Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven  (Læst 52644 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #15 Dato: 24 August , 2012, 23:12 »
Men helt ærligt, vi har jo så det bedste eksempel herinde.
"Hønsetosse" med fjerallergi.... når Erik/Pilegaarden kan omgås sine høns så kan en nabo vel ikke blive generet af sin nabos høns.
Netop derfor tror jeg osse det mere bunder i myterne om høns og rotter/stank, og de "satans" haner der galer. Jeg syns sku det er mere irriterende med løse katte, og så de forbaskede hestetøser der lader deres krikker efterlade hestepærer over hele mit fortov! Det er om noget, noget svineri
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #16 Dato: 24 August , 2012, 23:18 »
Ja menneskeheden har kæmpe problemer ..... ::)
Specielt med hinanden og hinandens hobbies.
Velfærdsproblemer vil jeg nu kalde dem .... Uha så røg min hånd vist i hvepsereden.  <J <J <J

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #17 Dato: 24 August , 2012, 23:25 »
For fuldstændighedens skyld må jeg hellere tilstå at jeg hver morgen tager 1 Mildin tablet mod allergi.

Det begyndte jeg på da vi fik hest(e) til min yngste datter, da jeg er ekstremt allergisk over for disse dyr. Vi har ikke længere heste, men jeg er forsat med at tage den daglige tablet, da også mange andre ting generer mig.

Men jeg er helt enig i at det må være svært at fremlægge 'dokumentation' for at det netop er naboens høns der forårsager allergiske reaktioner.
Jeg 'håndterer' høns efter behov. Tager dem op og checker dem hvis de synes at have en eller anden form for skavank. Med jævne mellemrum fanger jeg dem én efter én, for at smøre løb med madolie mod kalkmider osv.

Det er også mig der slagter høns og plukker, osv, når det skal til.

Så jeg kan kun gentage mig selv her.

De få stakler der er så hårdt ramt af allergi kæmper så nok heller ikke kun med fjerallergi.

Så for at konkludere. Hvis en nabo er så allergisk over for ens høns, så er der to plausible muligheder:
1) Han er multi-allergiker. Reagerer derfor allergisk på stort set alt, og det vil ikke kunne dokumenteres at naboens høns forværrer hans problem.
2) Han er hysterisk, måske psykisk uligevægtig, og naboens høns er ikke det reelle problem

Velfærdsproblemer vil jeg nu kalde dem .... Uha så røg min hånd vist i hvepsereden.  <J <J <J

Det synes jeg bestemt ikke. Det er hovedet på sømmet.
Vi har det for godt ind imellem og 'kræver' derfor konstant 'mere og mere'.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #18 Dato: 24 August , 2012, 23:29 »

Det synes jeg bestemt ikke. Det er hovedet på sømmet.
Vi har det for godt ind imellem og 'kræver' derfor konstant 'mere og mere'.

SÅ enig....

Offline charlotte winsløw

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 72
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #19 Dato: 25 August , 2012, 01:13 »
hvad skulle det gøre af forskel om hønsene er i en hønsegård eller om de går frit rundt i haven???
Hilsner fra Charlotte
0,4,10 silker
2 børn en pige på 12 år og en dreng på 5 år
1,0 katte
0,2 løvehoved kaniner
Og dejlig dyre glad og handy kæreste
WWW.vilavilakulla.dk

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #20 Dato: 25 August , 2012, 09:01 »
@pilegaarden det skal nok testes inden du sætter det op som fjer allergi det kunne bare være støv hvilket mit var. Men det ved du jo nok når du er allergiker ;D

@charlotte forskellen er da indlysende i en hønsegård er der hegn omkring hvilket holder ikke bare vilde høns inde men også deres støv,lort og ikke mindst fjer.
Man sagde jo pennen var mægtigere end sværet og det var dengang pennen var en fjer tror det er det man idag forholder sig til. Men burde den ikke være under våbenloven istedet for miljø??
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #21 Dato: 25 August , 2012, 12:09 »
Haha.  *g *g *g *g
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #22 Dato: 25 August , 2012, 15:55 »
Ja menneskeheden har kæmpe problemer ..... ::)
Specielt med hinanden og hinandens hobbies.
Velfærdsproblemer vil jeg nu kalde dem .... Uha så røg min hånd vist i hvepsereden.  <J <J <J
egentlig ikke, for det er jo det det er. Hvis det ellers er ordnede forhold (hvad enten det er høns eller kampvogne man har som hobby ) så skulle der jo ikke være noget til hindring. Det må simpelthen være smålighed uvidenhed der driver værket ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #23 Dato: 26 August , 2012, 19:05 »
Mennesket i Danmark er bare (desværre) blevet meget intolerant og kommet ALT for langt væk fra dyrehold og fået et forvrænget forhold til dette.

Og så har det alle dage været nemmere at klage over hr. Hansens hane end af hr. Hansen selv, hvis man ikke lige kan greje ham.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #24 Dato: 26 August , 2012, 19:17 »
Men Hr. Larsen som bor ved siden af Hr. Hansen har en hest der skider på Fortovet ud for Hr. Hansen.
Det bringer Hr. Hansens p.. I kog og så glemmer han at hans Hane måske ikke passer ind i  Hr. Larsens verdens billede
Tolerancen går begge veje . ;)
Som min mand siger, så er andres larm altid værre end ens egen.
Min nabo elsker fks. Motoriserede haveredskaber. Jeg hader dem, men elsker min hane, som han hader.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #25 Dato: 26 August , 2012, 19:23 »
Men så skal hr. Hansen bare være  glad, for hestepærer er det bedste gødning at bruge til roser og så er det endda helt gratis. /o

SELVFØLGELIG går tolerancen begge veje..
« Senest Redigeret: 26 August , 2012, 19:27 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #26 Dato: 26 August , 2012, 19:25 »
Jeg er sgu glad for at bo på landet (osse selvom det er udkants Danmark) og jeg har 200 -300 m. til hver mine naboer.

Jeg føler VIRKELIG  med alle jer som bor i byen og har krakilske naboer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #27 Dato: 26 August , 2012, 19:28 »
Netop derfor tror jeg osse det mere bunder i myterne om høns og rotter/stank, og de "satans" haner der galer. Jeg syns sku det er mere irriterende med løse katte, og så de forbaskede hestetøser der lader deres krikker efterlade hestepærer over hele mit fortov! Det er om noget, noget svineri

Men så skal hr. Hansen bare være  glad, for hestepærer er det bedste gødning at bruge til roser og så er det endda helt gratis. /o

Det har vi så hermed fortalt ham ;) *f



Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #28 Dato: 26 August , 2012, 21:35 »
Jeg sætter også stor pris på min lille oase med mindst 400 m til nærmeste nabo. Det er næsten umuligt at genere nogen selv hvis jeg skulle forsøge bevidst at gøre det.

Jeg føler VIRKELIG  med alle jer som bor i byen og har krakilske naboer.

Den vil jeg godt omskrive lidt, for det er desværre ikke kun i byen at man støder på krakilske naboer. Der er sikkert flere af dem i byen, men vi hører da også om medlemmer på landet, der har problemer med intolerante naboer.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Fritgående høns er til gavn for miljøet i haven
« Svar #29 Dato: 26 August , 2012, 21:37 »
Det er korrekt at der så sandelig findes krakilske naboer også på landet, men der er da i mindste tilladt med dyrehold.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub