Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Udvikling/godkendelse af serama i DK  (Læst 55464 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: Udvikling/godkendelse af serama i DK
« Svar #15 Dato: 13 December , 2011, 13:22 »
Hej  ;D

Det lyder da meget nemt det med farverne  /o

Her er lige et billed med Serama fra Tyskland. Han sender også til Danmark.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Udvikling/godkendelse af serama i DK
« Svar #16 Dato: 13 December , 2011, 13:27 »
Det er lige netop det med farverne der tiltaler mig. /o Så er avlsarbejdet noget nemmere og de er jo de mest pragtfulde små nogen som findes.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Udvikling/godkendelse af serama i DK
« Svar #17 Dato: 13 December , 2011, 13:28 »
Jeg tror bestemt IKKE avlsarbejdet er nemmere med serama, selvom der ikke stilles krav til farven.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: Udvikling/godkendelse af serama i DK
« Svar #18 Dato: 13 December , 2011, 15:42 »
Jeg tror bestemt IKKE avlsarbejdet er nemmere med serama, selvom der ikke stilles krav til farven.

Det må da blive nemmere når der er en faktor mindre du skal holde styr på i avlen  ??? Hvis du er af en anden mening må du da meget gerne begrunde den  ???

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Udvikling/godkendelse af serama i DK
« Svar #19 Dato: 13 December , 2011, 16:55 »
Jeg har skam lidt serama gående....

Serama er godkendt i EE, men skal stadig op som nyopdræt i Danmark. Problemet for mig var jo at jeg mistede mæsten alle sidste vinter, eneste der var tilbage var en lille fin hane som i dag stadig ligger på omkring 350gram.

Hvordan de skal dømmes vil komme an på en vurdering på LU hvor der vil blive taget stilling til farven, og hvad man gør der. Det er hvad jeg har fået og vide, så det forholder jeg mig jo til. Dog mener jeg man skal droppe de farver og gøre som de gør ovre i England, hvor point ikke gives på farve men andre punkter i stedet.

Der skal arbejdes en del med type, og det kan næsten ikke siges nok...typ, type, type  :)

Farven må man se på senere hen, men en egentlig renavling af farven skal man regne med tager mange år.

Jeg tror jeg har omkring 4,7 serama pt. de yngste fra efteråret. Den ene han har gule øreskiver og skal derfor nok slagtes.


Offline Sydsjælland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 159
    • http://www.stutteriedelweiss.dk/
Sv: Udvikling/godkendelse af serama i DK
« Svar #20 Dato: 13 December , 2011, 16:59 »
Jeg dog stadig også 2.6 gående :).

Men da araucanaerne og silkehønsene fylder mere og mere, måtte nogen vige pladsen ;D
Store silkehøns i sorte, perlegrå og dalmatiner alle med skæg.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Udvikling/godkendelse af serama i DK
« Svar #21 Dato: 13 December , 2011, 17:08 »
Nu fik jeg jo et par fra dig Frank, er de nogen som ville kunne indgå i evt. avl eller er de helt ved siden af?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Sydsjælland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 159
    • http://www.stutteriedelweiss.dk/
Sv: Udvikling/godkendelse af serama i DK
« Svar #22 Dato: 13 December , 2011, 17:16 »
Det er fine dyr du fik :)
Store silkehøns i sorte, perlegrå og dalmatiner alle med skæg.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Udvikling/godkendelse af serama i DK
« Svar #23 Dato: 13 December , 2011, 17:19 »
Weeeee, alle tiders. Så skal der laves kylle-ryller til den helt store guldmedalje *p *p

Tænker at jeg vil opdele drivhuset i 2 så jeg kan lave avlsarbejde derinde. Hvad siger i til det?

Hov, jeg bliver nød til at have en høne eller 2 mere, men det kan jeg vel "bare" selv lave, eller......?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Udvikling/godkendelse af serama i DK
« Svar #24 Dato: 13 December , 2011, 17:21 »
Michael, det jeg har læst og hørt om serama, er at de findes i flere vægtklasser, det kan være svært at beholde størrelsen, jeg har hørt, at der skal rigtig mange kyllinger til, for at få nogle enkelte gode typede dyr. Kyllingerne er sarte og mange kommer ikke ud af ægget, jeg kan ikke lige huske klækningsprocenten/overlevelsesprocenten. Så ja, der er en faktor mindre pga. farven, til gengæld er de øvrige faktorer udfordring nok.
Det er ikke bare at lægge 20 æg til rugning, forvente 20 kyllinger, hvor der er mange gode.
Håber det var forklaring nok, ellers må du uddybe. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Udvikling/godkendelse af serama i DK
« Svar #25 Dato: 13 December , 2011, 17:24 »
Jeg synes at have læst mig frem til at der er en sussec-rate på ca 80%, det vil sige at 20% ikke klækker.

Jeg har også fået læst mig frem til at de ikke er så vanskelige som mange gør dem til.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Sydsjælland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 159
    • http://www.stutteriedelweiss.dk/
Sv: Udvikling/godkendelse af serama i DK
« Svar #26 Dato: 13 December , 2011, 17:26 »
Det er vigtigt at ruge på de første æg = små kyllinger.

Har fået rugeæg fra 3 steder i europa, og min opfattelse er at de aldrig sender æg fra de mindste høns. Selvom jeg har været villig til at betale 7 euro pr æg...

Det er helt sikkert størrelsen og typen der skal arbejdes mest på til at starte med.
Store silkehøns i sorte, perlegrå og dalmatiner alle med skæg.

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Udvikling/godkendelse af serama i DK
« Svar #27 Dato: 13 December , 2011, 17:32 »
Jeg ville tro at Serama's type er ret svær at lave, ligesom med Chabo.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Udvikling/godkendelse af serama i DK
« Svar #28 Dato: 13 December , 2011, 17:35 »
Michael, det jeg har læst og hørt om serama, er at de findes i flere vægtklasser, det kan være svært at beholde størrelsen, jeg har hørt, at der skal rigtig mange kyllinger til, for at få nogle enkelte gode typede dyr. Kyllingerne er sarte og mange kommer ikke ud af ægget, jeg kan ikke lige huske klækningsprocenten/overlevelsesprocenten. Så ja, der er en faktor mindre pga. farven, til gengæld er de øvrige faktorer udfordring nok.
Det er ikke bare at lægge 20 æg til rugning, forvente 20 kyllinger, hvor der er mange gode.
Håber det var forklaring nok, ellers må du uddybe. :D

Nej det er den engelske version der har vægt klasser, den som er fra EE har ingen og det er jeg glad for. Kan ikke huske vægten men mener den er max 500gr for haner.

der skal rigtig mange kyllinger til, afhængig af afstamning. Det gode er at selv de mindre gode kan avle super typer, alt ligger i deres gener allerede. Har man en % på ca 50 så skal man være tilfreds med det, jo mindre æg jo færre kyllinger får man er min erfaring. Men der kan sagtens komme store serama ud af små æg og omvendt.

Kyllingerne er meget sarte især overfor træk, selv den mindste smule. De kan falde om på ryggen og ikke selv komme op igen de første 3 ugers tid, derfor skal de jo have en del opmærksomhed.

Det er ikke den nemmeste race og avle på, eller at have gående i de hårde vintre. Men tilgengæld har de jo et supert væsen  ;)


Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Udvikling/godkendelse af serama i DK
« Svar #29 Dato: 13 December , 2011, 18:05 »
Tak fordi du uddybede Michael Nielsen /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk