Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vinterforanstaltninger  (Læst 16879 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie-Louise

  • Bruger
  • Indlæg: 303
  • Ønsker Sussex-høns igen
Vinterforanstaltninger
« Dato: 05 Januar , 2010, 11:39 »
Hvad gør I særligt for jeres høns, nu hvor Kong Vinter for alvor slår sig løs?

Vi (dvs. min mand!  ;)) *e
- har skovlet lidt i hønsegården, når det har ligget i bunker,
- fylder flere gange dagligt lunt vand i beholderen,
- sørger for fri adgang til foderpiller
og så har jeg i dag kogt ris og lavet havregrød, som blev serveret lunt og med hønseguf.

Men nogle dage får man jo helt ondt af kulde, bare ved at se på hønsene stå derude... Forleden stod nogle af dem ligefrem og rystede. Men de ville vel gå ind i høsehuset, hvis det var nødvendigt?!
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Vinterforanstaltninger
« Svar #1 Dato: 05 Januar , 2010, 11:52 »
Vores Araucanaer går KUN ud, hvis der er godter i hønsegården. Ellers bliver de i huset og hujer højlydt når vi kommer derud - så er der UNDERHOLDNING, mener de.
Bortset fra at diskutere verdenssituationen er det lige nu populært at sidde på skulder og evt. hive lidt i de underlige fjer, mennesker har på hovedet. Sidstnævnte giver anledning til den lyd, vi her på stedet kalder "hønsefnis"..... Apropos sjove lyde hos Araucanaer, så udtalte min Gudmor på snart 80 år at de var de  mest LATTERMILDE høns, hun havde været udsat for. Faktisk et godt udtryk.
Hos Maraner og Araucanakrydsninger er det "business as usual". De passer deres, sne eller ej!
Fodringsmæssigt får begge hold noget mere hvede spredt ud på gulvet samt lidt kæmpegræskar at hakke i. Og så er der nok lidt flere rester til dem i disse dage. Vi andre har godt af at undvære  ::).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vinterforanstaltninger
« Svar #2 Dato: 05 Januar , 2010, 12:08 »
Jeg har en varmeplade under deres ene vandautomat i carporten, hvor jeg også har stillet en foderautomat. Søren har skovlet hønsegården fri for sne, og jeg har tømt en stor spand tørt jord ud i det ene hjørne, så de kan støvbade. De får ekstra godbidder, dels flere rester med kød osv. end normalt, og del køber jeg kattemad på dåse til dem, de og også fri adgang til kornblanding, hvilket de normalt ikke har.
Det giver et forfærdeligt griseri i carportene med al deres skideri, men det kan der vel rådes bod på med en gang fejning og spuling, når sneen er væk. Mine er stort set ikke i hønsehuset i løbet af dagen, men altså meget i carportene.
Jeg løfter lidt på dem om aftenen, når jeg putter, og de virker til at være i god foderstand, vi er også begyndt at få lidt æg igen. De virker som de trives OK, men de savner helt klart at komme rundt i haven.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vinterforanstaltninger
« Svar #3 Dato: 05 Januar , 2010, 12:23 »
Flemming Schiøtte skriver i bogen "Det rimelige hønsehold"  at Danske landhøns har i et forsøg, hvor de blev holdt i det fri overnattet ude i 26o frost, hanens kam fik lidt frostskader, hvilket ikke virkede til at genere ham, og hønerne lagde æg ved temperaturer ned til 14o. Dødeligheden i gruppen var 0 som følge af vintervejret! Og stammen var helt på toppen, da det blev forår. Der var selvfølgelig tale om dyr i god foderstand. FS anbefaler dog hønsehus, så hønsene er beskyttede mod ræve og andre rovdyr.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Vinterforanstaltninger
« Svar #4 Dato: 05 Januar , 2010, 12:46 »
En varmeplade under vandet, er, hvad jeg har lavet af ekstraforanstaltninger mod frosten....og, hønsene opfører sig som i efteråret, men, kun sneen er de ikke så glade for. De lægger masser af æg, og, da der er overdækning på hønsegården, har de 10 høns ca 20 m2 med sort jord (så længe der ikke er snefygning)
og, de støvbader skam også i - 8 grader !!
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Vinterforanstaltninger
« Svar #5 Dato: 05 Januar , 2010, 13:49 »
det undre mig jeg kan læse flere steder folk bruger lunt vand? da det jo fryser en del hurtigere end kold som stadig er mellem +6 og +10 alt efter hvor man tapper vand.

