Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugemaskine !  (Læst 23443 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Rugemaskine !
« Svar #15 Dato: 03 Februar , 2008, 23:39 »
Jeg er stadig meget glad for min danki rugemaskine men som sagt er der mange meninger om rugemaskiner. Jeg har en fuldautomatisk maskine til næsten 100 æg men de kan fåes fuldautomatiske/halv/manuel alt efter behov/smag. Og de kan fåes helt ned til en 12 ægs maskine fra Danki.
http://www.danki.dk/dk/sider/index.html
 Jeg tror alle kan blive enige om at det er bedst med en fuld maskine så det du vælger skal passe til dit behov.
Danki producerer også maskiner til industrien og jeg har en ide om at det er derfor den virker så robust og jeg håber den holder i mange år. Iøvrigt er der fin service derinde-meget god betjenening pr. telefon.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

helle skøtt

  • Gæst
Sv: Rugemaskine !
« Svar #16 Dato: 05 Februar , 2008, 14:04 »
Hej.
Jeg har sådan en svend, der bliver linket til fra Harald Nyborg. Det ér den samme som America thisteds. Selvom den ikke er fuldautomatisk er den nu glimrende. Ikke mindst fordi man netop skal rode med den et par gange om dagen - så føler man sig ikke så fjollet, som når man bare står og glor ned på en flok varme æg med et bredt tåbeligt smil om munden  ::)
(Jeg bruger den nu mest til 'støtterugning' - når skrukken går efter at have ruget én eller to ud)
Hvis du ruger nu uden en skruk skal du også bruge en varmelampe - hvis du sværger til den ægte vare (skrukken) skal du ikke bruge noget som helst..  :)
Mine kochin venter som regel også til efter sankthans med at blive skruk - men så sker det også - nærmest som massepsykose...
Men nogen gange kan man godt lokke dem igang, enten ved at lade deres æg blive i redekassen eller lægge en flok snydeæg. (Jeg har en skruk nu - vinterferieskrukken, der altid ligger der, når vi kommer hjem efter en uge, netop fordi hønsepasseren ikke altid får fjernet æggene dagligt.) Så det kan være nemt nok...  ;D


Offline Aalestrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
    • Aalestrup´s hjemmeside
Sv: Rugemaskine !
« Svar #17 Dato: 05 Februar , 2008, 21:00 »
Jeg er meget spændt på hvad foråret og sommeren bringer, men i første omgang bliver det uden rugemaskine, skulle det så vise sig at skruk er en by i rusland ja så kommer rugemaskinen ind i billedet.

Men tak for de mange kommentare og gode råd samt diverse link, link som jeg har studeret desvære har de ikke været flink til at oplyse priser, så det har været svært at danne sig et overblik over omkostninger ved køb af rugemaskine.

tak.

Mvh Frank Aalestrup
Orpington: 1 Legber kok, 1 Legber høne, 1, grå, 1 sort og 2 røde høner samt 1 New Hampshire høner + 10 kyllinger.
************************ www.FDAA.DK**********************

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Rugemaskine !
« Svar #18 Dato: 05 Februar , 2008, 21:49 »
De kan købes brugt på dba.dk.
 jeg har lige hentet en idag, jeg har givet 400kr. for
Så det kan godt gøres billigt.
http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=660
Her er den til 400kr afbilledet
Og den store har jeg givet 600 kr. for :D
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

helle skøtt

  • Gæst
Sv: Rugemaskine !
« Svar #19 Dato: 06 Februar , 2008, 11:22 »
Men tak for de mange kommentare og gode råd samt diverse link, link som jeg har studeret desvære har de ikke været flink til at oplyse priser, så det har været svært at danne sig et overblik over omkostninger ved køb af rugemaskine.
Hej.
Hvis du klikker på de enkelte maskiner hos danki kommer der lidt flere oplysninger frem. Jeg sad nemlig også og gloede på dem i går, og jeg var overrasket over, hvor billige de små modeller var.
I den forbindelse vil jeg da godt lige spørge, om maskinen virker ordenligt, Mimi, for så vidt jeg husker, er der ikke så mange, der har beskrevet den type?

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Rugemaskine !
« Svar #20 Dato: 06 Februar , 2008, 11:35 »
Jeg har sådan en som Patricia viser på billedet, og den har virket fint, men den er lavet af ufatteligt billigt materiale, og er nem at skubbe ud af kurs, forstået sådan, at hvis man rykker den lidt bliver den skæv og lågen er sat på med små skruer direkte igennem plexiglasset, og det medfører at plastikke n revner,,, Jeg har bøvlet lidt med vippedimsen, der er skiftet, men ikke virker, alligevel, for den er svær at justerer, der er mange små dimser og skiver der skal sidde rigtigt, og så er den alt for dyr i forhold til ovenstående,,, nu bruger jeg den kun til at klække i,,,
 ???
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Aalestrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
    • Aalestrup´s hjemmeside
Sv: Rugemaskine !
« Svar #21 Dato: 07 Februar , 2008, 15:42 »
Hej Ina

Du skriver i bunden "en flok orpington" betyder det ikke at du har Orpington? og hvis du har HVAD skal du så bruge ruge maskinen tit? Når jeg spørger er det forde det siges at orpington let kommer i skruk og hvis de gør det, så er det vel ikke nødvendig med rugemaskine?

