Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: spørgsmål om "flyvende" racer  (Læst 2397 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
spørgsmål om "flyvende" racer
« Dato: 09 November , 2009, 08:59 »
Til jer med flyvende racer som. fx araucana.

Kan man have dem gående i haven? Jeg ved de flyver - men flyver de tilbage? De er meget misundelige på mine silker som går frit rundt i min have. Det er vores egne marker som vi har rundt om haven, hvis de skulle flyve derover. Men jeg er bange for de ikke kan flyve hjem igen..

Hvad er jeres erfaring?

Indtil videre har de kun været "indenfor"..og jeg har også sådan en flytbar hønsegård, så de kan da få lidt græs at guffe på..

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: spørgsmål om "flyvende" racer
« Svar #1 Dato: 09 November , 2009, 09:28 »
Mine araucanaer - og skånske blomsterhøns, som også er mere eller mindre flyvende, render rundt på matriklen, og benytter stort set ikke vingerne. De KAN flyve en smule - men gør det kun hvis de bliver forskrækkede eller skal hurtigt hen til hinanden. Jeg har max set dem flyve 1,5 m op og 10-20 m hen. De flyver ikke ud af hønsegården, som er ca. 1.70 m høj og ikke overdækket. Ingen af dem har forladt vores område, selv om der ikke er hegn.

Så jeg tror roligt du kan lukke dem ud. Prøv f.eks første gang lidt hen på eftermiddagen, så de alligevel snart skal 'i seng'. Så kan du jo udvide åbningstiden som du efterhånden får mod til. Held og lykke med det.  :)
Mvh Marianne

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Sv: spørgsmål om "flyvende" racer
« Svar #2 Dato: 09 November , 2009, 09:39 »
tak for svar, ja god ide det med eftermiddagen  ;D  det vil jeg prøve  ;D

Vigge

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: spørgsmål om "flyvende" racer
« Svar #3 Dato: 09 November , 2009, 09:58 »
Mine danske dværge er også vældigt gode flyvere. Hvis jeg ikke er hurtig nok til at lukke dem ud om morgenen, så flyver de bare selv over det 2 m. høje hegn...  ::) Til gengæld forlader de ikke haven, og de er pænt på pind om aftenen, så det er egentligt ikke noget problem. Jeg tænker også, at hvis Mikkel ræv skulle kigge forbi, så har de da en chance for at flyve op i et træ og redde sig selv, mens mine gumpetunge barneveldere ikke har en chance.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: spørgsmål om "flyvende" racer
« Svar #4 Dato: 09 November , 2009, 10:03 »
Jeg har landhøns, og jeg er blevet nød til at klippe fjerene på vingerne fordi de stikker af, især hønerne er slemme, og vil ger væk, men de kommer altid tilbage igen til aftentid ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: spørgsmål om "flyvende" racer
« Svar #5 Dato: 09 November , 2009, 10:30 »
Jeg har alle mine høns til at gå frit i haven og altså også mine dværgaraucana. Der er stadig meget urfugl i dem, f.eks. lægger de ikke æg i hønsehuset, men har fundet et (synes hønen) mere velegnet sted i haven. Om aftenen flyver de op på den overdækkede hønsegård og sætter sig til at sove der, så en del af min lukke-for-hønsene-aktivitet består i at løfte dem ned og ind på pind i huset. Selv forleden da det var et rigtigt møg-regnvejr sad der stadig en enkelt udenfor, de to andre var dog gået på pind i huset. Næste aften var de igen at finde på taget  ;D
Jeg synes de har utrolig megen personlighed *p ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: spørgsmål om "flyvende" racer
« Svar #6 Dato: 09 November , 2009, 22:41 »
Mine araucanere er overalt hvor det passer dem ..... og de render/flyver ikke væk. Måske lige 5 m ud på marken ..højst. Og det er sjældent.
Jeg har og har haft snart et utal af forskellige racer ...tunge som lette. Og absolut ingen af dem har udvist nogen form for udlængsel.

Med venlig hilsen Søs

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: spørgsmål om "flyvende" racer
« Svar #7 Dato: 09 November , 2009, 23:03 »
Også marker til alle sider her, og ja, de smutter da derud indimellem, og det lader jeg som om jeg ikke ser, indtil den dag bondemanden brokker sig *e ;D

De kommer dog altid hjem igen :)

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: spørgsmål om "flyvende" racer
« Svar #8 Dato: 10 November , 2009, 06:11 »
Houdini og co. ( araucana ) bliver på matriklen , de løber mere end de flyver  ;D  Når de endelig flyver er det helst ikke ret højt og længe ..
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline MarleneP

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: spørgsmål om "flyvende" racer
« Svar #9 Dato: 10 November , 2009, 08:45 »
Jeg har Isa Brown - købt som daggamle og sluppet løs siden de blev varmefri. De har en rævesikret skrabegård, men når vi er hjemme lukker vi dem helt ud. To af dem kan selv flyve ud af gården, på trods af over to meter højt hegn. Det sker at de forcerer hæk og havelåge, og spankulerer om ude på vejen - men de kommer rimelig hurtigt hjem igen (asfalt er ikke så sjovt at skrabe i) og de plejer at finde deres pind uden problemer. Jeg har dog enkelte gange måtte bære en høne eller to i seng, og en gang valgte en høne at gå til ro i det levende hegn - uden for min rækkevidde. Jeg har ikke tænkt mig at stække dem, tror på at de har en bedre chance overfor ræven, når de kan flyve.

Mvh. Marlene