "værelse/kravlegård" :) Så de har kontakt til hindanden, men der er et net mellem dem.

Vi har prøvet at lade dem komme tættere på hindanden, men vores gamle Isa gik direkte mod dem og hakkede på den ene kylling :( Vi har prøvet et par andre gange, men det lykkedes desværre ikke endnu, at lade dem gå sammen.

Lige nu er kyllingerne 4 uger gamle og har været hos os (og sammen med vores 4-årige Isa) i en uge.

Har I nogle kommentar, har vi lavet en fejl (måske flere....), kommer de nogensinde til at have et godt forhold?  :'(

Hilsen

Flavia

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Kyllingerne og den gamle høne skal være adskilt, og helt sikkert adskilt i hønsehuset, hvor kyllerne ikke kan flygte.
Den gamle vil blive ved med at hakke de små, som på et tidspunkt dog bliver så hurtige, at hun får svært ved at "få fat på dem", hvis altså hønsegården er stor nok!

Jeg har selv fem 12 ugers kyllinger, og selv om skrukhønen var meget beskyttende, kunne hun ikke forsvare dem mod den øverst rangerende høne. Derfor havde jeg et stort arbejde med at sørge for, at holde parterne adskilt, bl.a. havde jeg (på forhånd) bygget et specielt skrukhus. Først da kyllerne var ca. 9 uger (hvis jeg husker rigtigt  ::) ) vurderede jeg, at de nu var så hurtige og kvikke, at det var sikkert at lade dem gå sammen, men kun pga den store hønsegård.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Jeres gamle Isa og kyllingerne skal nok blive gode venner, MEN det kommer først til at ske, når kyllingerne ikke er kyllinger længere.

Man kan sætte nye voksne høner ind i en etableret flok - eller til en enlig høne, som i jeres tilfælde, men man kan ikke sætte kyllinger sammen med en eller flere høner.
En høne vil kun tage imod kyllinger, når hun er skruk og selv indstillet på at få børn.

Når jeg skal sammenføre kyllinger til min voksne flok, venter jeg til kyllingerne er 12-14 uger gamle. Når jeres Isa og kyllingerne har gået sammen, så de kan se hinanden, men ikke røre, så vil jeg tro, der er en chance for at sammenføringen kan ske fra 12-ugers alderen.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Flavia

  • Bruger
  • Indlæg: 4
  • Vild med Høns
Mange tak for jeres svar Helle og Gok  :) Vi venter til de er 12 uger, og så prøver vi igen :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Enig med Helle, held og lykke 😊
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk