Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dværge eller store høns?  (Læst 16852 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Ogsånybegynder

  • Gæst
Dværge eller store høns?
« Dato: 16 Marts , 2009, 15:44 »
Hej med jer,
Nu spørger jeg endnu engang, da vi ikke kan finde ud af det:o)  Nu havde jeg lige overbevist mig selv og manden om at det måske var bedst at få dværghøns, da vores hønsehus er af beskeden størrelse 1.5 X 2m. Hønsegården bliver ca 17km2.  Vi er hovedsageligt interesseret i at få æg, men hvis vi bliver grebet af det (og det gør vi jo nok:o) kunne det da også være meget sjovt med kyllinger og så ruller bolden jo:o) Og så sagde mine forældre, som har haft høns på landet, nej, I skal da ha' store høns.  ARGH, store eller små??  Hvad syn's I herinde med alle erfaringerne?
Tak for svar!
Anja

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dværge eller store høns?
« Svar #1 Dato: 16 Marts , 2009, 15:51 »
Jeg kan bare sige, at jeg er utrolig glad for mine dværgwyandotter, de er søde, rolige og lægger rigtig mange æg, æggene er er relativ stor størrelse 40-45 g og med kæmpeblommer - nærmest orangefarvede. Jeg har haft æg nok til os selv hele vinteren igennem, uden at have haft ekstra lys hos dem. allerede nu har jeg så mange æg, at jeg kan dele ud af dem, endda med to høner, der ligger skruk.
Jeg har også lige fået to dværg araucana, som også tegner rigtig lovende. Jeg ved ikke hvor gode de er til at lægge æg, har kun haft dem siden onsdag aften, jeg tror ikke den ene er startet med at lægge æg endnu, men den anden har lagt æg fredag og søndag. Det kan jo godt blive til mere, når først hun kommer rigtig igang.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Dværge eller store høns?
« Svar #2 Dato: 16 Marts , 2009, 16:02 »
Hej Anja,
Hvis I har en almindelig villahave, og hønsene også skal have lov at komme ud i den (det er altså hyggeligt!), så bør I vælge dværghøns, hvis I også ønsker at have en nogenlunde pæn have... Når de ikke er større, kan I jo også tillade Jer at klemme en høne eller 2 mere ind i hønseholdet, end hvis det var store høns. Husk også: Store høns, store klatter, små høns, små klatter. Mht. æggene, så kan man jo bare spise 2 af de små! De små æg er søde i mange sammenhænge, ikke mindst i børnenes madpakker (hvis I har børn).
Der er også store høns, som efter sigende ikke skraber så meget, som f.eks. Lutter (som ikke er så store endda, og har små korte ben). Der er sikkert også andre forslag, men dem må andre komme med.
Held og lykke med jeres nye og hyggelige hobby!

Mvh Marianne

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Dværge eller store høns?
« Svar #3 Dato: 16 Marts , 2009, 16:57 »
Hej Anja. Ja Luttehøns skraber ikke så voldsomt i jorden som de fleste andre store høns. Og angående dværghøns siges det at æggeblommen i dværghønseæg er forholdsvis større end i æg fra de store høns. Det gælder ihvertfalf for dværgwelsumerne vil jeg mene!
mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: Dværge eller store høns?
« Svar #4 Dato: 16 Marts , 2009, 18:00 »
Hønsegården bliver ca 17km2.

Hold da op, Anja!  :o Så tror jeg da godt, du kan have både store og små høns... ;D
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Dværge eller store høns?
« Svar #5 Dato: 16 Marts , 2009, 20:12 »
Hold da op, Anja!  :o Så tror jeg da godt, du kan have både store og små høns... ;D

Jeg tænkte lige det samme ;D

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: Dværge eller store høns?
« Svar #6 Dato: 16 Marts , 2009, 20:17 »
Hold da op, Anja!  :o Så tror jeg da godt, du kan have både store og små høns... ;D
Ja ja, Anja, jeg lider af samme "målforvirring"  ;)Det er altså ikke nemt med alle de tal og bogstaver  ::)
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Dværge eller store høns?
« Svar #7 Dato: 16 Marts , 2009, 20:28 »
Silkehøns ;D

Ja, jeg er nok forelsket....

