Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æg størrelse - Orpington.  (Læst 1765 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline troldinden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 98
  • God dag til alle...hilsen Jette
Æg størrelse - Orpington.
« Dato: 19 Januar , 2014, 14:46 »
Jeg har to Orpington, hvor den ene lægger æg og har gjort siden 1 januar.

Mit spørgsmål går på, hvornår de har den normale størrelse efter start af æglægning?

Det største jeg har fået indtil nu, har vejet 57 gr. men de fleste ligger på 52-54 gr. Og når jeg kigger på beskrivelsen om Orpington, er de jo ikke store.

Det skal tilføjes, at jeg kunne forestille mig, at hun er en blanding mellem stor og dværg, selv om jeg har købt hende for at være stor. Men når mine Sussex står ved siden af, er hun en anelse mindre end dem. Den anden Orpington er større end hende jeg beskriver her.

Hun har lagt fint med æg....siden 1. januar har jeg fået 14 fra hende, og det er jeg virkelig tilfreds med  /o

Hilsen Jette :-)

0,2 Lys Sussex
0,1 Orpington - sort.
0,1 Orpington - blå.
0,2 Orpington - splash/dalmatiner.
0,2 Dværg Brahma - guld/sortbåndet.
1.0 Labrador blanding :-)

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Æg størrelse - Orpington.
« Svar #1 Dato: 19 Januar , 2014, 14:51 »
De 57 gr. er jo ganske tæt på mindstevægten på 58 gr., så det syntes jeg godt kan accepteres, da størrelsen oftest bliver bedre efter en periode.
At du få noget mindre æg fra dem du syntes ligner krydsninger mellem store og dværg Orpington, er kun naturligt. Hvis du vil have rigtig Orpington så avl kun med OK standard mæssige rugeæg, hvor idealet er 64-65 gr.

Offline troldinden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 98
  • God dag til alle...hilsen Jette
Sv: Æg størrelse - Orpington.
« Svar #2 Dato: 19 Januar , 2014, 14:54 »
Tak for svaret :-)

Jeg skal på ingen måder lave avl...har dem kun som hyggehøns, for jeg må ikke have en hane her. Men er ret sikker på, at ham jeg købte dem af har snydt mig, men tja, vi må jo lære hele tiden. Og næste gang jeg skal have nye høns, bliver det også fra en avler :-)
Hilsen Jette :-)

0,2 Lys Sussex
0,1 Orpington - sort.
0,1 Orpington - blå.
0,2 Orpington - splash/dalmatiner.
0,2 Dværg Brahma - guld/sortbåndet.
1.0 Labrador blanding :-)