Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sort søndag  (Læst 9984 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

  • Gæst
Sv: Sort søndag
« Svar #15 Dato: 14 Juni , 2009, 18:43 »
Pyh - sikke en beretning, Mikkel!

Man får faktisk noget af et chok, når man tror at alt er fred og idyl - og det så bare er kaos og død og blod!

Du har fortjent at få din lutttehane igen, og så håber jeg, at du sover nogenlunde roligt i nat - ovenpå forskrækkelsen!

Knus fra Susanne

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Sort søndag
« Svar #16 Dato: 14 Juni , 2009, 19:25 »
Øv altså, stakkels dig, Mikkel - nå ja, og stakkels høns :(
Havde det mig, var jeg gået fuldstændig i selvsving, så det lyder for mig som om du holdt hovedet ret koldt!  <M
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Sort søndag
« Svar #17 Dato: 14 Juni , 2009, 19:37 »
Mange tak ;)

Jeg håber han vender tilbage Susanne, men det ser efterhånden ikke så godt ud, og er ikke meget for at gå ud på græsmarken og lede (høfeber) jeg håber stadig at han finder tilbage, ellers mister jeg ham jo nok i nat eller imorgen.. Lidt for mange ræve lidt for få byttedyr for tidden. Lidt for mange høgefugle, igen lidt for få byttedyr, så det kunne nemt ende galt.

Mette: Der er ikke så meget andet at gøre, men lige da det skete fik jeg da travlt med at se om alle 32 var der, og få tal på dem, men der manglede jo så tre, desværre, men kun to lig kan jo betyde at han satdig lever, selvom jeg har fundet mange fjer fra landhønsene.
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Sort søndag
« Svar #18 Dato: 14 Juni , 2009, 19:46 »
Mon ikke han ligger og putter sig et sted, og så er der jo en chance for at han søger til hønsehuset hen mod aften.
Jeg *k og *k og *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Sort søndag
« Svar #19 Dato: 14 Juni , 2009, 19:48 »
Jeg håber det. Skal på jagt nu, så måske han var der (det i skoven)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Sort søndag
« Svar #20 Dato: 14 Juni , 2009, 20:05 »
Fik helt ondt i hjertet over at læse hvad der var sket. Også fordi jeg godt kan mærke hvordan du brænder for dé høns. Håber du finder hanen, og at silkehanen bliver helt frisk igen.

Og kanon idé med elhegnet! Så kan de jo lære det på samme måde som heste, får osv. :)

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Sort søndag
« Svar #21 Dato: 14 Juni , 2009, 20:52 »
Ej Mikkel *t... Sikke noget også lige for dig. Nu var du lige så godt igang med dine nye høns og kyllinger..
Men der er heldigvis mange tilbage endnu.. Det ku dælme da ha gået grulig galt..
Men håber hvalpene får sig en lærestreg >:(
Håber du finder/eller din hane vover sig hjem igen..
Så held og lykke Mikkel

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Sort søndag
« Svar #22 Dato: 14 Juni , 2009, 20:53 »
Aj, Mikkel, hvor er det bare ærgerligt  <W Synd for dig, synd for hønsene, synd for kyllingerne og synd for hundene, at de er nødt til at få et rap over snuden for at lære at holde sig væk  :(
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

hoejberg

  • Gæst
Sv: Sort søndag
« Svar #23 Dato: 14 Juni , 2009, 21:20 »
Stakkels Mikkel, og stakkels høns og haner :-[
Håber den forsvundne hane vender hjem til aften.
Jeg syntes det er helt ok at give hvalpene et lille rap over snuden. Der er jo heller ingen af os der syntes det er sjovt når der kommer en hund og vil "lege" med vores høns. Nu lærer jeres hvalpe nok at høns er off limet. Vores hund på snart et år er blevet slem til at løbe hjemme fra. Han har en lege kammerat nede i byen han syntes han godt selv kan løbe ned og besøge. Æv altså. Men han har heldigvis ikke jagtet andre folks dyr endnu.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sort søndag
« Svar #24 Dato: 14 Juni , 2009, 23:51 »
@ Mikkel

Æv hvor surt - men hvalpene har sikkert hygget sig  >:( :'(

Jeg har selv lige fået taget nogle kyllinger (selvføgelig hønekyllinger og selvfølgelig  Barnevelder, som jeg ikke har så mange af i forvejen) af ROTTER, så nu er der dømt krig, jeg har sgu aldrig oplevet rotter på denne tid af året.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Sort søndag
« Svar #25 Dato: 15 Juni , 2009, 00:28 »
Ej hvor ærgerligt for både dig, høns og hvalpe.
Håber alle overlever, og de sidste dukker op i god behold.

