Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns med utraditionelle æg  (Læst 17078 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Loan

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 133
Høns med utraditionelle æg
« Dato: 29 Maj , 2013, 09:51 »
Hey :D

Jeg er begyndt at lege lidt med tanken om en 3. flok høns, da jeg er blevet helt bidt af tanken om en broget flok uden en hane. Og jeg kunne derfor virkelig godt tænke mig at høre hvilke høns der ligger de mere utraditionelle æg, altså ikke dem man altid ser i forretningerne i (alm) brun og hvid.

Grunden til jeg ikke ved om der skal en hane til dem eller ej, er fordi jeg først og fremmest ikke aner hvilken hane det så skulle være for at passe til de forskellige racer, og så fordi jeg ikke er vildt meget for tanken om at blande racer.

Håber I kan hjælpe med raceforslag :D Det gør ikke så meget de ligger æg dagligt, bare tanken om knægt kan komme med ud og samle sjove "påskeæg" kan jeg godt li, og så er det bare hyggeligt med et stor flok farvelader der ikke alle ligner hinanden, så de kan få navne :D
Loan Sørensen

1.1 Huskatte, snart ingen.

Nu uden høns da vi flytter i lejlighed uden have :'(

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Høns med utraditionelle æg
« Svar #1 Dato: 29 Maj , 2013, 09:56 »
Gråstribet dværgmaran, wyandotte og blanding mellem dværgmaran og araucana:


Wyandotte, sort-kobber dværgmaran, araucana:


Blå-kobber maran (kunne også have været f.eks. sort-kobber):


Så er der jo også kalkunæg:
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

  • Gæst
Sv: Høns med utraditionelle æg
« Svar #2 Dato: 29 Maj , 2013, 10:23 »
Marianne, er de mørke/olivengrønne æg et produkt af maranhane eller araucanahane? (Og modsatte høner)

De er meget flotte :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Høns med utraditionelle æg
« Svar #3 Dato: 29 Maj , 2013, 12:55 »
De kom fra sort araucanahøne og gråstribet dv. maranhane. Men jeg skal tilstå, at netop den høne mistede jeg til ræven, da nogen glemte at lukke for hønsene i de to stammerum, da vi var i New Orleans i november, de høner fra samme blanding, som jeg har nu lægger nogle lysere olivengrønne æg. Jeg havde bare ikke lige et billede ved hånden, men tager lige et til dig *l


Endelig kommer der af og til et lillebitte æg:
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

  • Gæst
Sv: Høns med utraditionelle æg
« Svar #4 Dato: 29 Maj , 2013, 13:26 »
De lidt lysere er også fine :) Tak for billede  /o

Jeg håber  ikke, jeg sporer tråden af, men vil lige høre, om du tror, at det vil gøre en forskel om det er hønen eller hanen, der er araucana?

Jeg kan nemlig godt snige et par araucanahøner ind i min maranflok, men jeg vil ikke undvære maranhanen.

Mener godtnok, at de der høner er bidske, men måske kan det gå alligevel?
« Senest Redigeret: 29 Maj , 2013, 13:33 Fra Susanne »

Offline Loan

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 133
Sv: Høns med utraditionelle æg
« Svar #5 Dato: 29 Maj , 2013, 14:04 »
Det gør slet slet ikke noget :)

Jeg lære jeg også noget :D Hvis det er til at opstøve nogle rugeæg af blandingerne bliver jeg glad, så vi selv kan arbejde lidt på sagen. Men tror vi skal overdække den gård hvis der skal dværge / lette racer ind for vil nødigt de bliver snuppet af rovfugle eller mikkel
Loan Sørensen

1.1 Huskatte, snart ingen.

Nu uden høns da vi flytter i lejlighed uden have :'(

Susanne

  • Gæst
Sv: Høns med utraditionelle æg
« Svar #6 Dato: 29 Maj , 2013, 14:24 »
Ja, det er en rigtig god ide med overdækket hønsegård til de lette/flyvske racer, men også som beskyttelse mod rovfugle og andre dyr, der faktisk sagtens kan klatre op og ned af et trådhegn :)