Mvh Frank
Orpington: 1 Legber kok, 1 Legber høne, 1, grå, 1 sort og 2 røde høner samt 1 New Hampshire høner + 10 kyllinger.
************************ www.FDAA.DK**********************

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Rugemaskine !
« Svar #22 Dato: 07 Februar , 2008, 16:41 »
Jamen det er rigtigt at Orpington skrukker, men jeg kan ikke vente på kyllinger til langt hen på sommeren, og det er altså oftest det tidspunkt mine orper gider det på,,, jeg har da også en silkehøne der er god til at ruge og passe kyllinger, men jeg bruger flere kyllinger først på året end damerne kan leverer.
Jeg har en rugemaskine til ca 100 æg og så den anden til at klække i og nu bliver der startet op i næste uge, med en flok æg af blandet herkomst foruden gul orpington og lys sussex, så blandinger af disse + min smukke maran og silkepigen, så er der jo også et par halvmaraner,de er flittige til at lægge æg, og så ikke mindst rugeæg fra Mimis dejlige sorte og blå barneweldere..... så skulle rugemaskinen gerne være klar til næste hold når jeg har fået delt flokken i racerene familier.
« Senest Redigeret: 07 Februar , 2008, 21:25 Fra ina.... »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Mona Bente

  • Gæst
Sv: Rugemaskine !
« Svar #23 Dato: 08 Februar , 2008, 15:36 »
iihhh jeg vil også have kyller !!!! jeg har fået 4 æg siden september af 2 new hamshier, 5 kochen, sååå ingen æg, ingen skrukker, ingen kyller. Ønsker mig sådan nogle susies ( ja nu kan jeg ikke stave til dem) æg når jeg engang får skrukker, vil så gerne have nogle store høns som giver ÆG

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Rugemaskine !
« Svar #24 Dato: 08 April , 2008, 19:00 »
Lige et par spørgsmål om rugemaskiner...

Hvordan styrer man fugtigheden i dem ?

Og hvis nu det var en Octagon 10 fladruger lader man så bare æggene klække i maskinen, eller sætter man dem over i en anden ?

Jeg overvejer nemlig selv og få en lille en til en 12 æg på et tidspunkt, fuldautomatisk og nu ved jeg at mange sværger til Octagon maskinerne. Selvom der sikkert er mange fuld ud ligeså gode.

Kiggede lige på denne her  SIL 12 AR hos Danki, men aner dog ikke hvad prisen er.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Rugemaskine !
« Svar #25 Dato: 09 April , 2008, 08:40 »
Hej Nielsen

Ja, det er sikkert en ganske udemærket rugemaskine.
Men mindre kan også gøre det, prøv at se denne model fra Harald Nyborg, den fungerer ganske godt, men er dog kun halvautomatisk, du skal altså selv vende æggene, ved at trække eller skubbe på en stang i siden. (Rugemaskine)

Den kan tage op til 24 alm. æg, og flere, hvis det er dværg æg. Der er flere herinde der har denne model, og jeg har ikke hørt andet end godt om den, har dog selv kun brugt min 1 gang endnu.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Rugemaskine !
« Svar #26 Dato: 09 April , 2008, 12:52 »
Jeg har en fladruger til ca. 13 store æg og jeg synes den er for lille. Derfor har jeg også sat den til salg og Maja vil købe den, fordi den kun skal supplere hendes forhåbentlig skrukhøns.

Hvis et par af æggene er ubefrugtede og et par går til under rugningen og et par ikke klækker, så har du pludselig kun 7 kyllinger, som så skal gå med varme, inden du kan ruge en ny portion ud. Når du alligevel skal investere, så køb en lidt større. Overskuddet kan du altid komme af med i den blå avis. Jeg har købt en Octagon 20 til 24 æg i guloggratis for kr. 800,-. I annoncen stod den kun var et år, men det holdt altså ikke stik da jeg hentede den. Men jeg er vel ikke den første, som er blevet snydt af en jyde ;D Til gengæld har jeg fået 13 fine kyllinger ud af første rugning, en del af æggene var ubefrugtede, men jeg proppede nogle flere æg i og får forhåbentlig 5 kyllere i weekenden. I går solgte jeg 6 hønekyllinger på 4 uger for kr. 300,-.

Maskinen er rigtig god, jeg fik ingen navlekyllinger, som jeg ellers har fået i fladrugeren. Så hvis du kan finde en Octagon er det da en god ide. Den blå fra Harald Nyborg har jeg haft lånt. Der fik jeg 15 kyllinger ud af 24 æg.

Håber du kan bruge det til noget

Hilsen Jette
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Rugemaskine !
« Svar #27 Dato: 09 April , 2008, 19:16 »
Ja jeg må se hvad jeg finder ud af, må nok sige at den skal være fuldautomatisk. Mest fordi jeg er frygtelig glemsom  :D

Jeg holder øje med de forskellige steder om der skulle være en brugt jeg kan få fat i.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Rugemaskine !
« Svar #28 Dato: 09 April , 2008, 19:27 »
Hov forresten...skal man bruge klækker ved siden af eller kommer det an på model osv ??

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Rugemaskine !
« Svar #29 Dato: 09 April , 2008, 19:53 »
Hov forresten...skal man bruge klækker ved siden af eller kommer det an på model osv ??

De fleste maskiner er lavet sådan at man også kan klække kyllingerne i selv samme maskine. Den største ulempe er at det sviner lidt når kyllingerne klækker og tørre efterfølgende men det kan en rengøring selfølgelig rette op på  ;)
Det er typisk større industri maskiner der bliver supleret med en klækker.

Danny
Himlen bør altid være blå!