Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Madglad ægliggende høne :-)  (Læst 763 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline wicki

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 85
Madglad ægliggende høne :-)
« Dato: 16 November , 2012, 13:04 »
Hej alle  :)
Søger lige lidt erfaring....
* Hvilke høns ligger ok med æg (tænker ca 4 pr. uge, gerne størstedelen af året )
*Er gode til at spise en masse (grøntaffald ) uden de bliver for tykke..
*Store, dog ikke kæmper...
*Og sidst, helst ikke alt for flittige til at ligge sig skruk..

Er der en, eller måske flere herinde der har lige sådanne gående i haven som kan fortælle mig hvilken race det passer godt til ??
På forhånd tak  :)
Mvh Wicki

0.1 Gråstribet Dv. Maran
0.1 sort kobber maran
0.1 gul sort colombia sussex/austrolops blanding
0.4 isa'er
0.2 maraucaner
0.0.5 engelske araucanaer
0.1 Fransk bulldog
0.1 Dv Hoppe
1.0 Skøn kæreste
2.0 Dejlig søn

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Madglad ægliggende høne :-)
« Svar #1 Dato: 16 November , 2012, 13:28 »
Jeg vil foreslå sort autralorp (og her kan du sagtens nå højere op med æglægningen). Men hvis den slet ikke må være skruk skal det nok være en anden.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Madglad ægliggende høne :-)
« Svar #2 Dato: 16 November , 2012, 13:44 »
I det hele taget vil mange af de mellemstore racer være passende. F.eks Amrock, race-Plymouth Rock, New Hampshire, Barnevelder, Rhode Island Red m.m. De er fremavlet til både at levere godt med æg og være fine slagtehøns. De fleste skrukker ikke særligt meget. Det er avlet ud af mange racer og linjer. De bliver heller ikke normalt fede, især ikke hvis de har adgang til frie arealer så de kan få motioneret lidt rundt i haven.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline wicki

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 85
Sv: Madglad ægliggende høne :-)
« Svar #3 Dato: 16 November , 2012, 13:45 »
Jeg vil foreslå sort autralorp (og her kan du sagtens nå højere op med æglægningen). Men hvis den slet ikke må være skruk skal det nok være en anden.
[/quote

Forsætter de æglægningen i de mørke måneder ?  det gør ikke noget at hønen lægger sig skruk, bare helst kun en enkelt gang eller lign. ville være ked af at have et helt hønsehus på langs hele sommeren  :)
Mvh Wicki

0.1 Gråstribet Dv. Maran
0.1 sort kobber maran
0.1 gul sort colombia sussex/austrolops blanding
0.4 isa'er
0.2 maraucaner
0.0.5 engelske araucanaer
0.1 Fransk bulldog
0.1 Dv Hoppe
1.0 Skøn kæreste
2.0 Dejlig søn

Offline wicki

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 85
Sv: Madglad ægliggende høne :-)
« Svar #4 Dato: 16 November , 2012, 13:53 »
I det hele taget vil mange af de mellemstore racer være passende. F.eks Amrock, race-Plymouth Rock, New Hampshire, Barnevelder, Rhode Island Red m.m. De er fremavlet til både at levere godt med æg og være fine slagtehøns. De fleste skrukker ikke særligt meget. Det er avlet ud af mange racer og linjer. De bliver heller ikke normalt fede, især ikke hvis de har adgang til frie arealer så de kan få motioneret lidt rundt i haven.

Okay, der blev jeg lidt klogere.. Troede egentlig at amrock og plymouth rock var "kød" høns som vosksede sig hurtigt store / evt. benproblemer ved for meget mad ect.
Og hverken jeg eller manden er begejstrede for at tage livet af dyr, så her er der kun nødaflivning, desværre, så det med kød er ikke relevant her  :-\
har new hamshire og R.I.R i tankerne, men synes ikke rigtig der nogensinde er nogen til salg, især af sidst nævnte ?? Barnevelder har jeg en enkelt høne tilbage af, men hun virker meget reserveret i forhold til mine orpingtoner og dværg marandamer... så det har nok holdt mig lidt på afstand.
De render frit rundt i en kæmpe have hver dag så lidt motion får de  :)
Mvh Wicki

0.1 Gråstribet Dv. Maran
0.1 sort kobber maran
0.1 gul sort colombia sussex/austrolops blanding
0.4 isa'er
0.2 maraucaner
0.0.5 engelske araucanaer
0.1 Fransk bulldog
0.1 Dv Hoppe
1.0 Skøn kæreste
2.0 Dejlig søn

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Madglad ægliggende høne :-)
« Svar #5 Dato: 16 November , 2012, 14:07 »
Jeg kan ikke fortælle noget præcist om australorps æglægning om vinteren. Det afhænger jo af mange ting (fx. foder, placering af hønsehus og gård, kunstigt lys, den konkrete stamme, den konkrete høne).

