Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: - Bunddække for spagetti-arme....  (Læst 5040 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
- Bunddække for spagetti-arme....
« Dato: 27 Marts , 2008, 10:52 »

Det er igen ved at være tid til at skifte bunddække i hønsehuset og gøre hovedrent og føj, hvor jeg bare ikke orker det.... <O

Mit hus står på et fundament fra et gammelt drivhus. Nederst i bunden er der selfølgelig jord, så er der et lag sand på vel 30 cm og et lag spåner på omkring 30 cm.

Hvert år bundskifter jeg ned til jorden. Jeg plejer at køre nyt sand ind, hentet i trailer og trillebør og så kommer spånerne gradvist på efter behov året igennem.

Min ryg og spagettiarme orker ikke disse vel sammenlagt 10 fyldte trillebørfuld tungt materiale mere, så jeg har har brug for kreative menneskers input  ;)

Jeg har overvejet at køre cement på eller lægge en vandafvisende træplade på, men dels er jeg bange for rotter og mus under sådan en plade, dels tænker jeg at både cement og træplade med tiden vil suge ammoniakl til sig, som vil gøre det enormt uhygiejnisk og ikke mindst en stinkende affære.

Gode råd søges ;)

Området er på ca 2,5 m2. Se vedhæftede skitse. Det er område A jeg spørger til.

I B står der redekasser og fodertønde og i område C står foderet.
I både B og C er der tørt jord og grus, til badning og kråsematerialer

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: - Bunddække for spagetti-arme....
« Svar #1 Dato: 27 Marts , 2008, 10:54 »
Hermed oversigt over mit lille hus - beklager den forringede billedkvalitet ;)

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: - Bunddække for spagetti-arme....
« Svar #2 Dato: 27 Marts , 2008, 11:20 »
Grav det ud een gang for alle, læg flamingoplader i bunden og støb et godt betondække over.
Hvis du ved, at du ikke kan holde gulvet tørt, så giv det en gang god cementmaling !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline valborghøj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
  • og NEJ, det er ikke mig på billedet :-)
Sv: - Bunddække for spagetti-arme....
« Svar #3 Dato: 27 Marts , 2008, 14:03 »
Cement/gulvmaling skal du nok ikke bruge, men ganske alm. betonbinder ovenpå det nogenlunde tørre cementgulv. Men husk, binderen skal være diffusionsåben.
Hvis du vælger at male med gulvmaling, skal du for det første købe 2.komp epoximaling der er meget dyrt (en god kvalitet koster omkring 1600,- for 7 liter), for det andet skal gulvet være knas-tørt, altså skal du måske vente ½ år med at male det.
Billige gulvmalinger kan ikke klare frost samt fugt fra oven og nedefra. Det sprænger simpelthen af i store flader.

Jeg ville nok som Bent - også vælge at støbe gulv i hønsehuset, på med noget betonbinder og så ellers bare 3-4 cm. sand på, når det er tørt. Vi bruger sand på gulvet i vores hønsehus, og det suger ganske godt. Så bruger jeg lige en rive derinde et par gange om ugen og fjerner alt sand en gang om måneden - OG det lugter egentlig ikke når der ligger nyt sand igen.

Med venlig hilsen
Nicolas (Malermester)
0,1 kone, 2,1 børn, 1,3 Dværg Orpington, 1,6 moskusænder, 1,2 Dværghængebugsvin, 1,1 Hunde, 2,0 Katte

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: - Bunddække for spagetti-arme....
« Svar #4 Dato: 27 Marts , 2008, 23:14 »
Jeg ville kun støbe beton gulv hvis fundamentet er ca. 60 nede i jorden. Ellers vil rotter og andet kravl elske at flytte ind under dit hønsehus.
I svinestalde, kyllinge huse, heste stalde og lignende bruger man kun epoxy maling der hvor dyrene æder og drikker da der her dannes syre og er stort slid på gulvet. Resten af arealet gør man ikke noget ved og altså heller ikke maling eller andre finurligheder. Bare beton massen er vibreret godt så er der ingen problemer med en "bar" beton flade.

Danny
Himlen bør altid være blå!