Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: A-fejl; Standarder; Point; Klargøring til udstilling - skal vi hjælpe hinanden?  (Læst 41959 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Hej Magnus

Jeg tager ikke dine ord ilde op  /o bare rolig. Vi har alle vores meninger heldigvis  :) I øvrigt skøn lille fyr du har dig  /o

Grunden til mit pludslige udbrud var følgende:Jeg har haft sølv-sort båndet i ca 20 år(jeg er født i 78 he,he,he)og jeg fik altid at vide af mine læremestre avl altid med 2 stammer en Høne stamme +en hanestamme.Høne hanen skal have tegning hane stammens hane skal ikke have det .De gode gamle mestre gav mig også dette tip:farve+tegning kommer fra hanen .Hønsene giver størelsen.Ja jeg er måske lidt gammel i min tanke gang men efter at havde avlet efter denne model imange år er det lidt svært at lave om på min tanke gang .Men det kan jo være det kommer  /o

Det gode med tegning på bryst og haser er at man i teorien kan køre med en stamme i stedet for to og derved gøre det lettere at avle+spare plads  /o

Venlig hilsen Jesper
mvh Jesper

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Det er godt du ikke tager det ilde op; den slags har jeg haft rigeligt af.
Og ja, han er flot. Han er også både kvik og en god hane, men han har dog et lille minus hvad angår tegning.

Det du skriver om farve fra hanen og størrelse fra hønerne er nok en god tommelfingerregel, men jeg har i det forgangne år inddelt kuld efter hvem der havde lagt æggene, og man kan altså godt se - også på tegningen - hvem der er (biologisk) mor til hvem. Flere af dem ligner nærmest deres mor på en prik.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Ja det er tit når man skriver at det kan lyde lidt gnaven  ;D

Din metode er  god  /o

 Da jeg avler Brahma er bibeholdelsen af størelse en af de store mål i avlen(+tegning).En anden ting min bestand er meget hmm pompleks efter jeg er begyndt med de nye farver.BSO og de guld-blå båndet de kræver meget tålmodighed samt en masse kyllinger+der skal sættes en del stammer sammen for at opnå et godt resultat.SUK det bliver ikke et nemt avls år ,men helt sikkert et spændende et ;D

Venlig hilsen Jesper

« Senest Redigeret: 06 Januar , 2010, 23:14 Fra Rasmussen »
mvh Jesper

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Ærgerlige fejl som "nemt" kan undgås ved gennemgang af høns før udstilling :

Utøj
Kalkben
Dun på løb og tæer på glatbenede racer
Skæv hale
Skævt brystben
Pukkelryg
Beskidt fjerdragt
Slidt fjerdragt
Andefod
Sammenvoksede bagtæer på racer med 5 tæer
Skæve tæer og manglende negle
Kamfejl (bitakker, tvillingetakker og hjortetakker)
« Senest Redigeret: 09 Februar , 2010, 07:20 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Nu nærmer vi os alle de kommende udstillinger, så vi tager lige denne her frem igen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Susanne

  • Gæst
God ide  /o

Og jeg har lige et spørgsmål om alder på de udstillede dyr. Trækker det meget ned, hvis de sidste fjer i vingen ikke er helt udvoksede?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Jeg kan ikke svare mht. silker, men Linda havde sidste år en gråstribet maranhane, der ikke var helt "færdig", så han fik kun 89 points, havde han været udstillet senere, ville han have fået langt mere.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Willy Littau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 215
Det er ikke kun at fjerene ikke var fældet færdig - hanen var heller ikke udviklet i krop og hoveddele.
Hvis et dyr kropsmæssigt og hoveddelemæssigt er næsten færdigudviklet og så mangler at skifte en vingefjer, så bedømmes det mildt på udstilling.

Offline Willy Littau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 215
En Anden ting der går mig lidt på hvorfor skal de sølv-sort båndet+guld-sort båndet have tegning på bryst så vel som haser?ja det gør det da næmmere at avle høns,MEN der er ikke noget så smukt som et helt sort bryst på en Mørk eller aggerhønefarvede hane.Det er simpelt brug hane stamme til haner og hønestammer til høns.Hvorfor lave det om ?  - spørger Rasmussen

Svaret kunne være - fordi det gør tyskerne ? - det rigtige er, fordi den gamle farve kun kunne avles med 2 stammeavl - og da mange ikke har plads til store dyr og flere avlsstammer - så derfor ændringen - man skal kunne udstille de dyr man avler med.
Det gælder ændring af flere farver bla. også randede varieteter.

Vil man en hane med sort bryst - så avl med dværg-Wyandotter, guldhalsede eller sølvhalsede - de skal have helt sort bryst.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Det er ikke kun at fjerene ikke var fældet færdig - hanen var heller ikke udviklet i krop og hoveddele.
Hvis et dyr kropsmæssigt og hoveddelemæssigt er næsten færdigudviklet og så mangler at skifte en vingefjer, så bedømmes det mildt på udstilling.
Tak fordi du uddybede, Willy, når jeg læser min besked igen, kan jeg godt se, at den kunne misforstås, så man kunne tro, at det kun var fjerene.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Også tak her fra  /o
mvh Jesper

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Da jeg var ude at lukke for hønsene her til aften, og flytte rundt på et par haner (så de er lidt mere end en spytklat fra naboens soveværelsesvindue  ::)) kom jeg pludselig til at kigge på min unge sussex-hanes halstegning. Det kunne godt ønskes, at hans tegning gik længere op i nakken, men det jeg blev i tvivl om, var om han har det der kategoriseres som dobbeltrand.
Derfor lånte jeg lige en halsfjer fra ham , som I lige kan få lov at se og komme med en dom. Skal han bare have med øksen /1.

Jeg har en anden hane, jeg har købt ind, som er har langt mere halstegning og hvor halsfjerene er helt sorte inde i midten. Han er klart 1. valg. Så grunden til at jeg har ham den anden er kun, at jeg overvejede at få afkom af mere en én hane. Men min egen hane skal selvfølgelig kun bruges såfremt han ikke har større fejl. Ellers ryger han samme vej som ham jeg havde med på LU med lidt kommentarer til bedre bagkam, at han var noget lavtstillet samt lidt løs vingebæring.
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)