Men da de ofte kommer et stykke over 250 æg om året. Så er det jo ikke de helt store pauser de kan tage. Ud fra de tal jeg har set, lægger den lidt flere æg end alle de andre kombinationsracer. Men de lette superæglæggere og hybriderne kan den sjældent konkurrere med.
Jeg har selv kun en (fra april 2012 vist). Den lægger ca. 6 æg om ugen i øjeblikket. Næsten uden kunstigt lys.
« Senest Redigeret: 16 November , 2012, 14:11 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Madglad ægliggende høne :-)
« Svar #6 Dato: 16 November , 2012, 14:26 »
Jeg har barneveldere, og de kan blive mindst lige så håndtamme som alle andre. Det kommer helt og aldeles an på opvækst og hvor meget tid man lægger i sine høns. Mine første var meget tamme, mens  dem fra i år er knap så tamme da jeg ikke har haft så meget tid til dem og flere af dem er naturudrugede. (På mit billede står jeg med en barnevelderhane. Han var meget tam). Angående både Plymouth rock og Amrock er det fine all-round høns. Dem man skal holde sig fra, er dem fra rugerierne som bliver kaldt plymouth rock, men som i virkeligheden er kød-hybrider. De får rigtig nemt problemer med bentøjet!
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline wicki

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 85
Sv: Madglad ægliggende høne :-)
« Svar #7 Dato: 16 November , 2012, 16:10 »
Jeg kan ikke fortælle noget præcist om australorps æglægning om vinteren. Det afhænger jo af mange ting (fx. foder, placering af hønsehus og gård, kunstigt lys, den konkrete stamme, den konkrete høne).

Men da de ofte kommer et stykke over 250 æg om året. Så er det jo ikke de helt store pauser de kan tage. Ud fra de tal jeg har set, lægger den lidt flere æg end alle de andre kombinationsracer. Men de lette superæglæggere og hybriderne kan den sjældent konkurrere med.
Jeg har selv kun en (fra april 2012 vist). Den lægger ca. 6 æg om ugen i øjeblikket. Næsten uden kunstigt lys.

Okay det var mange æg, jeg er helt tilfreds med et æg ca. hver anden dag, dog vil jeg bare gerne at de ikke stopper helt hele vinteren igennem.
Mine dejlige høner lægger ca. et hver anden dag, men da det er dværg høns skal jeg jo bruge lidt flere når jeg bager, så kunne godt bruge lige en smule flere æg  :)
Mvh Wicki

0.1 Gråstribet Dv. Maran
0.1 sort kobber maran
0.1 gul sort colombia sussex/austrolops blanding
0.4 isa'er
0.2 maraucaner
0.0.5 engelske araucanaer
0.1 Fransk bulldog
0.1 Dv Hoppe
1.0 Skøn kæreste
2.0 Dejlig søn

Offline wicki

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 85
Sv: Madglad ægliggende høne :-)
« Svar #8 Dato: 16 November , 2012, 16:13 »
Jeg har barneveldere, og de kan blive mindst lige så håndtamme som alle andre. Det kommer helt og aldeles an på opvækst og hvor meget tid man lægger i sine høns. Mine første var meget tamme, mens  dem fra i år er knap så tamme da jeg ikke har haft så meget tid til dem og flere af dem er naturudrugede. (På mit billede står jeg med en barnevelderhane. Han var meget tam). Angående både Plymouth rock og Amrock er det fine all-round høns. Dem man skal holde sig fra, er dem fra rugerierne som bliver kaldt plymouth rock, men som i virkeligheden er kød-hybrider. De får rigtig nemt problemer med bentøjet!

Jamen det er altid dejligt at lære noget nyt  :)
Jeg er nok bare ikke så heldig med min smukke dv. barnevelder.. eller også er det bare mine fantastiske dv. maran der tager al opmærksomhed når jeg kommer ud - de nærmest overfalder jo en  ;D
Mvh Wicki

0.1 Gråstribet Dv. Maran
0.1 sort kobber maran
0.1 gul sort colombia sussex/austrolops blanding
0.4 isa'er
0.2 maraucaner
0.0.5 engelske araucanaer
0.1 Fransk bulldog
0.1 Dv Hoppe
1.0 Skøn kæreste
2.0 Dejlig søn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Madglad ægliggende høne :-)
« Svar #9 Dato: 16 November , 2012, 17:54 »
Amrock og Plymouth Rock er begge dejlige racer, som i meget gamle dage blev brugt i industrien i USA.
De er en kombi race, dvs. gode æglægger ( dog ikke 365 æg om året) og gode slagte dyr med en fornuftig tilvækst.

