Forum > Arvelighedslære

Et spørgsmål om farver til de erfarne

(1/2) > >>

Trines:
Hejsa
Jeg har en flok teenage maran kyllinger, som jeg håber at avle på til næste år. Min udfordring er blot at de er i forskellige farver og jeg skal have dem gående i én stor hønsegård, så der er kun plads til 1 hane.

Jeg har 4 sort/kobber høner og en hvid høne.  Plus jeg har en tværstribet, en hvid og en splash hane. Så er spørgsmålet til de erfarne, hvilken hane vil i anbefale mig at beholde?

Det jeg gerne vil opnå med forårets maran kyllinger er at få så mange "ren" farvede  maran kyllinger som muligt. Men hvilke farver og fordeling kan jeg forvente alt efter hvilken hane jeg vælger?

På forhånd tak til de erfarne avlere som vil hjælpe med at lære mig om denne farve jungle /o

Hilsen Trine

Raziel:
Du får kun renfarvede hvis du har hanen i samme farve som hønerne i de nævnte farver. Så hvis jeg var dig, så ville jeg kun beholde sort/kobber hønerne, hvis ellers ikke de har nogle fejl, og så købe en ubeslæget sort/kobber hane til dem.

Trines:
Tak for svar Pia /o
Jeg er helt med på at hvis jeg skal have 100% renfarvede, så skal jeg køre efter den model du foreslår. Men det har jeg ikke lyst til da jeg godt kan li variationen i farver ;)

Så det jeg søger info om er, hvis jeg nu eksempelvis vælger at beholde den tværstribede hane... hvordan vil farvefordelingen så være på kyllinger af ham på hhv en sort og en hvid maranhøne? Er det eksempelvis 25% tværstribede kyllinger, 25% hvide og så resten et blandet farvemix, eller er det 100% farvemix? og er der én af de tre haners farve som jeg vil have større succes med end andre grundet genetikken bag farverne...?

Jeg er helt med på at denne type kyllinger aldrig vil være egnet til udstillinger m.m. men det er heller ikke målet ;)

Hilsen den håbefulde og måske naive optimist... :D

Henrik givskud:
Du har en hvid høne og en hvid hane som kan give hvide kyllinger, resten af kombinationerne vil være kryds farver. Jeg vil også anbefale at købe en ny sort kobber hane til de 4 høner, det vil du få mest ud af

Lene Lestat:
At kunne skrive om hvilke farver der kommer kræver jo også at forældre dyrene er rene i farven og ikke har været også.
Og at farverne er dem, som du skriver de er og ikke bare et gæt.
Men rene farver får man af avl med rene farve.

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version