Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høns går ikke ind  (Læst 16908 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline chefen12

  • Bruger
  • Indlæg: 63
Høns går ikke ind
« Dato: 01 December , 2014, 13:05 »
Hej fem af min høns vil ikke ind.  Har ved lagt billeder , der er lys inde i huset. De fem høns sidder nede i højre hjørne og tre andre sidder ude på den plade foran.  Altså spærrer for de andre.  De tre af dem der sidder på jorden kan ikke lide gå ned fra huset, har opdaget dette da jeg bærer dem op hver aften. Og kan observere dem om morgen.  Hvad gør man? Og hvorfor vil de ikke.?

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Høns går ikke ind
« Svar #1 Dato: 01 December , 2014, 13:43 »
Hvilke racer har du? Kan det passe, at jeg kan ane toppen fra en silkehøne på det øverste billede? De kan ha lidt svært ved at se for toppen, i så fald skal den klippes, og ellers er silker generelt ikke glade for højder.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline chefen12

  • Bruger
  • Indlæg: 63
Sv: Høns går ikke ind
« Svar #2 Dato: 01 December , 2014, 13:45 »
Ja det er tre silker og en orpington der ikke går op.  Men de sorte silker går fint op (4styks)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Høns går ikke ind
« Svar #3 Dato: 01 December , 2014, 14:13 »
Spøjst ;) Mine hvide silker har meget større top end mindre andre farver. Ved ikke om det er generelt. Men har du tjekket om de har frit udsyn eller om de måske lige skal studses lidt?

Din orpington er måske lidt tung til at komme derop?

Ellers er høns altså nogle sjove størrelser. Jeg har stadig nogen der ikke går ud, og det er altså udgangshul i jordniveau.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline chefen12

  • Bruger
  • Indlæg: 63
Sv: Høns går ikke ind
« Svar #4 Dato: 02 December , 2014, 18:16 »
Er pga pladen foroven??

Offline chefen12

  • Bruger
  • Indlæg: 63
Sv: Høns går ikke ind
« Svar #5 Dato: 02 Januar , 2015, 11:07 »
Virkelig ikke nogle som ved hvad der er galt.    Bærer dem op hver aften.  De har stadig ikke lært det

Offline migselv

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Høns går ikke ind
« Svar #6 Dato: 02 Januar , 2015, 12:29 »
Jeg tror, at pladen foran indgangshullet er for lille. Jeg ville sætte en større plade op, både i længde og bredde, så de bedre kan fokusere på den, og så kun have stigen i højre side.
Erfaringen fra mine egne, når de skulle på stigen i starten var, at jeg gennede dem hen til starten at stigen og så "skubbe - puffe" dem blidt op ad stigen, mens jeg sørgede for at de ikke kunne smutte ned igen.
Hilsen
Bente

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Høns går ikke ind
« Svar #7 Dato: 02 Januar , 2015, 12:34 »
Høns er jo ikke for kloge, så der skal ikke meget til, før de bliver bange for et eller andet. Jeg kunne godt forestille mig, at stigen er for svær at komme op ad, fordi den starter helt ude ved hegnet, og der er ikke et trin de kan starte på. Deres fødder glider, hvis de ikke kommer op på et trin.
Prøv at montere et trin mere, 5 cm fra nederste ende.
Måske skulle du også forlænge nogle af de andre.

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Høns går ikke ind
« Svar #8 Dato: 02 Januar , 2015, 12:57 »
Nogle høns er bare anderledes... vores har et enkelt trin på 10cm at forcere. To af hønerne fra forsommeren er stædigt blevet udenfor om natten indtil nu. Nogen legede 3. verdenskrig i næsten 5 timer lige bag vores have nytårsnat, og DET overbeviste den ene om skurets bekvemmeligheder. Den anden sover nu alene i haven hver nat  ??? Hun flyver/hopper ret godt, så hun sidder sikkert højt i et af træerne. En eftersøgning af to mand med kraftige pandelamper, forsøgt flere gange, har IKKE røbet natlogiet.
 Er det ikke underligt, at en høne vælger ensomhed om natten?
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Høns går ikke ind
« Svar #9 Dato: 02 Januar , 2015, 16:17 »
Virkelig ikke nogle som ved hvad der er galt.    Bærer dem op hver aften.  De har stadig ikke lært det

Fejlen er måske at du har lys i hønsehuset.Så haster det ikke med at komme ind.Prøv at undlade lys sidst på dagen,så tror jeg helt sikkert de går ind , inden mørket sænker sig.Måske du kan bruge min egen erfaring som hønseavler.............
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline chefen12

  • Bruger
  • Indlæg: 63
Sv: Høns går ikke ind
« Svar #10 Dato: 02 Januar , 2015, 17:25 »
Lyder som nogle gode ideer.  Tusind tak.  Vil ihvertfald prøve det.  Ja det er underligt at nogle høns ikke vil ind.  Synes bare ikke de skal ligge i et hjørne stik vest.  Sket ikke med vejret idag.  Alternativet var selvfølgelig bygge en redekasse ude også

Offline chefen12

  • Bruger
  • Indlæg: 63
Sv: Høns går ikke ind
« Svar #11 Dato: 05 Januar , 2015, 11:09 »
Jeg tror, at pladen foran indgangshullet er for lille. Jeg ville sætte en større plade op, både i længde og bredde, så de bedre kan fokusere på den, og så kun have stigen i højre side.
Erfaringen fra mine egne, når de skulle på stigen i starten var, at jeg gennede dem hen til starten at stigen og så "skubbe - puffe" dem blidt op ad stigen, mens jeg sørgede for at de ikke kunne smutte ned igen.
Hilsen
Bente
Har prøvet med en plade foran hullet men fjernede den igen da nogle bare lagde sig der.  Så tænkte der ikke var plads til de andre kunne komme op.  Nu er der kun stige i højre side, lys tændes senere, samt nogle bedre trin.  Nu må vi så se. Tak til jer

Offline chefen12

  • Bruger
  • Indlæg: 63
Sv: Høns går ikke ind
« Svar #12 Dato: 07 Januar , 2015, 20:34 »
Hej alle
Nu har jeg en hønsestige med ti cm brede trin pr 20 cm.   Men nu ligger de bare der istedet. Og de fem går stadig ikke ind.  Er trin for brede nu eller what to dó???

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Høns går ikke ind
« Svar #13 Dato: 07 Januar , 2015, 23:25 »
Det ser ud til, at du har øget trinafstanden fra ca. 13 cm til 20 cm. Det gør det altså ikke nemmere for de stakkels gokker!  ::)

Min hønsestige har ca. 6 cm trinafstand, men det var alligevel nødvendigt at lokke med undulatfrø som blev strøet på stigen, da mine dværgwyangokker skulle lære at gå på den.

Offline chefen12

  • Bruger
  • Indlæg: 63
Sv: Høns går ikke ind
« Svar #14 Dato: 08 Januar , 2015, 09:35 »
 Kan en evt sende et billede?.  Kan da ikke være rigtig jeg gør noget forkert , eller?  Hihi