i disse tider hvor folk gerne vil være miljøbeviste så kan jeg kun tilråde man stadig har varmtvandsbeholderen OVER 55 grader da Legionella først dør ved 50. /o
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Vinterforanstaltninger
« Svar #6 Dato: 05 Januar , 2010, 14:15 »
Jeg har "smidt" mine høns ud i hønsegården de sidste par dage. Da der lå ½ m sne før jul lod jeg dem blive inde, men nu smider jeg kolpoligt hanerne ud og så får de lidt guf på jorden. Så følger hønerne fornærmede med... Resten af dagen står de så inde under hønsehuset det meste af tiden og ser sure ud. Der er kun et par cm sne, så jeg mener altså de skal ud og bevæge sig lidt. Derudover er jeg ude med vand til dem et par gange dagligt, for det i vandbeholderne er stivfrosset, så jeg har div. skåle strategiske placeret, og de bliver så fyldt op. Jeg sørger også for lidt ekstra majs, da jeg har hørt at det skulle være godt til at holde sulet på dem. De har lys, og jeg får da lidt æg hver dag, selv om det svinger meget hvor mange der er.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Vinterforanstaltninger
« Svar #7 Dato: 05 Januar , 2010, 14:27 »
Jeg bestilte en varmeplade hos America i lørdags - håber den kommer i dag. Ellers er lemmen lukket fordi de alligevel ikke gider ud i sneen og de får dobbelt foderration - dvs. alt hvad de overhovedet kan spise.

Hønsene trives tilsyneladende fint i kulden og lægger stadig fint med æg.

Jeg har dog mistet en enkelt stor kylling på 10 uger i julen, men jeg ved ikke hvad den døede af - det kan være kulde, men jeg er ikke sikker.
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Erling Rønnest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 570
    • Vendsyssel fjerkræklub
Sv: Vinterforanstaltninger
« Svar #8 Dato: 05 Januar , 2010, 14:53 »
Mine høns gider ikke og ud i det her vejr... Luksusdyr.... Lågerne har været åbne, men tak vi vil ikke ud... De har ikke villet ud siden før jul... Der er jo dejligt varmt indenfor... Hønsehuset ligger op af fyrrummet, så der er monteret en varmeflytningsblæser med termosat så der altid er 5 grader i hønsehuset.... Dejlig nemt med overskudsvarmen fra Halmstokeren....

De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vinterforanstaltninger
« Svar #9 Dato: 07 Januar , 2010, 09:52 »
Mine holder stadig mest til i carportene og lidt i hønsegården samt der, hvor sneen er skrabet væk. De går fint på den sti, vi har skrabet ren til dem fra hønsegård til carporte.
I dag har jeg givet dem lidt hø at muntre sig med, og det faldt helt klart  god jord, jeg tog også resten af mine melorm og fordelte godt og grundigt i hele carporten, det har de også brugt lang tid på at hygge sig med.
Hvis jeg ikke havde høns, ville jeg nok nyde sneen, især nu, da vejene er rimelige, men som hønseejer ønsker jeg bare at vi må få bedre hønsevejr  <H
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tina Taomina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 440
Sv: Vinterforanstaltninger
« Svar #10 Dato: 07 Januar , 2010, 11:05 »
Jeg har haft lidt bøvl med min julegave, en hønselem-åbner, som jeg ikke kunne få til at åbne på det rigtige tidspunkt. Så når jeg kommer ned om morgnen står de i en stor samlet klump foran lågen og venter på om den ikke snart går op. De myldrer ud i alt vejr.
Først skal de gå i gården, hvor jeg hver dag har madrester fra husholdningen. Senere på formiddagen lukkes de ud i haven. Og der er de også godt utålmodige, de spurter afsted. Den ene fordi hun har den vane af lægge æg ved vores hoveddør, så hun løber næsten med benene krydset for at nå derop.

Favorit området er under trampolinen, for der er grønt græs, som de kan gå og pirke i. På læg siden af vores hus har de etableret støvbadningsområde langs husmuren, hvor jorden er tør.

