Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvis man nu fortryder man har købt slagtekyllinger... Update #22  (Læst 17098 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tinakristensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
Tak for velkomsten :)
Vi har nu været herinde et stykke tid og suget til os og læst en masse god info. Dejligt.
Jeg kan se Marianne, at du har flere haner? Går de sammen uden ballade? Nu har vi en masse dværg wyandotter kyllinger. Vil meget gerne supplere dem med nogen store høns. Så vi kan få lidt æg allerede her i sommer, når hønsegården engang bliver færdig. Er der nogen der passer godt sammen med dem. Det må helst være nogen der også lægger æg om vinteren. Er der nogen der kender en god avler her på fyn?

Jeg blev meget glad for jeres meninger om høns i haven. så ser det ud som, jeg kan overtale manden til det... ha ha
Så skal jeg så bare bekymre mig om naboens have og køkkenhaven. Hegner i køkkenhaven ind?


Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Alle mine haner har gået fint sammen det sidste år, men her i foråret, da der kom gang i testosteron'erne, gik det rivende galt, heldigvis faldt det sammen med mit nye hønsehus var færdigt, så jeg havde mulighed for at opdele dem i stammer.
Mht. hegn har jeg et ca. 60 cm højt hegn ind til naboen, hønsene kunne sagtens flyve over, hvis de ville, men det gør de ikke; nu har jeg også de såkaldt svære (tunge) racer, hvis man da kan tale om tung, når det gælder dværghøns *f
Dværgwyadotter er såmænd slet ikke så tossede, når det gælder æglægningen, de lægger æg på omkring 45 g, blommerne er meget store og de er gode æglæggere vinteren i gennem, så det er bare fint I har dem.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline alfa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 232
Mine Plymmer er i dag 9 uger gamle - stadigvæk lige forslugne  /d

Den første er begyndt at ligge mere - og går kun få meter ad gangen - den ser "frisk" nok ud (øjne, fjer, kam) så det kan kun være benene det er galt med  :-\

Min plan fra starten var at jeg ville køre dem til fjerkræslagteriet i Dannemare - og jeg har lige talt med dem for at hører hvornår jeg kan komme med mine 10 stk.
Mit håb var at jeg kunne komme med dem hurtigt, men de vil gerne have samlet lidt flere før de starter "op".

Jeg vil selvfølgelig sørge specielt for den kylling der har problemet - og ser den ud til at lide - kommer den en tur i hønse himlen før sine søskende.

Bare de andre ikke "bukker" under sådan een efter en det kan jeg nok ikke holde ud at se på  :(

Mange hilsner
Anita
1.3   Dværg Kochin
0.2   Dværg faverolles, laksefarvede
0,0,2Dværg wayndotter

1.0 Westie.
0.1 Cairn/Westie

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sådan gik det også her - de lagde sig en efter en. Heldigvis har min mand ikke noget imod at slagte dem. Så de røg i fryseren i samme tempo som de fik gangproblemer. Tager man to ad gangen er det nu heller ikke så slemt at slagte.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lyysa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
Lige mine tanker om disse kyller.

Med hensyn til smag må jeg  /d ved lys sussex. De smager ikke af noget syntes jeg.
Wyandotter er langt mere smagfulde.
Men endnu mere smagfuld er italienere. De er dæleme gode.
Mest ringe er dog disse plymme rocks når det kommer til god smag. Jeg tror det er det korte liv der medfører at de ikke smager af ret meget. Men det skal så siges at vi selv har dem. Og er glade for dem.

De er søde. Og ja de vokser hurtigt. Men det kommer vel ikke bag på nogen. Det er det de kan. Det er derfor vi har dem. Der er ikke ret meget der kan konkurrere med tilvæksten / kg foder. Og det har også værdi når man som os har meget lidt at gøre med.

Og det kan man få andre racer til, ved krydsningsavl.
Hvis du krydser foreksempel lys sussex og dorking/brahma så skulle tilvæksten være omtrent som med plymmerne. Men det er vel ikke målet når det er tilvæksten der bekymrer.


Jeg håber du finder på noget der passer til dit temperament.
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Jeg havde ikke lige regnet med italienere nævnt som gode slagtehøns, alle snakker om hvor benede de er. Men jeg tror godt på at der findes mere smagfulde racer end plymmerne og måske også sussex. Har hørt faverolles smager fantastisk. Jeg vil dog ikke købe kyllinger med direkte det formål at slagte, men man kan da godt overveje når man bestemmer sig for hvilke racer man vil have, om man evt. kan bruge overskuddet af haner til slagt.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Har smagt både blomsterhøns og araucana, og jeg må nok sige at araucana er bedst. Blomsterne har ikke meget kød, og er forholdsvis seje i det, men det er måske bare fordi det er landhøns :)

Hvis jeg skulle vælge, så ville jeg tage maran. De har et kæmpe brystparti! (kig billeder i mit galleri) de bliver store, meget endda og jeg tror da også at de smager fint :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
DET gør de. Jeg har efterhånden smagt mange racer og maraner er de bedste i mine øjne.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
DET gør de. Jeg har efterhånden smagt mange racer og maraner er de bedste i mine øjne.

Pussigt for Ham Per jeg købte æg af sidste år sagde at de ikke var værd at spise nærmest ikke engang koge suppe åp.. han smed alle sine ud!

JEg havde jo håbet at jeg skulle smage maran sidste år, men fik solgt alle med hoved på.... og noget tyder på at det også i år bliver udsolgt . Men ok det er sq også lidt sjovere at sælge med hoved ;) Så må vi kløjes i smølfestege ;) (og forhåbentlig lækker andesteg)

Nogen der har smagt araucana?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Men hvad er det nu lige de hedder de der hønse bulldogs...indiske eller mod. engelsk kamphøns.... er du SÅ færdig de har brystparti.... :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Så vidt jeg har læst mig til på nettet er indiske kamphøns seje som sålelæder men smager godt! De er vist rigtigt gode at krydse med sussex, dorking osv. for at lave en stor kylling med meget brystkød.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
@Wanda Vi er blevet megt positivt overraskede over Araucanaerne som slagtedyr. De har noget finttrevlet saftigt kød, der smager mildt af høns. Det er haner, vi har smagt flest af og vi er færdige med at købe/udruge "slagtekyllinger". I øvrigt er der meget mere kød på dem end de ser ud til. Hanerne vejer grydeklar 2000-2500 gram. Rigeligt til to mennesker i et par dage samt lidt til kattene /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Wanda, de smager rigtig godt ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Jeg får snart kyllinger af både maran, araucana(blandinger) og barneveldere, da jeg var så heldig at få nogle rugeæg af disse raser forærende til min første rugning i maskine :) Og så har jeg araucanakyllinger og wyandottkyllinger gående. Så jeg får da smagt lidt forskellige haner med tiden :)

Offline Stade

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 63
  • Sussex 0,2,17 Brahma 1,2 krydsninger 1,0,17
Jeg har de sidste sæsoner haft industri plymoer og har ikke haft ben problemer - jeg fodrer behersket med byg/svinefoder og masser af græs og grønt fra haven. Dyrene har været præcis lige så sunde som de sussex jeg også opdrætter til fryseren. Sidstnævnte smager dog klart bedst da industri plymoerne efter min mening godt kan være lidt grove i kødet. Men, blot for at understrege at det kan lade sig gøre at have et hold sunde og veltilfredse industrikyllinger. Om man så finder det etisk eller ej er en helt anden snak, men det vigtigste for mig er dyrenes trivsel.
Og det kom i avisen og det blev trykt og det er ganske vist: En lille fjer kan nok blive til fem høns!