Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Æg størrelse  (Læst 6405 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Villadsthøger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Æg størrelse
« Dato: 09 Marts , 2014, 20:58 »
Hej,

Måske et dumt spørgsmål, men er lidt skuffet over størrelsen på de æg vores Australorps lægger. De er først begyndt at lægge æg inden for de sidste 3 uger. De vejer 45-50gr, men vil gerne have æg der fast ligger på 55-60 gr og gerne en høne der lægger 5-6 gange i ugen.
Er der nogle racer i kan anbefale? Og i øvrigt bliver æg større når hønen har lagt æg i et stykke tid?

De får komplet foder, med skaller. Samtidig får de grønkå log jeg køber nogle gange kål og salat når køkkenhaven ikke længere kan følge med. Foruden det får de også det meste af vores madaffald. De har lidt over en m2 pr høne.
De høner vi har som går sammen er:
2 kobber maraner 45 gr. (fra 1 juli 2013)
1 Australorps (fra 1 Juli 2013)
4 Røde Amerikaner 40-45 gr. (20 uger gammel)
2 Plymouth Rock (50 gr. 18 mdr gammel)
1 Minorka  - har ikke set hende på reden endnu. (fra 1 juli 2013)

Offline Jaue

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: Æg størrelse
« Svar #1 Dato: 09 Marts , 2014, 21:05 »
Æggene bliver større, når de lagt et stykke tid. Mine australorps har lagt æg siden midten af januar, og de er begyndt at blive lidt større nu. Så det skal nok komme med størrelsen hos dine også.
1.5 New Hampshire

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: Æg størrelse
« Svar #2 Dato: 09 Marts , 2014, 22:58 »
Der er forskel på de forskellige hønsefamilier, på trods af at det er samme race, kan der godt være stor forskel på ægstørrelsen og ægmængden. Mine Australorps er i 3 hold, alle kyllinger fra feb.-april 2013. Hold 1 er på 8 høns, de giver godt 30 godkendte æg til rugning på en uge. Godkendte æg er med en vægt over 56 gram, ikke for lys skalfarve, ikke tynde slanke æg. Hold 2 er på 10 høns, men her er kun ca 15 godkendte æg til rugning, men altid en meget god befrugtning, hvor der er dårligbefrugtning ved hold 1. Hold 3 bruges ikke til rugning, her er lige solgt 4 høns, hvor køber lige har skrevet en sms om at de giver næsten 4 æg dagligt, på trods af flytning.
Hvis det er ægstørrelsen du har skrevet ud for de forskellige racer, så er alle dine æg for små. Dine Maran er forhåbentlig dværg med den størrelse, da det er mindste vægten for dværg Maran. De store skal veje fra 65 til 71 gram, men det er dog de færreste der vejer så meget. Minorka er den eneste der giver hvide æg af de høns du har, de andre har mere eller mindre farvet skal. 
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline hrhanegal

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 64
Sv: Æg størrelse
« Svar #3 Dato: 10 Marts , 2014, 18:07 »
Mine Australorps lægger virkelig fine æg, men der kan også godt være lidt variation ang str.  Fra 4 høns får jeg dagligt 4-3 æg men næsten altid 4.. det har jeg fået i næsten en måned nu:)

Så du må bare gi´din høne lidt tid:)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Æg størrelse
« Svar #4 Dato: 10 Marts , 2014, 18:29 »
De er alle meget unge, så de har jo dårligt nået at komme ordentligt i gang med æglægningen, endsige nået at få æggene op i den normale størrelse før du begynder at brokke dig. At have høns er et tålmodighedsprojekt. Ro på, så skal dine høns nok lægge æg i passende størrelse for racerne.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Æg størrelse
« Svar #5 Dato: 10 Marts , 2014, 18:35 »
Hvorfor er du kun skuffet over Australorpsens æg?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub