Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hjælp, min høne er ret svækket af blodmider  (Læst 22513 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: hjælp, min høne er ret svækket af blodmider
« Svar #30 Dato: 14 Juni , 2010, 16:50 »
Mider kan godt bide mennesker, ligesom f.eks. kattelopper kan, og det klør, men de kan ikke overleve på menneskeblod.
Staldchock og Insektfri fra Matas er det samme produkt.

@Lene, ja, man kan kalke træ  /o Og hvis man kalker en dag med en lun vind, kan dyrene komme ind samme dag, det skal bare være tørt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: hjælp, min høne er ret svækket af blodmider
« Svar #31 Dato: 14 Juni , 2010, 16:51 »
Kalk tørrer ret hurtigt, så efter et døgnstid kan du godt sætte dyr ind...
Skal det være rigtigt hvidt kan man bruge kulekalk, det hvidter mere end hydratkalk, men er måske også noget dyrere, før i tiden havde gårdene en kalk kule hvor bønderne selv læskede kalk, det er noget af det bedste og mest holdbare, kulekalk kan købes i spande i de fleste foderstoffer og byggemarkeder.

Offline Piaogpeter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: hjælp, min høne er ret svækket af blodmider
« Svar #32 Dato: 14 Juni , 2010, 20:05 »
I denne tråd står beskrevet at det er en god ide at kalke i solskin, for så tører det hurtigere og hønsene kan så komme ind når det er tørt.

Hilsen Pia

Offline Piaogpeter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: hjælp, min høne er ret svækket af blodmider
« Svar #33 Dato: 14 Juni , 2010, 23:22 »
ok, jeg var i Danish Agro som ligger en spytklat fra min bopæl og var rigtig øv over at de ikke havde læsket kalk, men i stedet noget man selv skulle læske, hvad det så betyder. Så jeg synes det er svært når der er så meget på markedet som egentligt er det samme men hedder noget forskelligt. Jeg fik så ikke købt læsket kalk, da jeg ikke helt fatter hvad det er når man det ene sted kan købe det færdigt og andet sted skal man selv blande det, og med hvad?

Jeg har nu købt trinol turbo jet mod fluer og hvepse, som også kan bruges til mider. Det skulle være det samme som chok som er det samme som insektfri spray. Så vidt så godt. Købte også Derisic som er utøjsmiddel til dyr, i pulverform. Kom vist af med en mindre formue uden at vide, om jeg har købt det rigtige. Men Marianne, synes en skrev at man skulle bruge begge de ting som du skriver er det samme. Jeg forstod det som om at man skulle pudre med chok og sprøjte med insektfri spray og at sidstnævnte skulle dampe af før høns måtte komme derud igen. Selvom jeg godt nok læste at du havde brugt sprayen til høns også. Men det er jo en gift som jeg har forstået.
Nå, men jeg har til aften sporadisk sprayet på siddepinde og under disse, nærmest i panik for de stakkels høns ikke skulle belemres endnu en nat. Og så er høns blevet pudret der hvor jeg i tidligere indslag blev foreslået. Og jeg har fjernet sorte klemme og tykke spindelsvæv i stride strømme. Ikke fra min tid, men tidligere ejer....og næste projekt er støvsugning og afvaskning. Og næste projekt er sprøjtning og slutlig... sikkert torsdag.... kalkmaleri på hele hønsehuset.
Skal nok også have skruet sidde pinde af og købt nogle helt nye... samt nyt bræt hvor de sidder.... Der er nemlig en "lomme" nedenunder hvor der gemmer sig rigtig mange mider. For brættet sidder på skrå. Gad vide om man kan fuge med silicone? Det bliver sgu flottere end mit eget hus.
ps. dejligt at mider ikke bliver siddende på os. Det vil jeg lade gå videre.

Nat nat fra Pia

Offline Piaogpeter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: hjælp, min høne er ret svækket af blodmider
« Svar #34 Dato: 28 Juni , 2010, 13:38 »
Hej igen igen, jeg skal igang med at kalke mit hønsehus og da jeg skulle handle det kunne jeg ikke købet det som I kalder "læsket kalk", men hhv stampet kalk og kulekalk. Jeg har nu købt stampet kalk som jeg fik beskrevet af forhandler, at det er kalk som er læsket og derfor færdig blandet. Så langt så godt. Der ligger noget vand foroven og en pasta agtig grød nedenunder. Det er umuligt for mig at få det blandet sammen for det vil ikke lade sig blande. Der står på bøtten, at det vand som hænger ved er noget som er gået fra. Og så synes jeg der står at den skal blandes. Jeg er forvirret da den jo netop var blandet iflg forhandleren. Den pasta grød der ligger i, kan ikke køres rundt eller påføres, da den er meget tyk. Jeg har fået adskille gode råd men skal desværre have det ind med syvtommersøm og meget detaljeret hvordan den kalk ser ud når den påføres. Altså, jeg har vand foroven af bøtten og tyk pasta/grød nedenunder. Hilsen Pia

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: hjælp, min høne er ret svækket af blodmider
« Svar #35 Dato: 28 Juni , 2010, 14:24 »
Stampet kalk bruges i forholdet 1 til 5, En del kalkdej til fem dele vand, det skal blandes kraftigt inden brug, her vil en boremaskine påmonteret et piskeris være en stor hjælp.

Brug evt. sikkerhedsbriller, kalk er stærkt ætsene...

Offline Piaogpeter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: hjælp, min høne er ret svækket af blodmider
« Svar #36 Dato: 28 Juni , 2010, 14:29 »
Hej Bjørn, tak skal du have. Jeg troede det var blandet og lige til at bruge. Men ellers kan jeg måske følge anvisningen på bøtten, da det er deres forhold som kalken er lavet efter? Hilsen Pia

Offline Piaogpeter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: hjælp, min høne er ret svækket af blodmider
« Svar #37 Dato: 28 Juni , 2010, 14:36 »
Ok, jeg har lige læst på spanden nøjagtigt hvad du beskriver. Tak for det. Lige til sidst... jeg forventede at jeg kunne gå igang i morges men nu er det sent med dog stadig ret varmt. Vil du anbefale at jeg venter til i morgen eller kan hønsene komme ind i aften ved 20-21 tiden? Hilsen Pia

Offline Piaogpeter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: hjælp, min høne er ret svækket af blodmider
« Svar #38 Dato: 28 Juni , 2010, 15:50 »
nå, jeg har kalket så jeg er gul og grøn .... og hvid overalt. Nuvel, fandt desværre en af disse sataner selvom jeg har støvsuget og afvasket. Jeg må have sprøjtet med insektfri spray men er i tvivl om jeg må det her hvor jeg netop har kalket, eller om jeg skal vente til i morgen. Tør ikke bruge det på hønsene men har noget puder omend jeg er i tvivl om det er godt nok. Gisp, sikke noget bare fordi en godt vil være hønse holder.

 :'(