Susanne

  • Gæst
Sv: Høns med utraditionelle æg
« Svar #7 Dato: 30 Maj , 2013, 09:31 »
Nu har jeg læst ordentligt efter ang høne/hane, Marianne. Goddag mand økseskaft :-P

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Høns med utraditionelle æg
« Svar #8 Dato: 30 Maj , 2013, 10:38 »
Jeg har også lavet maran/araucana kryds af flere omgange. Jeg har lavet dem "begge veje" og har ikke kunne se nogen forskel hvad enten det har været Maran- eller Araucana hane.
Men hønerne der kommer ud af denne krydsning lægger lidt forskelligt farvede æg. Nogen er meget mørke som Mariannes billede og andre er en del lysere. Og det kan altså være høne kyllinger der er ruget ud efter de samme forældre.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Anne, Århus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Høns med utraditionelle æg
« Svar #9 Dato: 30 Maj , 2013, 10:57 »
Jeg er ny her på siden og søger i øjeblikket med lys og lygte efter befrugtede æg, gerne araucaner æg eller en anden slags med flotte æg, til at lægge under min skrukhøne.
Vi bor i Højbjerg ved Århus, har haft høns i snart 15 år og har i øjeblikket 2 dværg welsumere, 3 dværg wyandotter og en enkelt silkehøne her i vores baghave. Ingen haner - vi har søde naboer :-)

Susanne

  • Gæst
Sv: Høns med utraditionelle æg
« Svar #10 Dato: 30 Maj , 2013, 14:06 »
Jeg har også lavet maran/araucana kryds af flere omgange. Jeg har lavet dem "begge veje" og har ikke kunne se nogen forskel hvad enten det har været Maran- eller Araucana hane.
Men hønerne der kommer ud af denne krydsning lægger lidt forskelligt farvede æg. Nogen er meget mørke som Mariannes billede og andre er en del lysere. Og det kan altså være høne kyllinger der er ruget ud efter de samme forældre.

Danny

Godt at vide! Det skal være mit næste projekt :)
Er din erfaring også, at araucanaerne er ret vilde?  Jeg har haft et par stykker, som tyranniserede alt i hønsegården, men vil gerne prøve igen. Og vil selvfølgelig gerne høre, at de normalt er rolige og omgængelige :D

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Høns med utraditionelle æg
« Svar #11 Dato: 30 Maj , 2013, 14:52 »
Jeg har to araucana-tøser, jeg vil ikke kalde dem vilde, men de er heller ikke så tillidsfulde som mine andre høns. Måske fordi de var næsten voksne, da jeg fik dem? Omvendt er Søren bantam ret tillidsfulde, og de var helt voksne, da vi fik dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

  • Gæst
Sv: Høns med utraditionelle æg
« Svar #12 Dato: 30 Maj , 2013, 15:22 »
Jeg har to araucana-tøser, jeg vil ikke kalde dem vilde, men de er heller ikke så tillidsfulde som mine andre høns. Måske fordi de var næsten voksne, da jeg fik dem? Omvendt er Søren bantam ret tillidsfulde, og de var helt voksne, da vi fik dem.

De får en chance mere, gør de /o

Miss Christina

  • Gæst
Sv: Høns med utraditionelle æg
« Svar #13 Dato: 30 Maj , 2013, 15:31 »
både Araucana og Engelske Araucana er noget af nogle kællinger hel klart dem der er "¤%#¤?**"
her på matriklen
og det er uanset om de kom som små kyllinger eller var halv store.. GIMPER er de ja :)

har heldigvis kun 2 E Araucana tilbage og det er mere end rigeligt..
det er / Var dem der altid skulle bestemme og kan absolut ikke lide nye..tager pænt lang tid før nye Høns eller kyllinger får lov til næsten at være i fred.. :-\

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Høns med utraditionelle æg
« Svar #14 Dato: 30 Maj , 2013, 17:45 »
Jeg har Araucana 3 forskellige steder fra og der er stor forskel på gimperiet... De sorte er nogle værre mokker, hvorimod de blå randtegnede er markant mere venligtsindede...en enkelt mild og blid sågar... Så måske er det også noget med opdrættet, genpuljer osv...