Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven  (Læst 52673 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #30 Dato: 27 August , 2012, 07:02 »
Tolerancen går begge veje . ;)
Som min mand siger, så er andres larm altid værre end ens egen.
Min nabo elsker fks. Motoriserede haveredskaber. Jeg hader dem, men elsker min hane, som han hader.
Lige præcis, og netop derfor vælger jeg bare og feje mit fortov, og så tænke mit, for et eller andet sted er det jo sådan set hyggeligt når de lufter krikkerne gennem byen, og vi skal jo alle ha lov og udfolde vores hobby  ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #31 Dato: 27 August , 2012, 09:58 »
Så får du lige et *b og et  :-* (af en ridepige som ikke rider med pruttepose i baglommen)           for din tolerance og rummelighed.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #32 Dato: 27 August , 2012, 10:03 »
Hestepærer og hundelorte, er måske ikke det lækreste som kan ligge på gader og fortov, især hundelorte. Men de nedbrydes i det mindste af vejr og vind.

Det gør ikke alle de cigaret skodder, tommer metal dåser og plastik, som folk lykkeligt smider ud af bilen, fordi det er et alt for stort arbejde at samle det i poser og smide det af i en skraldespand.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #33 Dato: 28 Maj , 2013, 09:54 »
Jeg hiver lige denne frem i lyset igen ...

Kom der nogen reaktion fra Kommunerne,  Finn ?

Nu er jeg jo ny hønseejer - og bor i Holbæk kommune, som har forbud mod at lade hønsene gå frit.  Jeg har derfor planer om at lade dem komme på "ledsaget udgang" - altså kun når jeg er hjemme og i haven, så jeg har styr på dem ...

Hvad risikerer jeg ?  ... blot en reprimande ... eller ?
... og det vel kun, hvis en krakilsk nabo sladrer til kommunen, for hvordan skulle de ellers finde ud af det ?

Hvad gør I andre, som bor i kommuner med forbud ?
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #34 Dato: 28 Maj , 2013, 10:00 »
Bor du i landzone eller byzone?
Reglen gælder kun i byzone.
Det er en fuldstændig tåbelig regel, tænk hvis hunde eller katte ikke måtte gå frit på egen matrikel  :o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #35 Dato: 28 Maj , 2013, 10:14 »
Bor du i landzone eller byzone?
Reglen gælder kun i byzone.
Det er en fuldstændig tåbelig regel, tænk hvis hunde eller katte ikke måtte gå frit på egen matrikel  :o

Jeg bor i byzone ... og vi har også katte, som jo render allevegne  ;)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #36 Dato: 28 Maj , 2013, 10:30 »
Jeg ville blæse på den regel. De har også høns rendende rundt oppe i Undløse by, af og til helt ude på vejen. Det er folk vant til og kører en pæn bue uden om dem ::).

Jeg tror ikke du risikerer noget, med mindre en sur nabo skulle klage, men der er jo ingen der ved, at høns ikke må gå på dit eget græs.

Lad bare de små komme på græs når de er gamle nok til det /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #37 Dato: 28 Maj , 2013, 12:00 »
 /o

... og hvornår er de gamle nok til det ?

Regnede med at lukke dem ud i (en del af) hønsegården i denne uge ... og der er jo masser af græs ...
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #38 Dato: 28 Maj , 2013, 12:29 »
Jeg havde dengang en længere snak med Teknikchefen i Holbæk kommune (en meget rig kommune der sådan kan tage hånd om at høns ikke må gå på egen grund...) Han sagde at det ikke var noget de ville gå ud at kontrollere af sig selv. Så kan man lægge i det at de er ligeglade så længe der ikke kommer en anmeldelse. Kommer der så en anmeldelse, så vil kommunen komme på et tilsyn (som den rige kommune den er) og nok give et påbud. Bliver dette ikke overholdt, så er det først herefter at der kommer bøder ind i billedet.