Med hensyn til hvalpe og elhegn, er du nok nødt til mere eller mindre at bibeholde det. Min ene hund snuppede en fuldvoksen fritgående hane, da han (altså hunden) var omkring 1 år.
Hunden blev så præsenteret for et elhegn, og det hjalp, for en periode.
I dag kan jeg ikke have løstgående, hvis hundene er ude - han stiler direkte mod dem. Er høns og ænder lukket i gårde, kan han også finde på at forsøge sig.
Så desværre er du nok nødt til at bibeholde elhegnet, så længe der er hvalpe lige op af gårdene til hønsene.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Sort søndag
« Svar #26 Dato: 15 Juni , 2009, 00:28 »
Hej Mikkel.....
I sandhed en sort søndag for dig og dine høns.
Det må godt nok ha været et grufuldt syn der mødte dig.
Jeg håber at din lille lutte hane igen kommer under dine gode vinger.
Jeg  *k

Hvis der er nogle af dine høns der har bid sår fra hvalpene kan du sprøjte dem med sårspray fra blue horse
hvis din mor og søster har sådan noget til deres heste.
Jeg havde en gang en orp. høne der imens at hun var skruk blev angrebet af ræven. Hun fik nogle gevaldige bidsår på ryggen.
Jeg sprayede hende og sårene helede fint.... tænk hun rugede videre efter angrebet.

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Sort søndag
« Svar #27 Dato: 15 Juni , 2009, 07:31 »
Det er altså bare noget af det værste, når man kommer ud til sådan en omgang.

Jeg har gennem alle årene prøvet det en del gange. F.eks:

at der var besøg af en fremmed stor hund eller en ræv, 2-3 gamle høns overlevede ved at hoppe op i træerne.

Ræven der sidste år tog andemor og de fleste ællinger få dage før de skulle være slagtet.

Ilderen der tog 5 af mine silker i foråret.

Det er bare så træls og irriterende, at komme ud til alle de hel og halvdøde dyr, det vænner man sig aldrig til.

Hos ænderne har vi altid en tråd med strøm 5cm over jorden og ved overkant af hegnet. Vores egne hunde har da også haft næsen imod, når de har snust rundt, men de lærer det jo efter 1-2 gange, så det kan der bestemt ikke ske noget ved.

Men HUSK - det skal altid være tændt. De kan på en eller anden måde mærke, når man glemmer det. Sidste år da ræven tog vores ænder havde strømmen kun været slukket den ene eneste nat, fordi vi havde glemt at tænde det igen.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Sort søndag
« Svar #28 Dato: 15 Juni , 2009, 10:04 »
Tak skal i have for svarene.

Han var stadig ikke kommet hjem igår, men da de andre var gået til ro kiggede jeg lige på silkehanens hovede, og det så fint ud. Det blødte ikke mere, og der var kommet en fin skorpe på hovedet.

Lyder lidt ondt, men blev glad da jeg hørte at vores en tæve (en der efterhånden har kostet en del høns og ænder livet gennem årene) fik et rap over snuden. Så kan den lære det tænkte jeg. Lidt anderledes med hvalpene, det bryder jeg mig stadig ikk om, men det er nødvendigt.

Ingen tvivl om at hvalpene hyggede sig, men på hønsenes bekostning.

Det er aldrig rart at komme ud til sådan et syn. Det var dog ikke så slemt med døde denne gang som en af de mange gange minken har været her. Der kan man virkelig snakke om kaos og lig over det hele.

Lestat: Det lyder lidt utroligt med rotter nu? De burde da være søgt ud på markerne igen?

Tråden bliver nok ved med at være tændt, og så ser jeg om jeg ikke lige kan få trukket en på bagsidden af gården, så er den nok også sikret mod ræven.

Lene: Tak for rådet. Det vil jeg bruge hvis de har nogle virkelig grimme sår. De fleste der var blevet skambidt var kun overfladisk ligesom hvis vi får en hudafskrbning eller et lille sår, hvis vi skær os, så jeg venter lige og ser tidden and med hanen, ellers må jeg jo i gang :)

Endnu engang tak, og jeg skal nok skrive om jeg finder min hanekylling :)

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Sort søndag
« Svar #29 Dato: 15 Juni , 2009, 14:09 »
Desværre er han ikke dukket op endnu, så jeg må nok heller erklære ham for død. Samtiddig kan jeg så erklære ræven krig ;)... Nu må jeg snart skyde dens hvalpe (som sansynligvis har taget den lille i nat)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.