Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hane i cider.  (Læst 7273 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Hane i cider.
« Dato: 27 November , 2009, 13:28 »
1 kylling/hane
champignon (en bakke eller 2, alt efter hvor vild man er med dem)
bacontern
laurbærblade, timian og rosmarin
bredbladet persille
løg (4 små i kvarter, eller et par store i både)
Lidt olie/smør
salt, peber
rigtig æblecider (ikke det søde sodavandssprøjt)
Lidt fløde.
evt. jævning og æbleeddike

Tilbehør: frisk båndpasta, flutes og en grøn salat

Start med at brune champignoner, bacontern og løg i både i lidt fedtstof. Tag op og gem
Parter kyllingen, og brun stykkerne. Smid bacon m.m. ned til hanen igen. Hæld cider på så det knap nok dækker, og kom et par laurbærblade, en kvist timian og en stilk rosmarin ned til kyllingen. Krydr med salt og peber.
Lad det hele simre en times tid.
Tag dyret op. Fisk krydderurterne op. Rør et skvæt fløde i og jævn evt. sovsen.  Dyret tilbage i gryden, drys med hakket persille, og server så med tilbehør efter eget valg.
Hvis cideren er for sød, kan man hælde lidt æblecidereddike i sovsen. Smag dig frem.
God fornøjelse. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline G. Lausen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 503
  • Grafitti :)
Sv: Hane i cider.
« Svar #1 Dato: 27 November , 2009, 14:48 »
ØØJJ.... hvor lyder det lækkert   :)


er især vild med frasen "et skvæt fløde"!! *GG* ... men har altså kun EN hane... og han må nok hellere blive hos damerne.. ::)
rigtig god weekend...

PS:.... kan en høne ikke bruges... æggene er for lyse til at det kan være min barnevelderhøne... så må være en af wyandotterne i stedet... der er begyndt at lægge æg.... :o
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hane i cider.
« Svar #2 Dato: 27 November , 2009, 17:49 »
Jo selvfølgelig kan du bruge en høne. Der plejer bare at være mest overskud af haner ;)
Jeg putter også hjerte, lever og kråsen med. Jeg er nemlig vild med indmaden også.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Hane i cider.
« Svar #3 Dato: 06 December , 2009, 20:28 »
Opskriften er nu testet :D
Jeg måtte godt nok skifte cideren ud med æblejuice + eddike af praktiske årsager, men retten blev stadig rigtig god!

Alle fra den kræsne 9-årige til den appetitløse 79-årige gnavede lystigt løs og sagde "det må du godt lave en anden gang".

Det gør jeg så nok! :D

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hane i cider.
« Svar #4 Dato: 09 December , 2009, 08:38 »
Dejligt at ens opskrift kan bruges, og fedt at du ikke lader dig gå på af en bagatel som at rigtig cider ikke er så let at få fat på.
Jeg er så heldig at min gode ven og nabo samt min bedre halvdel har eksperimenteret en del med ciderproduktion i år, og så har vi koner jo måttet lægge gane til når der skulle prøvesmages. Det blev nu rigtig godt, og jeg er ret imponeret over dem, især når man tænker på at det ikke er noget de ellers har forstand på. /o
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Hane i cider.
« Svar #5 Dato: 13 Februar , 2010, 20:23 »
Den opskrift her bør ikke drukne i mængden.

Henriette ! Den er bare super. Jeg lavede den her i aften, og den blev rost mere og mere efterhånden som tallerknerne hos familien blev tømte.
Du ved, vi er jo jysk afstamning og man holder som regel lidt igen med superlativerne, men den endte med 6 stjerner af 5 mulige.
Hanen var en Jersey kæmpe, og cideren var en fin en med 5,5% alkohol, - hik.
Hilsen
Peter

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hane i cider.
« Svar #6 Dato: 15 Februar , 2010, 08:23 »
Takker, Agger  ;D Ja, det er også en opskrift der lynhurtigt er blevet en familieklassiker hjemme hos os.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Hane i cider.
« Svar #7 Dato: 16 Marts , 2011, 11:17 »
Så - nu skal jeg snart have gjort alvor af at prøve den her opskrift - men lige et lille opklarende spørgsmål ang. æblecideren...

Kan der anbefales et særligt mærke? hvor købes det? da jeg sendte konen ud efter noget den anden dag kunne hun kun finde det "billige sodavandssprøjt" som du (Henriette) nævner i opskriften og så noget æblecidereddike - og det skal det vel ikke være?
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hane i cider.
« Svar #8 Dato: 16 Marts , 2011, 11:41 »
Hej Morten. Nej, du skal have fat i noget "rigtig" cider. Ørbæk bryggeri laver noget, men man kan også købe skønne franske og engelske cidere. Vi er her oppe i noget der minder om luksusøl eller en flaske vin i pris, men smagen er også derefter. Man kan til nød bruge noget god æblejuice og æblecidereddike for at efterligne smagen. Den gode cider skal nok skaffes i et større supermarked/specialbutik. Jeg kan rigtig godt lide et glas god cider i stedet for en kold øl om sommeren. Min nabo laver det selv, så vi er heldige at have en god forsyningslinie. (Vi er så begyndt at brygge øl selv for at have noget at bytte med. ;D)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Hane i cider.
« Svar #9 Dato: 16 Marts , 2011, 13:12 »
Er sommersby for hipt ?

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hane i cider.
« Svar #10 Dato: 16 Marts , 2011, 13:13 »
Måske kunne man bruge den nye sure sommersby, men den søde er ikke andet end æblesodavand med alkohol.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Hane i cider.
« Svar #11 Dato: 16 Marts , 2011, 13:15 »
ok, jeg må på jagt i supermarkedet.
Jeg har en høne på 1600 gram i køleskabet der sikkert vil trives med din opskrift.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Hane i cider.
« Svar #12 Dato: 21 April , 2011, 20:22 »
Så bliver opskriften afprøvet i morgen, med den "nye" Somersby "Limited edition" der kan fås i "champagneflaske" i supermarkederne for tiden - håber det går an...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hane i cider.
« Svar #13 Dato: 21 April , 2011, 20:42 »
Hmm ;) jeg fandt noget i superbest i Hjørring, noget økologisk. Det smagte fantastisk
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hane i cider.
« Svar #14 Dato: 21 April , 2011, 22:04 »
Man må konkludere at "rigtig" cider er en mangelvare her i landet, og det er en skam, for det smager skønt. Jeg bor ved den by (Allested-Vejle) hvor Løgismose har deres mejeri og desuden har en lille butik med deres oste og importvarer. Der fandt jeg nogle skønne franske cidere der fik mig i gang med at afsøge markedet for andre af den slags produkter. De kan helt klart anbefales, både som skøn sommerdrik og i madlavning.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)