Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vinterforanstaltninger  (Læst 16876 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vinterforanstaltninger
« Svar #15 Dato: 07 Januar , 2010, 16:39 »
Claus, vi har haft emnet kørende i længere tid i denne tråd:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,7250.msg69909.html#msg69909
og vi havde den også oppe at vende sidste år.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Vinterforanstaltninger
« Svar #16 Dato: 07 Januar , 2010, 16:57 »
Super, jeg glæder mig meget til at høre resultatet, der var jo kun snak sidste gang, ingen eksperimenter!  ;)
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Vinterforanstaltninger
« Svar #17 Dato: 07 Januar , 2010, 17:24 »
hej claus
egentligt var min begrundelse nogle forsøg vi i sin tid lavede i fysik i skolen hvor vi bla. andet også så at når man kom salt i slus-ice faldt temp. meget. men isen blev ikke fast.
har også lige haft lidt meterologi her for et 1års tid siden. her lærte vi at det kræver 80kalorier pr. gram. fra væske til is og efter som du kommer 35 grader varmt vand ud i kulen så er de 35 grader fuld af energi i forhold til de 10 grader derfor går processen hurtigere. derfor går det hurtigere med 35 end med 10 da der er den energi forskel.
syntes sgi egentligt det er svært at forklare men håber du forstår hvad jeg mener :P
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Vinterforanstaltninger
« Svar #18 Dato: 07 Januar , 2010, 17:28 »
Ok - det havde jeg ikke set.

Men resultatet af mit lille forsøg viste (selvfølgelig) flg.:

Efter 17 min. i fryser med -18 grader:
Det kogende vand afkølet til ca. 38 grader
35 grader vandet afkølet til ca. 18 grader
8 grader vandet afkølet til 0 grader (uden is)

Efter yderligere 18 min.:
Det kogende vand afkølet til ca. 21 grader
35 grader vandet afkølet til ca. 8 grader
8 grader vandet - tyndt lag is på overfladen

Efter yderligere 13 min.:
Det kogende vand afkølet til ca. 14 grader
35 grader vandet afkølet til ca. 1 grad (få krystaller langs kanten)
8  grader vandet - lidt tykkere lag is på overfladen

Alt vandet var selvfølgelig samme mængde og blev opbevaret i samme type glas.

Men det viser da med alt tydelighed at lunkent vand umiddelbart holder sig is frit længere tid. Jeg benægter hermed ikke andre lab. forsøg - men i praksis holder jeg mig nu til det lunkent vand her om vinteren.

Ét er kliniske forsøg med definitioner på hvad tid vandet er frossent, underafkølet, mængden af diverse salte i vandet mm. - noget helt andet er hvad tid der er så tykt et lag is på hønsenes drikkevand at de ikke kan prikke hul og drikke, og her hjælper varme altså, om det så er i form af en varmeplade - eller bare varmere vand...
Mvh

Claus

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Vinterforanstaltninger
« Svar #19 Dato: 07 Januar , 2010, 17:53 »
Det er da fuldstændigt rigtig som du siger at der umiddelbart bliver større varmeoverførsel gennem et drikketrug med 35 grader lunkent vand end et med 10 grader vand (temperaturforskelle). Det er jo helt naturligt.
 
Det er jo netop den tid det tager at transportere varmen gennem plastik væggen på truget der udnyttes til at at holde vandet flydende i truget.
35 grader vand afkøles forholdsvis (lidt) hurtigere end 10 grader, men ,samlet set, ikke hurtigere!

Hvorfor skulle den lige pludselig tage kortere tid ved varmere vand end koldere (og her snakker vi altså om helt almindeligt u-kogt vand fra hanen)???

Men det er måske heller ikke det du mener,
 
Mvh

Claus

Offline Marie-Louise

  • Bruger
  • Indlæg: 303
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: Vinterforanstaltninger
« Svar #20 Dato: 07 Januar , 2010, 20:49 »
Mine høns får lunt vand, fordi jeg selv synes det er rart at drikke noget varmt, når jeg fryser. - Det er ikke pga. videnskab  :D
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Vinterforanstaltninger
« Svar #21 Dato: 07 Januar , 2010, 20:54 »
God pointe - jeg synes faktisk også det ser ud til at mine bedre kan lide det lune vand frem for det kolde
Mvh

Claus

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Vinterforanstaltninger
« Svar #22 Dato: 07 Januar , 2010, 21:16 »
Mine er også vilde med lunt vand her i kulden. Jeg passer dog gevaldigt på at det ikke er for varmt, for hanerne kommer jo til at dyppe hagelapperne, og de skal jo ikke skoldes.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Vinterforanstaltninger
« Svar #23 Dato: 07 Januar , 2010, 21:28 »
Er glad for at se at forsøgene med lunkent versus kold vand bekræftede sund fornuft samt videnskaben.  ;)

Som Marianne rigtigt skriver har vi drøftet emnet i en anden tråd for nyligt.

Og så skal vi måske lige komme med en rettelse. Det er nævnt i to indlæg, jeg valgte bare at citere fra det ene:

Og her er der altså ikke tale om kogt vand, hvor der jo ganske rigtig fjernes salte og ilt.

Og hvor skulle saltet så forsvinde hen i forbindelse med kogning. Det er nok rigtigt at noget af ilten forsvinder. Men faktisk øges koncentrationen af salt omend beskedent idet en lille smule af vandet forsvinder pga fordampning.

At saltet forbliver i det vand der opvarmes eller koges udnyttes flere steder  kommercielt. Produktion af drikkevand fra havvand både til lands og til vands (skibe). Processen kaldes desalination. Produktion af salt foregår mange steder på samme måder. Havvand ledes ind i lavvandede bassiner der under stegende sol udtørrer og efterlader saltet klar til at blive samlet sammen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Vinterforanstaltninger
« Svar #24 Dato: 07 Januar , 2010, 22:19 »
Erik Andersen:
Ved ikke hvad din erfaring med at lave ferskvand på skibe er, men jeg har nu de sidste 20 år sejlet kloden rundt som maskinmester - og produceret ferskvand så godt som hver dag. Der er altså ikke nævneværdige salte i det vand vi laver. Faktisk forsøges de tilsat de i et filter efter produktionen, for at få en smule hårdhed tilbage.

Vi fordamper havvanden under vakuum, så vi kan bruge vores motores kølevand (ca. 82 grader C.) til at få det til at koge. Varmen i kølevandet er jo gratis. Vi laver faktisk demineraliseret vand når vandet fortættes, før det pumpes ud af ferskvandsgeneratoren.

At salte ikke skulle forsvinde når man koger vand - hvorfor skal man så afkalke sin kedel? Kedelsten skyldes udfældning af salte og andre urenheder fra almindeligt brugsvand, hovedsagelig calcium- og magnesiumcarbonater. Når det er blevet til kedelsten er det ikke tilstede i vandet som ioner mere og kan ikke måles mere.



Mvh

Claus

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Vinterforanstaltninger
« Svar #25 Dato: 07 Januar , 2010, 22:39 »
Claus

Hvor er jeg glad for at se at vi er enige  /o

Kaffemaskiner og andre husholdningsmaskiner er måske ikke det bedste eksempel at bruge. Størstedelen af det der aflejres i dem er kalk, derfor kalkfjerner. Og nej, hvis du brugte saltvand i din kaffemaskine ville du bestemt ikke bryde dig om at drikke den kaffe du bryggede. Saltet ville stadig være der.
Iøvrigt koger vandet ikke i kaffemaskiner og du skal via dampformen for at fjerne saltene fra vandet.


Og ja i fordamper havvandet til produktion af ferskvand. Jeg tror du vil give mig ret i at det foregår ved at det fordampende vand føres over i anden beholder end den der tilføres varme og undertryk (vacuum) for derefter at kondenseres (fortættes) tilbage på væskeform (det er også det du skriver) og 'voila', salte og mange andre 'urenheder' er forsvundet. Og netop derfor er der behov for at tilsætte visse stoffer.

Det stof som ønskes fjernet ved desalination er natruimchlorid (køkkensalt).
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Vinterforanstaltninger
« Svar #26 Dato: 07 Januar , 2010, 22:46 »
Mænd! ::)


;D

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Vinterforanstaltninger
« Svar #27 Dato: 07 Januar , 2010, 22:49 »
@Christina

Beklager. Må så indrømme at jeg er stort set blank når i kvinder (og enkelte mænd) taler madopskrifter.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Vinterforanstaltninger
« Svar #28 Dato: 07 Januar , 2010, 22:55 »
Puha. Får nogle "grimme" flask backs fra min barndom, når min far (der er kemiinenør) liiiiige skulle forklare et eller andet kemisk. Jeg fattede intet. *e
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Vinterforanstaltninger
« Svar #29 Dato: 07 Januar , 2010, 23:31 »
Kvinder altså - at afbryde et så interessant emne - typisk ;)

Erik:
Vi er da enige - men nogen salte forsvinder altså ved udfældning og andre gør ikke ved almindelig kogning! Jeg skrev da vist heller ikke at alle salte forsvinder. Og normalt kommer der jo ikke saltvand ud af vandhanen, ihvertfald ikke af min...




Mvh

Claus