Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugedag 21 maranæg - ingen tegn på noget...  (Læst 16017 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Boxisnell

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Rugedag 21 maranæg - ingen tegn på noget...
« Dato: 06 Juli , 2013, 07:44 »
Hej. Jeg håber i kan hjælpe os.
Vi satte æg i vores maskine D. 14 juni om aftenen, og talte derfra som dag nr. 1. Da vi så kom til dag 18, satte vi fugtigheden op - fandt derefter ud af at det var dag 17 (efter at have læst adskillige sider på nettet om rugning), og derfor blev vi meget i tvivl om vi havde slået alle kyllerne ihjel og lyste derfor hurtigt - 7 med liv i. Vi åbner kun maskinen for at putte vand i, ellers. Fugtigheden kører stabilt på 68-70 og temperaturen på 37.5. Kyllerne gør slet ikke tegn til at de er på vej ud, i dag 21 slutter i aften. Er der noget vi kan gøre mere? Er der stadig håber for vores små kyller?
Jeg har netop sat luftfugtigheden op på 80 - i tilfælde af at det er hinden der er sej...

Håber i kloge hoveder kan hjælpe os nybegyndere.
-Boxisnell
« Senest Redigeret: 06 Juli , 2013, 08:10 Fra Boxisnell »

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Rugedag 21 maranæg - ingen tegn på noget...
« Svar #1 Dato: 06 Juli , 2013, 08:29 »
Øv det lyder ikke godt. Ved denne tid plejer mine at være ude. Men kan desværre ikke hjælpe, da jeg kun bruger skrukhøns. Håber der kommer nogen på banen der ved noget.  :-\
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Rugedag 21 maranæg - ingen tegn på noget...
« Svar #2 Dato: 06 Juli , 2013, 10:09 »
Idag er så dag 22. Hvis du lægger æggene i en fredag så er det dag 21 om fredagen, 3 uger efter. Og det bør være her at hovedparten af kyllingerne klækker.
Hvordan har fugtigheden været under resten af ruge forløbet?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Boxisnell

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Rugedag 21 maranæg - ingen tegn på noget...
« Svar #3 Dato: 06 Juli , 2013, 10:54 »
Vi blev enige om at vi måtte tjekke efter liv - og udsatte dem for vandprøven. 12 æg vippede - nogle mere end andre. Et af æggene havde kun meget lidt luftlomme, da det nærmest røg helt under vandet - men den hoppede rundt. Tre fik jeg sorteret fra, som, da jeg har lyst dem, alligevel har skrevet - på. Så vi må jo bare vente og se.
Vi har haft en fugtighed på 35-40 fra dag et til dag 17/18. Derefter blev den boostet op på ca. 70. Nu har jeg så sat den yderligere op på 75-78.

Måske de bare ikke har haft det så varmt... Undrede mig også over at jeg kunne se liv på dag 20, da jeg har læst at kyllingen da vil fylde hele ægget ud...

Der er i hvert fald liv, hvilket er de bedste vilkår for at få små maran-kyller :)

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Rugedag 21 maranæg - ingen tegn på noget...
« Svar #4 Dato: 06 Juli , 2013, 11:32 »
 /o
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Rugedag 21 maranæg - ingen tegn på noget...
« Svar #5 Dato: 06 Juli , 2013, 13:31 »
temp skal være på 37,8 og ved klækning også 37,9...
jeg fik 5 ud selv om der var lig i de fleste på dag 17, så kom de bare ikke ud, kom aldrig frem til hvorfor de ikke kunne klare den sidste stykke. nogle har brudt hinde og der skete bare ikke mere, en lod vente på sig i 3 dage fra at den har lavet stjerne i skallen til den kom selv ud. :(
håber du får bedre resultat.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Rugedag 21 maranæg - ingen tegn på noget...
« Svar #6 Dato: 06 Juli , 2013, 13:58 »
Hvis rugeæggene ikke er helt friske, kan det også tage en ekstra dag eller to at ruge ud.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Rugedag 21 maranæg - ingen tegn på noget...
« Svar #7 Dato: 06 Juli , 2013, 13:59 »
Du skal nok ikke lægge æg i vand der er så tæt på klækning, hvis de har brudt hinden ind til luftlommen, så drukner de.

Du har måske ruget på for lav temperatur, og det forlænger rugetiden, og hvis æggene er lidt ældre, så sid nu på hænderne, sænk fugten til 70 de skal nok komme hvis de er i live.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Rugedag 21 maranæg - ingen tegn på noget...
« Svar #8 Dato: 06 Juli , 2013, 15:30 »
Det var da en voldsom fugtighed, du kører med. Jeg kører med 45-50% i starten. Den sidste uge sætter jeg den op til ca 65 %. Med for stor fugtighed bliver loftlommen for lille, så de mangler plads til at hakke sig fri. Kontroller altid luftlommens størrelse ved lysning.
Jeg har en forstøver stående i maskinen til at spraye æggene flere gange dagligt. Så tørrer hinden ikke ud, mens de klækker.
Jeg lægger æggene i vand på dag 17, derefter får de fred, for der er altid en morakker, der kommer før de andre.
Husker du at lufte ud et par gange dagligt? Ved en motorruger skal maskinen slukkes imens, da temperaturen ellers stiger.
Hvis maskinen kører uden problemer, har vi efter ovenstående fået kyllinger af 90-95% af de befrugtede æg de sidste 40 år, nogen gange endda 100 %, så det kan ikke være helt ved siden af.
Venlig hilsen
Edmonds viv.

Offline Boxisnell

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Rugedag 21 maranæg - ingen tegn på noget...
« Svar #9 Dato: 06 Juli , 2013, 19:47 »
Ina - åh Gud - det tænkte jeg slet ikke på. Håber ikke at jeg nu har druknet de små. Hvis de var igennem hinden, ville de så ikke have sagt noget eller...
De er rugeæg fra Tyskland, så er ikke klar over om de har lagt lidt, men det er sikkert en mulighed...


Edmond - ja med 100% klækning kan det ikke være helt galt. Har sat lidt mere vent på, så at fugtigheden ikke er så høj igen...

Stadig ingen tegn på klækning, dog er der et æg som bevæger sig tydeligt her til aften. Kan ikke
høre noget pippen, så jeg må jo vente og se...

« Senest Redigeret: 06 Juli , 2013, 19:56 Fra Boxisnell »

Offline Boxisnell

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Rugedag 21 maranæg - ingen tegn på noget...
« Svar #10 Dato: 06 Juli , 2013, 23:29 »
Samme æg rokker en del - kan jeg tage dette som et tegn på at noget er ved at ske? Det er meget frustrerende at jeg ved at de er i live, men jeg ved ikke hvorfor de ikke kommer igennem skallen... Håber blot på at høre små pip i morgen..

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Rugedag 21 maranæg - ingen tegn på noget...
« Svar #11 Dato: 07 Juli , 2013, 03:40 »
Vær tålmodig, selvom det er svært. /o Har du set, hvor stor luftlommen er?

Offline Boxisnell

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Rugedag 21 maranæg - ingen tegn på noget...
« Svar #12 Dato: 07 Juli , 2013, 06:29 »
De har alle pænt store luftlommer, men øv, stadig ingen huller her til morgen. Efter det du skrev i går tog jeg en forstøver og brugte på æggene, så de ikke tørrer ud, og stadig kører jeg en fugtighed på 70.
I aften vil vi gå ind i 23. Døgn...

Offline Boxisnell

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Rugedag 21 maranæg - ingen tegn på noget...
« Svar #13 Dato: 07 Juli , 2013, 09:35 »
Jeg hørte lige pip fra maskinen!! To halvhøje pip, men har stået i nogen tid nu og den har kun lige pippet den ene gang... Det må da være gode tegn :D

Offline Boxisnell

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Rugedag 21 maranæg - ingen tegn på noget...
« Svar #14 Dato: 07 Juli , 2013, 13:16 »
Tror at der er to der pipper, men stadig ingen huller i æggene. Synes godt nok at det er nervepirrende... Hvornår bør jeg gøre noget, hvis de stadig ikke klækker..??