Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 1 år og stadig ikke æg?  (Læst 4161 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline eldoni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
1 år og stadig ikke æg?
« Dato: 27 Marts , 2010, 09:49 »
Jeg er totalt nybegynder og har kun haft høns siden juli. Jeg er dog begyndt at overveje om jeg gør noget forkert, da jeg næsten ingen æg får. (jeg har lille tolmodighed :O)

Min lille flok består af en dv. Kocking fra marts 2009.(jf. bogen alt om høns den sikre rase hvis man vil have æg). Jeg ved med sikkerhed den er fra marts selv om den først flyttede ind i juli da mine børn var ude og se den klægge.

3 dv. Australorps (dog købt som Orpinton, oplyst at de var klægget april 2009)

1. dv wayndotter alder mellem 1 og 2 år.

Denne lille flok på 5 høns lagde deres første æg for 14 dage siden, men der kommer kun 1 æg hver 3 dag, hvilket tyder på kun en høne lægger æg. Efter hvilke fjer der ligger i reden tror jeg det er wayndotten som giver os lidt glæde.

Nu er vi sidst i marts, burde der ikke komme nogle flere æg?

jeg fodre med æglægningspiller, og rester fra husholdningen.....

Vh

Tonni

Offline alfa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 232
Sv: 1 år og stadig ikke æg?
« Svar #1 Dato: 27 Marts , 2010, 10:25 »
Hej - som nybegynder vil jeg helst ikke komme med alt for mange direkte råd.
Jeg har også dværgkochin (og bor på Amager  /o ) der er fra 2009 , de giver lidt over 1 æg hver anden dag (gennemsnit).
Jeg fodre med kanarieblanding (fra Amager mølle) iblandet lidt æglægningspiller, vi har forlænget de lyse timer et par timer morgen og aften.
Mange hilsner
Anita
1.3   Dværg Kochin
0.2   Dværg faverolles, laksefarvede
0,0,2Dværg wayndotter

1.0 Westie.
0.1 Cairn/Westie

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: 1 år og stadig ikke æg?
« Svar #2 Dato: 27 Marts , 2010, 11:05 »
Hmmm - lyder da mystisk  <J Er du sikker på, at der ikke er "nogen", der stjæler dine æg?

Jeg fodrer med æglægningsfoder, et par håndfulde hvede, lidt majs, rester fra køkkenet og hvad hønsene selv formår at finde ude i haven. Jeg henter p.t. 3-4 æg om dagen. Min lille nye høne, som blev klækket i starten af november, er netop begyndt at lægge de fineste små æg, så dine burde da være i gang  <S
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: 1 år og stadig ikke æg?
« Svar #3 Dato: 27 Marts , 2010, 14:38 »
Kan det være du fodrer dem for godt? Mange rester fra vores husholdning er ikke egnet i store mængder til hønsefoder.
Hilsen Susanne

Offline Eva

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 343
Sv: 1 år og stadig ikke æg?
« Svar #4 Dato: 27 Marts , 2010, 16:29 »
Det lyder sært med så få æg. Selv om det kan svinge meget.

Men jeg hældet til den med for meget køkken foder. Fede høns giver ikke mange æg, så mit forslag vil være prøv af fodre lidt mindre og se om det ikke giver påske æg.
Venlig hilsen
Eva

Offline eldoni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
Sv: 1 år og stadig ikke æg?
« Svar #5 Dato: 30 Marts , 2010, 09:08 »
hej og tak for de mange svar.

Det kan nu godt passe at jeg måske fodre dem for godt, det er jo hygge høns og med to unger som elsker hønsene får de en del :O)

Vh

Tonni

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: 1 år og stadig ikke æg?
« Svar #6 Dato: 30 Marts , 2010, 14:08 »
Er de fritgående? For så kan de meget vel ha' lavet en rede et sted i haven :) Det oplevede jeg engang, hvor jeg pludselig fandt en stor rede i kompostbunken :D Og en anden dag fandt jeg æg i græsopsamleren til græsslåmaskinen :D

Offline eldoni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
Sv: 1 år og stadig ikke æg?
« Svar #7 Dato: 31 Marts , 2010, 11:33 »
De har været fritgående hele vinteren, men ikke den seneste måned eller deromkring. Jeg tror derfor ikke de har en rede andet steds.

Det iriterer mig dog volsomt at der ikke kommer flere æg :O)

Jeg fodre som sagt med æglægningsfoder, ca. en håndfuld to gange om dagen. Såfremt de får rester fra køkkenet undlader jeg den ekstra håndfuld æglægningsfoder. De kaster sig altid over foderet og nu kan jeg jo læse at der er mange som har foder stående frit fremme.  Hvor meget foder skal de ca. have?


 

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: 1 år og stadig ikke æg?
« Svar #8 Dato: 31 Marts , 2010, 11:40 »
Hos os får de æglægningsfoder/tilskud ad libitum......vi har en foderautomat der bliver fyldt, når der er spist op, derudover får de 6 kopper byg om dagen....der er stort set spist op + køkkenaffald og haveaffald med grønt i!! Vi har haft æg hele vinteren og får nu ca.10 æg om dagen fra 14 Sussex høns!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline eldoni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
Sv: 1 år og stadig ikke æg?
« Svar #9 Dato: 31 Marts , 2010, 11:46 »
Nu synes jeg jo ikke mine høns er tynde, men kunne det være at jeg giver dem for lidt foder, modsat for meget?

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: 1 år og stadig ikke æg?
« Svar #10 Dato: 31 Marts , 2010, 12:01 »
Altså...skal det forståes som om at du giver dine 5 høns 2 håndfulde i alt om dagen? Og intet hvis de får rester fra køkkenet? For ja, så er det for lidt...alt for lidt  :-\

Med mindre du har orpington, som ikke må få mere end ca. 80 gram foder pr høne pr dag, så kan du bare lade dem få ad libitum. Gerne i en beholder som hænger fra loftet, så du ikke får problemer med rotter.

Hvis du bruger æglægningspiller, som er FULDfoder, så skal de ikke have andet end det, sammen med skaller og grønt (plus evt. rester) hver dag.

Bruger du æglægningspiller, som er TILSKUDSfoder, så skal de have nogle korn ved siden af, f.eks. havre eller hvede, og så skaller og grønt (plus evt. rester) hver dag.

Hvis de ikke kommer ud, skal de yderligere have adgang til småsten til kråsen. Det kaldes grit, hvis du køber det.

Offline eldoni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
Sv: 1 år og stadig ikke æg?
« Svar #11 Dato: 13 April , 2010, 19:46 »
Hej, her får i lige en opdatering.

Efter Christina's røffel, har jeg sørget for at de altid har piller til rådighed. Efter en uge kom der et "nyt æg", altså ikke fra samme rase og de seneste 3 dage har der været 4 æg pr. dag....

Det er godt med et forum som dette, så man kan få at vide når man laver fejl...

tak for det. ;D

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: 1 år og stadig ikke æg?
« Svar #12 Dato: 13 April , 2010, 20:01 »
Tak for opdateringen, det er godt at høre at det går den rigtige vej  /o
Vi er her allesammen for at blive klogere, og det er jo slet ikke så dumt  ;)
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: 1 år og stadig ikke æg?
« Svar #13 Dato: 13 April , 2010, 21:10 »
Dejligt at problemet blev løst! :) Og ja, det er super dejligt med et forum med en masse, som har gjort sig forskellige erfaringer med de skønne hønsebasser! ;D