Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kylling død og fuld af små orme  (Læst 2172 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bodil Christensen

  • Bruger
  • Indlæg: 29
Kylling død og fuld af små orme
« Dato: 26 Juni , 2021, 10:11 »
Hej, nå, ud af 6 rugeæg har vi fået 1 kylling.
Men i morges lå den død, og den havde ligesom en lille kødbule bagpå.
Der kravlede en masse små tynde orme på den.
I går aftes fandt vi skrukken uden for hønsehuset med den lille kylling under sig, og vi fik dem begge ind i reden.
Hvad kan den være død af? Det ligner ikke den er hakket, det er i hvert fald ikke blodigt.
Ville ellers have rykket dem ud i kyllingehus i dag.

Jeg har fire æg der flyder ovenpå lunken vand nu. Men skrukken virker slet ikke interesseret. Det er dag 24.
Må vi mon bare lukke kyllingeventyret for i år? :(

Vh Bodil

Offline Bodil Christensen

  • Bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Kylling død og fuld af små orme
« Svar #1 Dato: 26 Juni , 2021, 10:25 »
Nu er hun tilbage på æggene.
Hun lå med den lille og æggene i en kasse med halm. Og fra hønsehuset og ud er der en lille rampe. Min datter syntes hun hørte den pippe helt tidligt i morges da hun kiggede.
Jeg har bare sat en skål vand til dem og hver dag frisk blanding af foder og kerner, da jeg læste at hønemoren knækker det til den lille.
Kan noget af det have medført at den ikke overlevede?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Kylling død og fuld af små orme
« Svar #2 Dato: 26 Juni , 2021, 16:09 »
Det er ikke til at sige, hvad kyllingen er død af, men havde den en unaturlig "kødbule" bagpå, så har det nok noget med dødsfaldet at gøre.

Det lyder lidt underligt med alle de små orm, når kyllingen lige er død. Hvis en spyflue har lagt æg i reden og der er klækket maddiker, så skal hele redematerialet fjernes og nyt ind, inden de resterende æg forhåbentlig klækker.

Du skal købe startfoder til kyllingerne. Man kan ikke regne med at skrukken knækker maden i små bidder til kyllingerne, så startfoder og undulatfrø - det sidste er rigtig godt til at holde maven i orden på de små og de elsker hirse
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Bodil Christensen

  • Bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Kylling død og fuld af små orme
« Svar #3 Dato: 26 Juni , 2021, 16:32 »
Åh nej. Kan det skyldes mangel på foder? Uh er så trist over det, fordi den virkede så sund.
Har tømt hele huset og lavet et helt nyt kyllingehus.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Kylling død og fuld af små orme
« Svar #4 Dato: 26 Juni , 2021, 21:20 »
Din forklaring kan være lidt svær at gennemskue, men det lyder som om kyllingen lå udenfor hønsehuset?
Hvis kyllingen har mulighed for at forlade reden, og gå udenfor hønsehuset, medens den er ganske lille, så finder den ikke tilbage til reden igen! Den dør af kulde i løbet af natten, og Spyfluer lægger deres æg hvor der er nemmest adgang til kyllingens indre, nemlig ved "kloaken".
Man skal være HELT sikker på, at hvis kyllingen forlader reden, skal den kunne gå tilbage igen, for hønen hjælper den ikke. Hvis den kan forlade hønsehuset er den fortabt!
Derfor må en rede ikke være kompliceret, dvs der skal være nem adgang til reden for at komme under hønen.
Jeg taler af egen erfaring, fordi jeg for mange år siden lod min skrukhøne udruge fasanæg i en papkasse, hvor jeg havde skåret runde huller i siden, Vældig smart, men der var ikke plads til, at kylingerne kunne komme op, fordi hønen spærrede for adgangen. Det betød, at flere kyllinger døde den første nat  :-\


Offline Bodil Christensen

  • Bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Kylling død og fuld af små orme
« Svar #5 Dato: 27 Juni , 2021, 16:30 »
Ja, jeg kan godt se jeg får formuleret mig lidt skævt.
Kyllingen fandt vi i reden, ved siden af de andre rugeæg.
Jeg har mere og mere mistanke om, at den er blevet hakket. Og så lige på dagen hvor kyllinge-/skrukhuset blev sat op.