De er overhovedet ikke påvirket af kulden. Men jeg syntes det er hårdt for dem. Der er frost på indersiden af deres hønsehus. :-\ Ja, så jeg har altså tændt et stort stearinlys sat ind i en lanterne, som på de koldeste nætter tændes for at give en lille smule varme ;) Det er nok lidt pjattet for om det er -12 eller -10 grader gør nok ikke den store forskel.
Mine to silkehøns bliver indefor og trykker sig sammen hele dagen :-\ Jeg håber de er ok og klare strabadserne.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Vinterforanstaltninger
« Svar #11 Dato: 07 Januar , 2010, 11:52 »
Pjat eller ej - mine 5 damer har fået en kyllinelampe ud i deres hus. Huset står frit, så der er ikke nogen andre bygninger, der "varmer" det. Lampen hænger højt, så den ikke varmer hønsene men lidt i huset. Vandet holdes dermed også frostfrit.  /o

Jeg har tænd/sluk-dims på så det kun er i de mørke timer, lampen kører. Om dagen er hønsehuset åbent, men ingen af hønsene går meget mere end 1 meter ud af det - undtagen skrukken, for sådan én skal man jo næsten have 365 dage om året, når man har silker. ::)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Vinterforanstaltninger
« Svar #12 Dato: 07 Januar , 2010, 11:54 »
Til KEW:
Undres lidt over at du skriver at lunt vand fryser hurtigere end koldt - eller måske er det bare mig der misforstå dit indlæg. For lunt vand fryser ihvertfald ikke hurtigere end koldt. Der er jo en betydelig større energimængde i lunt vand (end koldt), og den skal jo først fjernes før vandet begynder at fryse (= hønsene har frostfrit længere tid). Og de kan lide det!
Jeg giver også mine høns lunt vand hver dag og holder hønsehuset frost frit med en lille elvarmer. Når der ikke er for meget sne vil hønsene gerne ud - men hanen: ikke tale om han vil ud, han kan ikke engang lokket med lune madrester! Det er som om han er bange for sneen.
Mvh

Claus

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Vinterforanstaltninger
« Svar #13 Dato: 07 Januar , 2010, 12:28 »
Til KEW:
Undres lidt over at du skriver at lunt vand fryser hurtigere end koldt - eller måske er det bare mig der misforstå dit indlæg. For lunt vand fryser ihvertfald ikke hurtigere end koldt. Der er jo en betydelig større energimængde i lunt vand (end koldt), og den skal jo først fjernes før vandet begynder at fryse (= hønsene har frostfrit længere tid). Og de kan lide det!

Din undren er forståelig, det er ikke intuitivt, og din beskrivelse giver også mening. Fænomenet hedder mPemba effekten, og er opkaldt efter en afrikansk skoleelev (så vidt jeg husker var han fra et østafrikansk land, vist nok Tanzania eller Kenya), der som en af de første dokumenterede effekten. Forsøget er ganske simpelt, og kan eftervises i en alm. fryser: Kog et kvantum vand, f.eks. en deciliter, og hæld det i en passende beholder. Tag samme mængde vand direkte fra den kolde hane, og hæld det i samme type beholder som det varme vand. Placer derefter begge beholdere i en fryser, og mål temperaturen i hver beholder med passende mellemrum, f.eks. hvert kvarter eller hver halve time.

Der er mange forklaringer på hvorfor det sker, personligt hælder jeg til følgende: Cirkulationen i og omkring det varme vand er noget højere pga den voldsomme temperaturgradient - dette forklarer hvorfor vandet falder i temperatur så hurtigt. Mht selve frysningen, så indeholder kogt vand færre salte og næsten ingen ilt, hvilket hæver frysepunktet op til næsten nul grader (vand fra hanen fryser IKKE ved nul grader, men ved en lidt lavere temperatur pga det naturlige indhold af salt, calciumclorid og ilt).

Men om det samme gør sig gældende for LUNKENT vand, det ved jeg ikke - lad forsøgene begynde! ;D

Mere info: Søg efter "mPemba effect", eller begynd her: en.wikipedia.org/wiki/Mpemba_effect
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Vinterforanstaltninger
« Svar #14 Dato: 07 Januar , 2010, 15:58 »
Jamen det var jo netop lunkent vand vi snakkede om altså f.eks. 35 grader fremfor måske 10 grader direkte fra den kolde hane - og IKKE kogende vand. Og her er der altså ikke tale om kogt vand, hvor der jo ganske rigtig fjernes salte og ilt.

Det gør der vel kun i meget, meget begrænset tilfælde når temperaturen kun øges med ca. 25 grader. Derimod er det et faktum at der er 3,5 gange så højt et energiindhold det 35 grader varme vand og det skal altså fjernes af kulden før der kan dannes is.

Har et lasertermometer der måler ret nøjagtigt, og vil lave to forsøg:

1. 10 grader vand og 35 grader vand, begge to direkte fra hanen, 1 dl   
    af hver
2. 10 grader vand og vand der lige har bulderkogt i el kedlen og er tæt
    på 100 grader, 1 dl af hver

Vil selvfølgelig offentliggøre resultatet når jeg er færdigt!
Mvh

Claus