Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: en bar plet lige hen over næbet :-/  (Læst 1704 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
en bar plet lige hen over næbet :-/
« Dato: 26 ſeptember , 2009, 15:35 »
Hej, har lige opdaget en bar plet henover næbet på min ene hvide silkekylling - mine silkekyllinger er 8 uger nu..

Det er den hvide som  har denne bare plet, som har været oppe "at slås" med den store sorte (jeg mistænker dem begge for at være hanner). De så jeg for nogle dage siden..

Er det noget jeg skal være nervøs for? Hvad ville i gøre? jeg kan også tage et billdede af den hvis det er.. Jeg er bange for at det er den store sorte kylling som "hakker" på den.. :-/

Mvh
Vigge


Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: en bar plet lige hen over næbet :-/
« Svar #1 Dato: 26 ſeptember , 2009, 22:29 »
Det er sikkert et resultat af slagsmål mellem et par haner der prøver at finde ud af hvem der er øverst i systemet.
Jeg har oplevet at silkehaner kan slås noget så modbydeligt, hvis der er noget at slås om (høner). Så du er muligvis nød til at holde slagsbrødrene adskilt (hvilket i værste fald betyder en i hønsegården og en i fryseren  :D).
Mvh
Erik Andersen

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: en bar plet lige hen over næbet :-/
« Svar #2 Dato: 26 ſeptember , 2009, 22:54 »
Nu er de jo kun 8 uger, så for mig lyder det altså ikke som hanekamp. Har selv silker på 9 uger, og de støder bryst, men slås ikke, som voksne haner kan gøre. Og ud af de 4 jeg har, skulle det undre mig meget, om der ikke er mere end 1 hanekylling imellem.
Jeg vil meget gerne se et billede af det, hvis du har mulighed for at tage et. Gerne tæt på, så det er til at se den omtalte bare plet.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: en bar plet lige hen over næbet :-/
« Svar #3 Dato: 27 ſeptember , 2009, 11:03 »
Du skriver at der er en bar plet lige over næbbet... Er det ikke "bare" kammen der er i begyndende udvikling?
Her er der et billede af en voksen hane hvor "pletten" selfølgelig er blevet til en "stor" kam.
http://fjerkrae.dk/cpg1416/albums/userpics/10003/1N%C3%A6rbilled_af_hagelapper.JPG

Men tag gerne et billede af det så vi er fri for at gætte og bedre kan give dig et rigtigt svar.

Danny
Himlen bør altid være blå!