Men silkehøns i stor, er altså hvad jeg vil betragte som værende dværghønsestørrelse og de er meget nøjsomme med pladsen og hyggelige.... <C
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Dværge eller store høns?
« Svar #8 Dato: 16 Marts , 2009, 21:19 »
Prøcis, Helle.
Silkerne i "stor" lægger også æg på lidt under 50 gram. De graver ikke haven fuldstændig op og pynter vældig godt (Altså hvis du spørger mig, ikke hvis du spørger Wanda ;))
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Dværge eller store høns?
« Svar #9 Dato: 16 Marts , 2009, 23:55 »
Silkerne er så til gengæld ret gode til at skrabe, det har mine ihvertfald været.
Jeg tror du med fordel kunne vælge Australorps i Dværg, de er ikke så små endda, og temmelig gode æglæggere.
Der er jo også Dværg Orpington, som også bliver en fin størrelse, og som også lægger ok med æg, de skraber ikke så meget, og fræser heller ikke så meget rundt.
Silkerne er spændende og sjove, men de skrukker temmelig meget.
Derudover findes der sikkert en lang række af høns, som vil kunne tilfredsstille jeres behov.
De jeg har snakket med, som har eksempelvis wyandotter, er også meget tilfreds med dem.
Så overvej, hvad det er i vil have ud af det.
Masser af æg, så vælg mellem gode æglæggere, kyllinger, så vælg mellem gode skrukker, kød, ja så skal der lidt størrelse på, eller bare en fryd for øjet, så er der frit slag på alle hylder, *ggg
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Dværge eller store høns?
« Svar #10 Dato: 17 Marts , 2009, 00:36 »
Store høns, helt klart ;D

Nej jeg har det bare sådan, at jeg synes det er nemmere med æg i "normal" størrelse, også selvom nogle dværgracer ligger pænt store æg og der ikke er noget så yndigt som en dværg kochin familie.

Hvad med at overveje Lestats sumatra høns? De er til salg på sælges. Rigtigt flotte høns, store men ikke så store igen, og ligger mange pæne æg samt vil godt ruge. Så kan i jo selv ruge kyllinger ud :D

Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Dværge eller store høns?
« Svar #11 Dato: 17 Marts , 2009, 05:58 »
Silkerne i "stor" lægger også æg på lidt under 50 gram. De graver ikke haven fuldstændig op og pynter vældig godt (Altså hvis du spørger mig, ikke hvis du spørger Wanda ;))

 <F LOOOL nej jeg syntes bestemt ikke silker pynter, men det er vist et temperamentspørgsmål.
Jge har jo denne her lille dværgkochinfamilie og de er ganske hyggelige, det ser ikke ud om de skraber ret meget. mine er ikke ægliggende endnu, så aner ikke om det bliver små solsorteæg eller hvad ;)  Men jeg er mest til store høns (har jo brahma bl.a.) ;)

Men tag kontakt til nogle hønseejere der har flere forskellige racer, og tag ud og kig, lige pludselig finder I jeres race og størrelse.... det handler nemlig om forelskelse, ikke andet ;) Forelsker I jer i Brahma, så vil I nøjes med få, og forelsker I jer i dværg-silker <R Så er der plads til flere ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Dværge eller store høns?
« Svar #12 Dato: 17 Marts , 2009, 12:56 »
Enig med Johanne - STORE høns  ;D  De flyver ikke væk  :o

Men du bliver helt sikkert glad for de høns, du vælger, store eller små.

 <P
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Dværge eller store høns?
« Svar #13 Dato: 17 Marts , 2009, 13:00 »
Liski:    Nå, det ved jeg nu ikke, der er da flere af de store, der er flyvende...
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Dværge eller store høns?
« Svar #14 Dato: 17 Marts , 2009, 13:28 »
Jeg tænker - gad vide, om Anja egentlig er blevet ret meget klogere ... ? ;D Men som Wanda siger: det handler om forelskelse  <. Når man ser 'sin' race er man solgt, og så er det jo ligemeget om de så er store eller små :D
Mvh Marianne