Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor galer han kl 5 om morgnen  (Læst 18097 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Hvorfor galer han kl 5 om morgnen
« Dato: 04 Januar , 2015, 13:04 »
Vi fik 3 kyllinger i sommers, alle haner. de 2 er slagtet og spist, men den sidste har jeg ikke kunne få mig til at slagte endnu, da han er så forfærdelig smuk. Jeg har altid sagt jeg ikke vil have en hane, da hane gal får mit p.. i kog. Samtidig vil jeg ikke have blandet racerne. Hvorfor jeg heller vil købe rugeæg.

Nu er den kære dreng så begyndt at gale, men på alle mulige tidspunkter. Vi bor på landet, og der er mørkt om natten. Der er nogle få gadelygter, men ikke noget der kan lyse op hvor hønsehuset står.

Huset har 2 store dobbeltlaget vinduer, på den ene side.

Det største problem med ham er, at han galer kl 5 nogle gange halv 5 om morgnen. (lige ude foran mit soveværelse vindue) Der er stadig helt mørkt, så jeg forstår det ikke.

2 af vores høns er store kochin og de sover altid længe, de er sjældent færdig til at komme ud når vi åbner. De må da være trætte af at han står der og skråler midt om natten.

Nogle der har en ide om hvad der sker for ham?

Ellers må han jo desværre snart følge efter de to andre.
Han er forresten en wyandotte.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvorfor galer han kl 5 om morgnen
« Svar #1 Dato: 04 Januar , 2015, 13:16 »
Det korte svar er vist at det gør haner bare...
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Sv: Hvorfor galer han kl 5 om morgnen
« Svar #2 Dato: 04 Januar , 2015, 13:18 »
Haha ja den var lige til højre benet.

Naiv som jeg måske er trode jeg at de galede når solen står op, ikke midt om natten. Men det er måske ikke korrekt.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvorfor galer han kl 5 om morgnen
« Svar #3 Dato: 04 Januar , 2015, 14:50 »
Nej de starter gerne længe før solen er oppe, derfor kan det være en fordel med lydisoleret hønsehus.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Sv: Hvorfor galer han kl 5 om morgnen
« Svar #4 Dato: 04 Januar , 2015, 19:24 »
Okay tak, så blev jeg så meget klogere. Det er ikke nemt at lydisolere det mere end det er. Så jeg må jo overveje om at skal af med hoved, finde et nyt hjem, eller om jeg må flytte mit soveværelse ;) Er godt nok kommet til at holde af ham, og han er ved at være hånd tam. Men det er jo min fejl.

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Hvorfor galer han kl 5 om morgnen
« Svar #5 Dato: 04 Januar , 2015, 21:17 »
Du er måske den  som kan afprøve et råd som jeg fandt I Welsumers Facebook gruppen i Holland.
Der blev skrevet om at man skal forhindre hanen i at strække sig ved at flytte siddepinden eller sætte et bræt op. Han går ikke ned fra pinden i mørke og kan ikke gale uden at strække sig så han må vente til det bliver lys, og han kan komme ned fra pinden.
Hvis du afprøver det vil vi gerne høre om det virker.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Sv: Hvorfor galer han kl 5 om morgnen
« Svar #6 Dato: 04 Januar , 2015, 21:25 »
Tak for rådet. Men det grænser op af mine principper for hvordan dyr skal have det. Jeg kunne ikke finde på at forhindre han i at kunne strække sig ud, eller tvinge ham til at blive på pinden. Der er helt mørkt i huset til solen står op. så han kan komme ned fra pindene uden lys.

Men jeg tror jeg vil prøve at blende vinduerne af i en periode for at se om det kan hjælpe. I morges var ørepropper en god løsning. I morgen starter hverdagen, pg så står vi aligevel op på samme tid ham og jeg :)

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Hvorfor galer han kl 5 om morgnen
« Svar #7 Dato: 04 Januar , 2015, 22:51 »
Det er ikke dig der forhindrer at han går ned i mørke. De bliver altid på pinden indtil de kan se om der er noget farligt dernede. Hanen kan sagtens gale mens han er på pinden, bare der er plads nok at han kan strække sig helt ud.
Men det kan godt være at det er nok at blænde vinduer.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Sv: Hvorfor galer han kl 5 om morgnen
« Svar #8 Dato: 05 Januar , 2015, 08:12 »
Jeg forstod det du skrev som om jeg fysisk skulle forhindre ham i at hoppe ned.

I morges galede han kl. 4, men der var også meget månelys. så idag blænder jeg vinduerne af og ser om det hjælper.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvorfor galer han kl 5 om morgnen
« Svar #9 Dato: 05 Januar , 2015, 08:54 »
Jeg har ikke indtryk af at nogen har haft held med at mørklægge total. Haner galer gerne selv om det er helt mørkt. Især hvis de hører den mindste lyd.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Sv: Hvorfor galer han kl 5 om morgnen
« Svar #10 Dato: 05 Januar , 2015, 08:56 »
Hmm. nå, jeg tror jeg prøver, hvis det ikke virker må jeg jo tage den der fra.

Men jeg husker mee og mere nu hvorfor jeg altid har sagt jeg ingen hane vil have. Hvorfor skulle der også komme sådan en sød en :)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvorfor galer han kl 5 om morgnen
« Svar #11 Dato: 05 Januar , 2015, 09:29 »
Lad os høre hvordan det går :)
Ja typisk at man lige falder fir en hane... eller to ;-)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Sv: Hvorfor galer han kl 5 om morgnen
« Svar #12 Dato: 05 Januar , 2015, 13:51 »
Det skal i nok :)

Ja og typisk mig ;D

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Hvorfor galer han kl 5 om morgnen
« Svar #13 Dato: 05 Januar , 2015, 17:14 »
På en anden tråd var der et link til et halsbånd der monteres på hanens hals på netop det punkt hvor hanen udvider halsen for at suge luft nok ind til at gale.

Når halsen ikke kan udvide sig så meget pga. halsbåndet, vil hanens gal lyde som et piv. Hanen vil ikke lide overlast af et korrekt monteret halsbånd, man kan, så at sige, selv bestemme hvor højt hanen kan gale ved at tillade en præcis mængde "slup" mellem halsbånd og hals.

Det siger næsten sig selv: Jo strammere halsbånd, jo mere afdæmpet gal.

Vi har selv hane og et isoleret hønsehus. Skulle der falde en klage fra en nabo, så bliver det halsbåndet frem for øksen. Det skal prøves før fordommen om "dyremishandling" kommer på tale.

Så vidt jeg forstår, så vil halsbåndet kun påvirke hanens gal, da det kun er når han galer, at halsen udvider sig meget for at rumme ekstra luft til galet. I alle andre situationer vil det bare virke som en hund der har halsbånd på, rimelig løst. Af den grund kan jeg ikke se at det skulle være plageri at hanen skulle gå med et halsbånd på før jeg selv har prøvet produktet af.

Måske det var noget du ville prøve ?

Produktet hedder "No crow collar".
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Sv: Hvorfor galer han kl 5 om morgnen
« Svar #14 Dato: 05 Januar , 2015, 19:05 »
Tak for tippet.

Jeg har godt læst den anden tråd. Det er dog ikke en løsning jeg bryder mig om, men sådan er vi jo alle forskellige. Mine høns går frit i haven når vi er hjemme, han vi derfor kunne komme til at sidde fast flere steder i de buske og krat med et halsbånd om halsen.