Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Termostat, Comfort TS-7000  (Læst 9953 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wahanna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Termostat, Comfort TS-7000
« Dato: 13 Marts , 2011, 19:42 »
hej alle i dejlige fjerkræ intresserede mennesker

Jeg har 2 ruge maskiner begge med en termostat fra america thisted - men har haft dem lånt ud og nu er værdierne ændret i termostaterne -- er der mon nogen der har standart instillingerne til dem - de de kører godt med disse i mine maskiner

værdier som jeg mangler

P = ?
I = ?
D = ?

og er der nogen der ved hvad de andre værdier er fra standart vil jeg også gerne vide det :)


 
0.1 Breton
1.9 Fasan
2.5 lys Sussex


Listet i prioteret orden :)

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Termostat, Comfort TS-7000
« Svar #1 Dato: 13 Marts , 2011, 21:15 »
Har tilfældigvis lige her til aften indstillet en termostat af andet fabrikat til min nye hjemme byggede ruge maskine. Så prøv flg. værdier.

Fabriksindstillingerne er, som jeg har testet, er gode. De holder 37,8 - 37,9 grader Celcius knivskarpt i min maskine. De er:

P = 5.0
I = 240
D = 60

Min termostat kan også køre et "Auto Tune" program så den selv udregner de bedste værdier til de forhold den skal arbejde under. Det tager ca. en time og værdierne der kommer ud af det har jeg også testet. De holder 37,7 - 37,8 grader Celsius knivskarpt og er flg.:

P = 1.0
I = 371
D = 71,4

Husk iøvrigt at du altid ved at sætte P = 0 får en almindelig ON/ OFF regulator ud af det og gør jeg det ligger temperaturen i min maskine på 37,6 - 38,0 grader Celsius. Egentlig ikke så dårligt.

Alle værdierne skal ses i forhold til et indstillet sætpunkt på 37,8 grader Celsius og en hysterese på 0.

Kender ikke den termostat og maskine du har, men husk at justere hysteresen op hvis den går i selvsving ved en værdi på 0. Ellers ødelægger eller overbelaster du udgangsrelæet hvis de klapre hele tiden.

Skriv igen og fortæl hvis det virker
Mvh

Claus

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Termostat, Comfort TS-7000
« Svar #2 Dato: 13 Marts , 2011, 21:27 »
Har iøvrigt lige googlet din termostat og kan se at den også har Auto Tune funktion. Så bare brug den, så udregner den selv de bedste værdier til netop dine maskiner.
Mvh

Claus

Offline Wahanna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Termostat, Comfort TS-7000
« Svar #3 Dato: 14 Marts , 2011, 22:37 »
De værdier er helt bestemt ikke værdier min maskine kan lide - svinger mellem 35 og 42 grader ved disse værdier.

autotune værdierne er netop problemmet . min kammerrat har fået kørt auto tune på begge termostater og nu svinger den en halv grad hvor den før kørte klippe stabilt op på 37,9 og et øjeblik efter stod den fuldstændig fast på 37,8 grader for at blive der til maskinen var værdig med at ruge... ikke fordi det realt er et problem.. men nok mere min trang til at den altid skal stå helt fast på den instillede værdi nu hvor jeg ved at den kan :)

må vist igang med det hårde arbejde - det er at justere en PID regulator manuelt  er jo et lang varende projekt  :)

Maskinerne er begge hjemme byggede - (nøjagtig kopi af træ ruger) med auto vending og auto fugtighed... dejligt med  billige maskiner der bare kører og klækker rigtig godt :)  ::)

Auto tune værdierne er i den ene maskine

P = 284
I  = 184
D = 134

Og i den anden

P = 280
I  = 175
D = 124

det skal sige at maskinerne er identiske og står i samme rum så auto tune bør vel ramme nøjagtig de same værdier vis det ellers virkede ?! :o
0.1 Breton
1.9 Fasan
2.5 lys Sussex


Listet i prioteret orden :)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Termostat, Comfort TS-7000
« Svar #4 Dato: 15 Marts , 2011, 07:39 »
Den gamle tommelfingerregel er at sætte reguleringen til kun P, skrue op for forstærkningen til den oscillerer. P-delen skal så sættes til ca. den halve værdi den har når den oscillerer. I og D delen er lidt mere tricky, for her skal periodetiden for svingningen kendes.. og den er ikke helt klar med de værdier som er opgivet. Men forholdet mellem I og D skal normalt være 4. (I-delen størst). Passer også med Kafkas' default værdier.