Nu er det så hybrider, som bliver brugt i industrien, fordi landbruget skulle optimeres i 70érne ca., så dyrene nu yder mest muligt på mindst mulig mad(æglæggerne) eller på kortets tid(slagtekyllinger).

Her er der så en hybrid som (meget misvisende) også kaldes for Plymouth Rock (hvid), og som er programmeret til at vokse utroligt stærkt på kort tid.
« Senest Redigeret: 16 November , 2012, 17:56 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline wicki

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 85
Sv: Madglad ægliggende høne :-)
« Svar #10 Dato: 16 November , 2012, 18:01 »
Uhhh en lille detalje jeg også hellere må få ind i " min perfekte høne", da jeg er dagplejer er det en stor fordel hvis det ikke er en flyvsk og urolig race.. Mine dv. maran og mine dv. orpington klarer opgaven til ug, så det ville være at foretrække at de kommende lidt størrer damer også kan klare ungerne i haven uden at få stress  ;)
Mvh Wicki

0.1 Gråstribet Dv. Maran
0.1 sort kobber maran
0.1 gul sort colombia sussex/austrolops blanding
0.4 isa'er
0.2 maraucaner
0.0.5 engelske araucanaer
0.1 Fransk bulldog
0.1 Dv Hoppe
1.0 Skøn kæreste
2.0 Dejlig søn

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Madglad ægliggende høne :-)
« Svar #11 Dato: 16 November , 2012, 18:36 »
De mellemstore som jeg har nævnt er ikke stressede eller flaksende. (Man kan selvfølgelig altid komme ud for uheldige eksemplarer). Det er mere de lidt lettere typiske æglæggerracer fra Middelhavet og div. landhøns som folk klager over er utilnærmelige, flyvende og nemme at stresse op. Jeg kan så ikke lige kende det fra mine landhøns, men sådan er der mange der har det med dem.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Madglad ægliggende høne :-)
« Svar #12 Dato: 16 November , 2012, 19:49 »
jeg har store wyandotter. de har været gode æglæggere vinteren igennem, sidste år. (har kun haft dem godt et år) De holder dog pause nu efter en fældning, men håber at få dem igang igen ret snart.
nok pga lidt uro i flokken (mange hanekyllinger) er de ikke startet. men det er der styr på nu  :D

de ligger fine, knap så store æg (50-55 g har mine normalt vejet) men æg med en ret stor blomme. og de har ry for at fortsætte æglægning vinteren igennem (måske med hjælp fra lys) er rolige og nemme at omgåes. mine går bag et 90 cm højt hegn.

og som jeg syntes er et stort plus kan de fåes i mange flotte farver.
de kan dog være svære at finde til salg, alt efter hvor i landet man bor.

og mine har ikke skrukket, det skulle kun være nogle stammer der skrukker..
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline wicki

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 85
Sv: Madglad ægliggende høne :-)
« Svar #13 Dato: 17 November , 2012, 14:20 »
Mht. flyvsk, så er en rigtig høne også en dejlig rund madam i mine øjne, og derfor vil jeg helst have de mere kompakte racer og ikke de lette høns ( ikke at de ikke også er smukke  :D  ) - orpington f.eks. er virkelig smukke, men alle skriver at de har tendens til fedme, og at de skrukker meget, så derfor holder jeg mig til de to små damer jeg har af den race  :)
Har godt læst en del om wyandotter, men som du skriver, er det ikke nemt at finde nogle der vil sælge..
Generelt synes jeg det er svært at finde nogle der vil sælge høns i nærheden af min bopæl, så det kræver lidt af nogle ture når man gerne vil have nye høns, desværre  :-\
Mvh Wicki

0.1 Gråstribet Dv. Maran
0.1 sort kobber maran
0.1 gul sort colombia sussex/austrolops blanding
0.4 isa'er
0.2 maraucaner
0.0.5 engelske araucanaer
0.1 Fransk bulldog
0.1 Dv Hoppe
1.0 Skøn kæreste
2.0 Dejlig søn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Madglad ægliggende høne :-)
« Svar #14 Dato: 17 November , 2012, 15:13 »
"Problemet" er at der er mange som gerne vil have racehøns og få som gerne vil avle seriøst med racehøns. Og laver man 50 kyllinger så er de 25-30 stykker haner. Og det er de færreste folk som køber 4,1.

Og ja man må nogengange køre efter det man VIL have, men Danmark er trods ikke så stor endda. Så det kan som regel godt lade sig gøre. ;) Og så kan man måske kombinere turen (se attraktioner eller besøge venner/familie) så det ikke bare er høns man vil hente.
« Senest Redigeret: 17 November , 2012, 15:15 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub