Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hold da helt op jeg er bare fuld af sp.  (Læst 3820 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Cirkeline Kyndesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
  • begynder kylling...
hold da helt op jeg er bare fuld af sp.
« Dato: 17 Juli , 2008, 21:09 »
Har hygget lidt med mine kyller her idag og har så opdaget at nogle af dem raller lidt og har lidt tynd mave. Skal jeg til dyrlægen ? eller er det noget jeg kan klare selv ?
 De er mellem 5 og 3 uger. Får kyllinge foder med lidt voksen foder blandet i. Hvis der er så spæder jeg til med rester eller grønt. Renser boxen 1 gang i ugen, da de jo er mange og "nifler" tit.

Knus Cirk
0.3 gravhunde, ca 80.000 buckfast bier og 4.6. gul orpington, 1.3. blå orpington, 1.2 sort orpington og forhåbentligt en lille lab pige på vej...

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: hold da helt op jeg er bare fuld af sp.
« Svar #1 Dato: 17 Juli , 2008, 21:30 »
En stor håndfuld havregryn, en halv l yougurt 2 fed knust hvidløg, og lidt knust grillkul, det hele røres sammen og serveres for kyllerne, ingen tager skade af det, men de der evt. er lidt løse i maven får glæde af yougurten og grilkull, og hvidløg er bakteriehæmmende, et par dage med sådan en portion, vil nok løse problemet.  ;D
Se desuden hønseguf i lexicon.






Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: hold da helt op jeg er bare fuld af sp.
« Svar #2 Dato: 17 Juli , 2008, 21:37 »
Går, eller sover, de et sted hvor der evt. er træk?
Den tynde mave kan godt være de foder skift de har haft inden de nåede til sverige. Men at de raller har ikke noget med forskelligt foder at gøre.
Ellers ville jeg også prøve Ina´s forslag.
Jeg har ikke selv prøvet det men (bla.) Tommy herinde fra anbefaler at give dem cola når de har lidt dårlig mave.

Til andre uforstående så kommer kyllingerne fra en avler i nærheden af mig. Så jeg har hjulpet pernille/cirkeline med at få dem fragtet til sverige.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Cirkeline Kyndesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
  • begynder kylling...
Sv: hold da helt op jeg er bare fuld af sp.
« Svar #3 Dato: 17 Juli , 2008, 21:53 »
som skrevet så gjort.
 Hmm gad vide om det giver fine fødder også. Altså kylle fødder, de tramper jo rundt i det. Nå det kan jo være at gæster ny tror at det er falaffel kyllinger med pedicure ;D.
0.3 gravhunde, ca 80.000 buckfast bier og 4.6. gul orpington, 1.3. blå orpington, 1.2 sort orpington og forhåbentligt en lille lab pige på vej...

Offline Cirkeline Kyndesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
  • begynder kylling...
Sv: hold da helt op jeg er bare fuld af sp.
« Svar #4 Dato: 17 Juli , 2008, 21:56 »
@danny

Hej igen, tusind tak for fragten. De går i en lille box uden mulighed for træk. Har nemlig gennemtænkt placering aht træk og andet. Nu er de fodret og de får igen de næste par dage og fremover et par gange om ugen.  ;)
0.3 gravhunde, ca 80.000 buckfast bier og 4.6. gul orpington, 1.3. blå orpington, 1.2 sort orpington og forhåbentligt en lille lab pige på vej...

Offline Cirkeline Kyndesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
  • begynder kylling...
Sv: hold da helt op jeg er bare fuld af sp.
« Svar #5 Dato: 17 Juli , 2008, 22:22 »
et nyt sp:

Nu skal vores æg snart til at klække. Vi har derfor lavet vant testen. Der var 2 æg der sank men blev stående oprejst. Er det fuser æg eller hvad ? Har lyst alle æg og fjernet dem der var ubefrugtet.  :o
0.3 gravhunde, ca 80.000 buckfast bier og 4.6. gul orpington, 1.3. blå orpington, 1.2 sort orpington og forhåbentligt en lille lab pige på vej...

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: hold da helt op jeg er bare fuld af sp.
« Svar #6 Dato: 18 Juli , 2008, 22:09 »
et nyt sp:

Nu skal vores æg snart til at klække. Vi har derfor lavet vant testen. Der var 2 æg der sank men blev stående oprejst. Er det fuser æg eller hvad ? Har lyst alle æg og fjernet dem der var ubefrugtet.  :o

Der er mange forskellige holdninger til vandtesten. Men kort kan man sige at hvis ægget rokker/bevæger sig så er der helt sikkert liv i. Om de flyder, siger ikke så meget om der er liv i eller ej.
Ved dem der flyder er luftblæren tilpas stor. Men der kan også komme kyllinger ud af æg der synker. Så det bedste er at lyse æggene, her kan man også på næsten alle tidspunkter se om der endnu er liv i fosteret.
At vandet så måske gør at klækningen går nemmere er en anden sag. Mine æg (eller mine høns' æg) klækker fint uden nogensinde at blive lagt i vand.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: hold da helt op jeg er bare fuld af sp.
« Svar #7 Dato: 18 Juli , 2008, 23:08 »
ja jeg lyser også og mine klækker fint. Jeg bruger lyseren fra america thisted og den er altså super god. En lille anbefaling  :) Det eneste vand jeg har i min rugemaskine er 2 køkkensvampe med vand. Det er meget nemt at gøre rent.
Venlig Hilsen
Lisbeth