Held og lykke med tuningen...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Termostat, Comfort TS-7000
« Svar #5 Dato: 15 Marts , 2011, 08:23 »
Kan ikke rigtig forstå dine Auto tune værdier, er det de Auto tune værdier din kammerat har lavet?

I så fald prøv at køre Auto tune funktionen igen - det kan være din kammerat efterfølgende har justeret værdierne manuelt. De ser lidt mærkelige ud og virker jo åbenbart heller ikke perfekt.

Ellers må du igang med manuelt at justere den.

Det lyder spændende med din automatiske fugt styring - hvordan har du lavet det og hvilke dele har du brugt (hvor er de evt. købt)?

Jeg vil indtil videre kun bruge bakker i min maskine, da jeg ikke har fundet ud af nogen god automatisk løsning.     
Mvh

Claus

Offline Wahanna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Termostat, Comfort TS-7000
« Svar #6 Dato: 15 Marts , 2011, 18:48 »
Så fik jeg maskinerne justeret så den igen kører som den skal -

befugtningen er lavet ved hjælp af noget elektronik som er sat sammen af fløgende dele "fugt følsom resistor - programer bar ic er . et par relæer og en del modstande osv.. og et lille vand kar med flydende varme legme -fik en af mine kammerrater til at lave kresløbet da jeg ikke har så meget for stand på det som ham... 

Det virker så på følgende måde - når tempraturen er lavere end den instillede fugtighed , varmer varmelegmet vandet i karet og får lidt til at for dampe. og derved hæver fugtigheden sig . (hysteresen er sat til 2 %)

det er egenlig lavet med automatik til automatisk vand opfyldning - men den del har fået karet til at flyde over et par gange . så nu fylder jeg bare op 2-3 gange under en rugning
0.1 Breton
1.9 Fasan
2.5 lys Sussex


Listet i prioteret orden :)

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Termostat, Comfort TS-7000
« Svar #7 Dato: 16 Marts , 2011, 12:10 »
Hej.
Har købt en 70 ægs træruger fra America. Synes den kører af H.... til.

Det er den nye med digital styring Comfort TS-7000C.

Ville gerne ind og se de værdier I snakker om, men kan ikke finde dem.
Det eneste er alarm, køletemperatur og så det P som i taler om.

P er sat til 0. Hvordan, finder jeg de andre værdier?

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Termostat, Comfort TS-7000
« Svar #8 Dato: 16 Marts , 2011, 13:23 »
Hvis P er sat til 0 så virker din termostat som en proportional regulator. Så er I delen (integral delen) og D delen (differential delen) sat ud af kraft. Den bedste regulering fåes i sagens natur med alle 3 funktioner i brug.

Når jeg finder P værdien i min regulator, som jo er af et andet fabrikat, ligger I værdien og D værdien lige bagefter P værdien i menuen. Så det kunne jeg forestille mig også gør sig gældende på din regulator.

Fulgte der ikke en manual med til regulatoren?

Ellers må Wahanna lige på banen.
Mvh

Claus

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Termostat, Comfort TS-7000
« Svar #9 Dato: 16 Marts , 2011, 15:22 »
Det kan også været at det er noget andet der er 0. Jeg fandt en beskrivelse på nettet. Det står bare ikke hvordan man kan komme til og kigge/ændre på disse værdier.

Ved ikke hvad det sket. Den kørte fint, de første 4 dage. Der kunne jeg se at den tænde og slukkede med små interval på den indstillede temperatur.
Nu kører den langt ned og langt op. Gennemsnittet er der det skal. Synes bare ikke jeg ændret på noget. Kan bare ikke få værdierne fra America.
Det irriterer mig lidt.

Prøver og lave en ny tråd og se hvis det er nogen der har denne type maskine. Den er helt ny og har erstattet den gamle med elektronisk styring.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)