Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: opdræt af Dorking  (Læst 15728 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pia Hansson

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
opdræt af Dorking
« Dato: 05 Januar , 2015, 18:24 »
Hej.
Jeg har en masse spørgsmål, som jeg håber nogen kan svarer på. Jeg har ind til videre kun haft havehøns og har ikke stillet de store krav til dem, andet end de skulle lægge lidt æg, være kønne at kigge på og kunne gå i haven så jeg kunne nyde synet af dem. Efter en periode med dem, faldt jeg over denne hjemmeside og så tog interessen ellers fart. Jeg var med til forum dag ved Peter Agger og her faldt jeg for to racer Dorking og Kæmpe Jersey. Jeg har fået lavet en aftale med en Dorking avle om at kunne købe 1,4 kyllinger ved ham i foråret, så jeg lige så stille kan komme igang med egen avl. MEN jeg aner jo intet om denne race og syntes det er svært at finde så meget om den. Har selvfølegelig også tænkt mig at snakke med avler når jeg skal hente dem. Så her kommer spørgsmålene.
1. Er der en god bog der beskriver racen Dorking? Og hvad jeg skal være opmærksom på når jeg vil avle videre, kardinalpunkter, fejl osv.
2. For at få dem med til udstilling (engang) skal de ha fast fodring og være vaccineret, men hvor bestiller jeg disse fodringe og hvad kræver det af medlemsskaber rundt omkring? Kan nemlig læse at dansk dorking klub er nedlagt, hvilken klub skal jeg så melde mig ind i? Ang vaccination, skal jeg bestille tid ved en dyrelæge lige som vacc af hund :o
3.Hvor mange dyr, vil være optimalt i forhold til at skulle avle til udstilling?
4.Har læst et sted at gamle racer er nemmere og avle på end nye, er det en skrøne?
5 Skal så stor en race have ekstra tilskud af noget, for at styrke deres knogle?

Puha, nå det var sådan lige nogen af de ting jeg havde tænkt på. Der kommer sikkert mere. Håber nogen kan svarer.

Mvh Pia
Den lykkelige ejer af en blandet havehønseflok.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: opdræt af Dorking
« Svar #1 Dato: 05 Januar , 2015, 18:46 »
Hvis man vil udstille er det godt at besøge vinterens udstillinger. Som udstiller er Skandinavisk Fjerkræ Standard er must /o
Fodringe købes hos DFfR hvor man skal være medlem. Dyr som ønskes udstillet skal være vacc. og foreningerne/klubberne holder ofte vacc.-dag i løbet af sensommer/efterår.
Svære racer kræver ofte store tillæg for at have gode dyr til såvel avl som udstilling.
Store racer skal have noget for at "lave" det store skelet. Jeg giver f.eks. lige fra kyllingerne er helt små skaller i foderet. NB: skaller fåes i flere sorteringer, også meget fine. Der kan evt. tildeles Mangan.

Offline Pia Hansson

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: opdræt af Dorking
« Svar #2 Dato: 05 Januar , 2015, 18:55 »
Svære racer kræver ofte store tillæg for at have gode dyr til såvel avl som udstilling.
Er ikke sikker på jeg ved hvad du mener   ::)
Kan du anbefale en klub, der vil være god at melde sig ind i hvis man har Dorking?
Altså jeg skal jo være medlem af Dffr, og så en lokalklub, men jeg tænker bare det måske også er en fordel at være i en klub/forening der har et mere specifikt kendskab til racen eller andre nær beslægtede racer?
Den lykkelige ejer af en blandet havehønseflok.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: opdræt af Dorking
« Svar #3 Dato: 05 Januar , 2015, 19:09 »
Det der menes med store tillæg er, at der skal laves rigtig mange kyllinger for at ha en chance for at nogen er gode nok til udstilling.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: opdræt af Dorking
« Svar #4 Dato: 05 Januar , 2015, 19:10 »
Når jeg skriver "svære" racer, tænker jeg på racer der er vanskelige, måske pga. at racen ikke er så udbredt og dermed er der ikke så mange til at arbejde for sagen.
Det er fint at være medlem at en Specialklub for sin race/racer, men hvis der ikke er en specifik for racen, så nytter det ikke så meget.
Du bliver automatisk medlem at den kreds du bor i, når ud bliver medlem af DFfR. Men det er at anbefale også at melde sig ind i en eller flere af de evt. lokale klubber, hvis sådanne findes i dit område.
Jeg kan ikke forestille mig at medlemskab af en alternativ Specialklub i mangel af en Specialklub for ens race er til megen nytte.
Besøg udstillinger (hvis lidt udbredte racer, så LU) og få en snak med opdrættere af racen, samt evt. gerne få opbygget et netværk.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: opdræt af Dorking
« Svar #5 Dato: 05 Januar , 2015, 19:11 »
Det der menes med store tillæg er, at der skal laves rigtig mange kyllinger for at ha en chance for at nogen er gode nok til udstilling.

Jeps  /o

Offline Niels Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 207
  • Hjemmegående skibs- og havenisse
Sv: opdræt af Dorking
« Svar #6 Dato: 06 Januar , 2015, 10:58 »
Der er denne her som Finn har et led til(den er på engelsk):

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=36800.0

Den er jo ikke lige frem ny, men lidt brugbart kan man godt få ud af den.
1.4 Gallus gallus domesticus 'rød dorking'
0.1 Gallus gallus domesticus 'lys sussex'
0.2 Gallus gallus domesticus 'hul-i-hækken'
1.1 Anser anser domesticus 'grå danske'
1.1 Felis catus 'gråstribet alm. europæisk korthår'
0.0.1 Homo sapiens sapiens 'alm. dansk' - egen avl :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: opdræt af Dorking
« Svar #7 Dato: 06 Januar , 2015, 11:15 »
Lige til info, så blev alle kredsene nedlagt for snart mange år siden. Så man er "bare" medlem af DFfR.

Jersey Kæmper er forøvrigt med i specialklubben for Orpington.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: opdræt af Dorking
« Svar #8 Dato: 06 Januar , 2015, 11:19 »
Man kan læse lidt mere om hvad der skal til her : http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=9264.0

For øvrigt så kunne både Dorking og Jersey Kæmperne godt trænger til nogle flere seriøse avlere.

Dorking var for øvrigt mit første valg til race, da jeg ville starte med raceavl i tidernes morgen. Men da de var svære at finde, så blev det Jersey Kæmper i stedet for. Hvilket jeg bestemt IKKE har fortrudt, for bedre race findes ikke.  ;) ::) /o /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Pia Hansson

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: opdræt af Dorking
« Svar #9 Dato: 06 Januar , 2015, 19:23 »
Tusind tak for jeres svar. :)Lene jeg er også meget forelsket i kæmpe Jersey. Og det er da også en race der stadig figurere i mine tanker.
Jeg kan godt lide de tunge racer, og det at der ikke er så mange af dem. (Dorking og kæmpe Jersey)Hvilket jo så også er det der gør det svære at finde ordentlig kvalitets høns, samt seriøse opdrættede jeg kan spørger til råds, (ris til egen r...)men det ligner mig, jeg har aldrig sprunget over hvor gædret var lavest :o
Den lykkelige ejer af en blandet havehønseflok.

Offline Fru B

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 139
  • Livet er kort -omfavn det!
Sv: opdræt af Dorking
« Svar #10 Dato: 10 Marts , 2015, 20:58 »
Jeg kan måske hjælpe med lidt Dorking kyllinger eller rugeæg om et par måneder, ellers har Ole Justesen som du kan finde under kaldenavnet "Mayo" rigtig mange flotte dorkings og kan muligvis også hjælpe med f.eks.  rugeæg
Mvh Charlotte
Mvh Charlotte :D

1,2 Orpington gul
0,1 Dorking sølvhalset(sølvgrå), 0,1 australorps 
1,3 Engelsk Araucana. 
 
 

1,0 Labrador
1,0 Kat
0,3 Galloway
2,0 Teenagere
1,0 ægtefælle

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: opdræt af Dorking
« Svar #11 Dato: 10 Marts , 2015, 21:08 »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: opdræt af Dorking
« Svar #12 Dato: 11 Marts , 2015, 21:53 »
Jeg vil bare sige held og lykke og rigtigt gode valg af racer
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: opdræt af Dorking
« Svar #13 Dato: 12 Marts , 2015, 08:58 »
Ja, RIGTIGT dejligt at der kommer lidt mere fokus på dem. /o

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Pia Hansson

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: opdræt af Dorking
« Svar #14 Dato: 19 Marts , 2015, 08:31 »
Jeg har skrevet frem og tilbage med Ole Justensen og så snart han kan kønssorterer skal jeg over og hente små kyller ved ham. Jeg glæder mig helt vild til at komme igang med denne race.
Den lykkelige ejer af en blandet havehønseflok.