Det ville simpelthen være klasse, hvis der kom et sådan påbud. Både kommune og miljøstyrelsen ville blive så meget til grin og reglen ville blive afskaffet.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #39 Dato: 28 Maj , 2013, 15:46 »
Nu bor jeg på en grund der er ca. 1tdr.land stor, og den er naturlig delt af hus og gårdsplads, således at hønsene går i æblehaven og krydser indkørslen, og på gårspladsen hvor der er adgang til haven.
Hønsene går kun lidt i haven, og vender jævnligt hjem, kun de lidt lette blandinger går helt ned i den anden ende. De fleste høns går altså oppe omkring bygningerne og i æblehaven, og netop i går kom en af naboerne og spurgte, " nu må jeg altså vide, hvordan man lærer høns at blive inde på grunden?"

Nu er det jo sådan at de fleste høns bliver hjemme og da jeg har en rolig orpingtonhane, der ikke går hjemmefra, så gør damerne det heller ikke. Kun på sensommeren når de store kornvogne kører forbi, og taber hvede i vejkanten går mine hvide æglæggere ud, ellers ikke,, og det skønt der er dejligt grønt græs på den anden side af vejen der ikke er ret bred.

Jeg tror ikke du skal være bekymret for dine høns, når først de kender deres have, så går de ingen steder..
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #40 Dato: 28 Maj , 2013, 17:32 »
Tak for jeres - som altid gode svar  /o


Det ville simpelthen være klasse, hvis der kom et sådan påbud. Både kommune og miljøstyrelsen ville blive så meget til grin og reglen ville blive afskaffet.

... og Finn ... jeg skal nok give lyd, hvis jeg få sådant et påbud   ;)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #41 Dato: 20 ſeptember , 2013, 15:35 »
En opfordring til Ida Auken, nu hun vil kigge på hvorfor mågerne alligevel ikke skal fredes..
http://jyllands-posten.dk/opinion/breve/ECE5966137/hvad-med-hoensene/

Del gerne på Facebook og andre steder.

Jeg har også sendt det som mail til hende.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #42 Dato: 20 ſeptember , 2013, 23:01 »
Er der logik i noget af det der laves i det offentlige?
Og hvorfor skulle der være det? Det koster jo ikke noget at lave lort. Skatteyderne betaler.

Et lidt surt opstød, det ved jeg godt.

Men over de seneste par dage har Dyreetisk Råd været ude med udmeldinger/anbefalinger om at forbyde Put and Take fiskeri, da de mener det belaster dyrene unødigt. Jeg har kun nogle ganske få gange fisket i Put and Take søer, så det er egentlig ikke pga egne interesser jeg harmes, men mere fordi en skattebetalt instans igen synes at skyde så meget forbi målet som det overhovedet lader sig gøre.

Er man imod Put and Take (PandT) af dyreetiske årsager ville jeg mene at man skulle begynde med 'PandT' indenfor jagt. I fiskeriafdelingen skønnes det at der er ca 200 PandT søer i Danmark. Jeg tror at det tal kan ganges med mindst 100, hvis man ser på hvor/hvad der udsættes af fasaner og ænder, til 'nedskydning' i efteråret.

Og hvem har bedste betingelser for ikke at blive 'fanget'.
Fiskene skal aktivt gøre noget for at blive fanget. Det kan man nok ikke sige om fjerkræet, tværtom.

Men sådan er der så meget.
   
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #43 Dato: 21 ſeptember , 2013, 07:33 »
Ja, jeg studsede også over det med Put & Take fiskeriet, men det er selvfølgelig ikke erhverv, det er private som praktisere det. Så selvfølgelig er det dyremishandling.

Jagt derimod er der nok mange som praktisere på "Borgen".  ;)

Hvad med vores landbrugsdyr i industrien ? Hvad med de landbrugsdyr som sendes langt ud af landet, kun for at blive slagtet et andet kummerligt sted.

Verdenen er nu skruet mystisk sammen, hvor det desværre er pengene som bestemmer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #44 Dato: 21 ſeptember , 2013, 08:51 »
Er man imod Put and Take (PandT) af dyreetiske årsager ville jeg mene at man skulle begynde med 'PandT' indenfor jagt.
Jeg havde nøjagtig samme tanke..
I 2004 blev nedsat et udvalg (med Dyreetisk Råd) der skulle kigge på det og der fandt man ud af at der var alt for mange godser/skovbrug der var økonomisk afhængige af den jagt som var på "udsatte" fugle..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi